Je allereerste voorwerp
- Willem ter Haar
- Lid
- Contacteer:
- Miesjel
- Lid
Ik weet niet of dat waar is mooyman, mijn oma heeft hem namenlijk gehad van een canadees of engelsman die bij hun ingekwartierd zat. (Ze hebben een groot aantal canadesen en engelsen in hun keldertje gehad, heb er nooit aan gedacht naar het verhaal achter het ding te vragen).Mooyman schreef:Ik neem aan dat al de door philips gemaakte knijpkatten voor de bezetter waren Bjorn, er gold in geheel Nederland namelijk een verduisterings plicht.
Michel
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
-
- Lid
Effekes voor de duidelijkheid;
de knijpkat bestaat al van voor de oorlog. De handdynamo had namelijk als groot voordeel dat er geen batterij nodig was. Batterijen waren in die tijd best duur. Vandaar het begin ervan. Ze werden naast bij Philips in Eindhoven ook gemaakt door Philips Argentinie en vervolgens geimporteerd. De productie was gericht op de civiele markt.
Avondklok tijdens de oorlog;
De avondklok en het daarmee samengaande verbod om op straat te komen ging in om 20.00uur, met uitzondering voor hen die een Sonder Erlaubniss hadden om na die tijd op straat te komen; denk bijv. maar in het Zuiden aan de mijnwerkers die in de nachtploeg moesten werken. Daarnaast was het tussen ongeveer 5 uur en 8 uur ook al donker en kwamen de knijpkatten dan goed van pas. Ook in huis werden ze gebruikt als alternatief voor dure elektra en kostbare kaarsen. Aan te bevelen als ge naar de wc moest; .......
De naam knijpkat komt van het geluid dat de lamp maakte; de dynamo laat een geluid horen wat met zeeeeeer veel fantasie overeenkomt met een kat. Officiele naam was inderdaad Philips handdynamo.
Dat de knijpkatten echter militair gebruikt zijn trek ik sterk in twijfel. En de aangehaalde schrijver biedt daarbij ook niet alle wenselijke fiducia. Een concrete aanwijzing over het militair gebruik zou gevonden kunnen worden in originele Heeresanleitungen of oude foto's; en die zijn mij niet bekend....
Mattie.
De aangehaalde literatuur dat de knijpkat
de knijpkat bestaat al van voor de oorlog. De handdynamo had namelijk als groot voordeel dat er geen batterij nodig was. Batterijen waren in die tijd best duur. Vandaar het begin ervan. Ze werden naast bij Philips in Eindhoven ook gemaakt door Philips Argentinie en vervolgens geimporteerd. De productie was gericht op de civiele markt.
Avondklok tijdens de oorlog;
De avondklok en het daarmee samengaande verbod om op straat te komen ging in om 20.00uur, met uitzondering voor hen die een Sonder Erlaubniss hadden om na die tijd op straat te komen; denk bijv. maar in het Zuiden aan de mijnwerkers die in de nachtploeg moesten werken. Daarnaast was het tussen ongeveer 5 uur en 8 uur ook al donker en kwamen de knijpkatten dan goed van pas. Ook in huis werden ze gebruikt als alternatief voor dure elektra en kostbare kaarsen. Aan te bevelen als ge naar de wc moest; .......

De naam knijpkat komt van het geluid dat de lamp maakte; de dynamo laat een geluid horen wat met zeeeeeer veel fantasie overeenkomt met een kat. Officiele naam was inderdaad Philips handdynamo.
Dat de knijpkatten echter militair gebruikt zijn trek ik sterk in twijfel. En de aangehaalde schrijver biedt daarbij ook niet alle wenselijke fiducia. Een concrete aanwijzing over het militair gebruik zou gevonden kunnen worden in originele Heeresanleitungen of oude foto's; en die zijn mij niet bekend....

Mattie.

De aangehaalde literatuur dat de knijpkat
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
- Miesjel
- Lid
Ik moet Mattie toch gelijk geven denk ik, ik heb ook nog nooit een foto van een soldaat met 'Handdynamo' gezien.
Maar misschien dat we nu weer verder kunnen gaan met de eerste voorwerpen van de verzamelaars hier?

Maar misschien dat we nu weer verder kunnen gaan met de eerste voorwerpen van de verzamelaars hier?
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
-
- Lid
- Proos
- Technisch beheerder
- Gegeven: 11 keer
- Ontvangen: 27 keer
- Contacteer:
Een euro en dertien cent ongeveer.saimen schreef:oeveel euro is da?ken namelijk niks van gulde
(1 euro = 2.20371 gulden)
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator