Is zoeken met een metaaldetector verantwoord of roekeloos?!

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Als je echt serieus met je hobby bezig bent, kan je gevaarlijke en persoonlijke zaken afstaan. Dat mag geen probleem zijn, tenzij je hebberig bent en totaal geen acht slaat op de gevaren en het persoonlijke leed.

Als ik explosieven vind, wordt gelijk politie en EOC (Explosieven Opruimings Commando) ingeschakeld en als ik stoffelijke resten vind, gelijk via de politie de betreffende dienst van Defensie ingeschakeld. Ik heb inderdaad als detectorenthousiast (eigenlijk voel ik me meer slagveld-archeoloog) de discipline om te zorgen dat persoonlijke eigendommen daar terecht komen waar ze horen, bij de nabestaanden. Uit ervaring kan ik je zeggen dat men je heel dankbaar is en dat je vaak na verloop van tijd toch wel iets terugkrijgt.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Wilco Vermeer schreef:RelicHunter, ik heb mensen gezien die hun vingers of delen van hun hand waren kwijtgeraakt omdat ze zo nodig met een scherp munitiepatroon van onder de 8 mm moesten klooien. Als er kruit in zit, kan het gewoon gevaarlijk zijn.
Ik zei al eerder.. met behulp van een lad van 2 meter, dus 2 meter afstand! De kans is dan uiterst gering dat er iets misgaat.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Wilco Vermeer schreef:Als je echt serieus met je hobby bezig bent, kan je gevaarlijke en persoonlijke zaken afstaan. Dat mag geen probleem zijn, tenzij je hebberig bent en totaal geen acht slaat op de gevaren en het persoonlijke leed.

Als ik explosieven vind, wordt gelijk politie en EOC (Explosieven Opruimings Commando) ingeschakeld en als ik stoffelijke resten vind, gelijk via de politie de betreffende dienst van Defensie ingeschakeld. Ik heb inderdaad als detectorenthousiast (eigenlijk voel ik me meer slagveld-archeoloog) de discipline om te zorgen dat persoonlijke eigendommen daar terecht komen waar ze horen, bij de nabestaanden. Uit ervaring kan ik je zeggen dat men je heel dankbaar is en dat je vaak na verloop van tijd toch wel iets terugkrijgt.
Dat van dat teruggeven zou ik ook zeker doen! Heb alleen nog niks gevonden wat te traceren is..
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Blijf dromen, je zal verbaast staan hoever de stukken rond je oren kunnen vliegen als een roestig stuk tuig, hoe klein ook, toch explodeert.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Mmm ok als u het zegt.. maar sowieso neem ik toch geen munitie meer mee... heb al zat hulzen.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Bericht door Jasper J »

Als mensen gaan zoeken en veilig omgaan met munutie zie ik het probleem niet.Wat is er mis mee dat je spullen red van de ondergang?
Hoe meer spullen er uit die tijd gevonden worden hoe beter.
En geloof me ik zoek zelf ook vaak ,neem echt geen granaten en mijnen mee naar huis.Soms lijkt het wel of sommige mensen jalours zijn,omdat de ander zo veel moois vind.
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

schaarleider schreef:Als mensen gaan zoeken en veilig omgaan met munutie zie ik het probleem niet.Wat is er mis mee dat je spullen red van de ondergang?
Hoe meer spullen er uit die tijd gevonden worden hoe beter.
En geloof me ik zoek zelf ook vaak ,neem echt geen granaten en mijnen mee naar huis.Soms lijkt het wel of sommige mensen jalours zijn,omdat de ander zo veel moois vind.
Precies! Maar een granaat kan natuurlijk wel mee naar huis als je 100% zeker weet dat ie leeg is! Maar als je het niet zeker weet.. altijd laten liggen dus ;)
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Bodem vondsten

Bericht door asjemenou »

Toch wel aardig om te lezen of wat een kranteknipsel aan reactie's losmaakt. Blijkbaar lopen de meningen van bodemvondsten zoekers nogal uiteen. Ik zal hier niet zeggen dat iedereen met een metaaldetector per definitie een grafschenner is.
Het is bij m'n oom ook regelmatig voor gekomen dat z'n hulp werd ingeroepen door één of andere (amateur) archeologenclub, museum of iets dergelijks. Zo'n club of stichting maakte zich dan sterk voor het behouden c.q. conserveren van bijv. een vliegtuigwrak. Zo iets is natuurlijk een heel ander verhaal. Deze mensen zijn op een professionele manier bezig en doen het niet uit winstbejag en worden bijgestaan door mensen die werkelijk verstand van explosieven hebben en weten wat ze tegen kunnen komen.

Wat de reactie op de te koop aangeboden Erkennungsmarke betreft: Er zullen uiteraard Erkennungsmarken te koop worden aangeboden uit nalatenschappen. Maar ik heb toch m'n bedenkingen als ik van die door de tand destijds aangevreten Erkennungsmarken en helmen te koop zie aangeboden.
Ben ooit eens in Rusland geweest. Als je ziet wat daar in bepaalde antiekwinkeltjes wordt aangeboden. Je kunt ze daar haast per divisie kopen. Ik vind dit ver beneden peil. Ik heb dus ook niets bij dit soort figuren gekocht.
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Bij een helm of erkennungsmarke hoeft niet altijd een lichaam bij te liggen.
Infanterie: Königin aller Waffen!
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Nee dat lijkt me logisch.. maar dat zegt asjemenou toch, dat het heus niet altijd zo zou zijn... maar dat de russische handelaren er zeker wel winst in zien ;)
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Als ik een erkennungsmarke of uberhaupt een herkenningsplaatje vind, gaan de gegevens altijd naar de instanties die zich daarmee bezig houden van het land van herkomst.
Daarbij geef ik altijd aan dat ik de plaatjes in mijn bezit hou totdat ik bericht krijg van het vinden van een nabestaande. Als die er behoefte aan heeft krijgen ze het plaatje.
En die heolmen, tsja er zijn werkelijk duizenden helmen achtergebleven op slagvelden die bij geen enkel lichaam horen. Daarnaast zijn na Wo2, met name in Oost Europa, bergen met Wo2 voorraden gewoon in de grond gedumpt. Die dumpplaatsen worden door hobbyisten met grote regelmaat ontdekt. Ik heb daar geen enkle probleem mee als die verkocht worden.

Wat anders is het als je duidelijk kan zien (naam of nummer o.i.d.) dat het item wat je vind bij een na te zoeken persoon hoort. Dan vind ik dat je de plicht hebt dit te melden bij de betreffende instanties.

De hele discussie die hier speelt is precies de reden waarom ik zelf Wo2 sites onderzoek (slagveldonderzoek) op de manier zoals archeologen een historische plek onderzoeken. Alles wordt vastgelegd, gedocumenteerd en indien nodig doorgegeven.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Plaats reactie