asjemenou schreef:Blijkbaar wordt de uitspraak van mijn oom in het kranteartikel met betrekking tot de lege granaathulzen niet helemaal goed begrepen. In het artikel praat hij vanuit het standpunt van z'n toenmalige werk. Lege granaathulzen zijn "delen van munitie" en dus verboden. Hij kan moeilijk zeggen; jongens neem maar mee naar huis.
Als je een granaathuls vind behoeft deze overigens niet leeg te zijn ook al zit er geen granaatkop meer op. De slaghoed bevat immers ook een exposief. Komt bij dat een lege granaathuls een dankbaar hulpmiddel was om een bobytrap/mijn te maken. Dit gold overigens ook voor lege glazen flessen. Vul deze dingen met explosieven en schroot en je hebt een mooie mijn. Hoe kan je zien als je zo'n ding vind en hij zit onder het vuil dat dat er niet in zit. Mijn oom heeft vele vernuftige voorbeelden hiervan gevonden en onschadelijk gemaakt.
Dit soort "mijnen" staan nergens gedocumenteerd. Officieel bestonden ze ook niet. Ze ontstonden vaak door de oorlogshandelingen ter plaatse. En alleen de maker zou kunnen weten of hoe de mijn/bom in elkaar zit. Maar ja, 60 jaar na dato.
Wat te denken van de Duitse glazen anti personeelsmijnen? Zijn niet te traceren met je metaaldetector. Je zal er maar één vinden. Kan jij als geïnteresseerde dat ding laten liggen? Dit geld overigens ook voor overige zaken. Wat vind jij nog verantwoord om mee te nemen en wat niet? Kan jij de verleiding weerstaan als je het noodgraf vind van een gesneuvelde Duitse SS soldaat compleet met helm, Erkennungsmarke en al? In mijn ogen blijft dit grafschennis.
Lege granaathulzen zijn helemaal niet verboden, behalve als de primer nog scherp is

En je denkt dat ik er heel weinig vanaf weet heb ik het idee? Ik weet echt wel hoe een glasmine 43/oid eruit ziet... En ik kan dat zeker laten liggen ja, voor de zoveelste keer: ik neem totaal niks mee wat
mogelijk gevaarlijk kan zijn! Ook boobytraps, ik heb er zelf ook één gevonden.. langs het bospad, zodra ik hem zag, meteen het gat weer dichtgegooid

En ik kan zeer zeker de verleiding weerstaan, ik zou absoluut NOOIT!!!!!! grafschennis plegen. Zo'n persoon ben ik niet. Ik doe het om de spullen te ''redden'' van de ondergang van de tand des tijd, en als ik een gesneuvelde militair zou vinden zou ik hem 101% zeker aangeven bij de plaatselijke politie oid. En gevaarlijke dingen michiel? Dat is het zeker, maar zolang je
verantwoordelijk te werk gaat is de kans zeer gering dat er iets mis gaat.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience