Warmte
- Tim Y.
- Lid
- Berichten: 1202
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 14:42
- Locatie: Kerkrade
Warmte
Toen ik vandaag naar een .50 huls keek zag ik dat de kogel opmerkelijk kort was, maar al snel merkte ik dat hij tot de helft in de huls was gezakt. En dit doet hij nog steeds, ik kan het er gewoon in laten vallen, en normaal moest ik hem echt erin duwen. Ik ben me nu dus af het vragen hoe dat kan, en het meest voor de hand liggende is natuurlijk dat het ijzer uitzet bij warmte. En het is wel warm geweest vandaag, maar het rolluik was omlaag dus de zon stond er niet recht op. Mijn vraag is dus nu, heeft iemand hier ook al eens iets van gemerkt en kan deze theorie kloppen?
Alvast bedankt.
Alvast bedankt.
- Voorheen: Lt. Tim_NL
A man is not dead, until he is forgotten.
A man is not dead, until he is forgotten.
- Darryl
- Lid
- Berichten: 2619
- Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26
Nou ik denk niet dat een huls zo ver uitzet door de zon....
Ik heb geen idee hoe het kan dat een kogel in een huls valt. Weet je zeker dat de kogel en de huls bij elkaar horen?
Sander, de zak???
Ik heb geen idee hoe het kan dat een kogel in een huls valt. Weet je zeker dat de kogel en de huls bij elkaar horen?
Sander, de zak???
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
- Nico Roelofs
- Lid
- Berichten: 4503
- Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
- Locatie: Omg. Arnhem
- Contacteer:
Metaal kimpt en zet inderdaad uit bij temperatuur verschillen. Zo zie je bij bruggen met een grote overspanning altijd vooraan een brug horizontaal stalen strips, waar je overheen rijdt. Dit is het gedeelte waar een brug kan uitzetten of krimpen. Bij beton wegen zie je altijd dat er om de zoveel meter een smal gleufje zit. Ook dit is voor het krimpen en uitzetten. Zou men dit niet doen dan krijg je scheuren in de brug of wegdek.
Maar ik denk niet dat jou huls zover uitzet dat de kogel naar beneden zakt. Ik denk gewoon dat jij hem te vaak naar binnen hebt geduwd dat het metaal gewoon opgerekt is.
Maar ik denk niet dat jou huls zover uitzet dat de kogel naar beneden zakt. Ik denk gewoon dat jij hem te vaak naar binnen hebt geduwd dat het metaal gewoon opgerekt is.
-
- Lid
- Berichten: 288
- Lid geworden op: 25 mei 2004, 19:15
De huls heeft een lage massa, en is dun. temperatuur invloed is dus hoog, de omtrek neemt snel toe. De punt is een zware massa, van dicht metaal. de invloed op uitzetting is kleiner, maar duurt ook langer. Anders moet je de huls eens in je diepvries leggen, en dan de punt nog eens passen. Je zal merken dat dat niet meer zo eenvoudig gaat.
- John Rambo
- Lid
- Berichten: 401
- Lid geworden op: 14 sep 2004, 15:45
- Locatie: Apeldoorn
-
- Lid
- Berichten: 288
- Lid geworden op: 25 mei 2004, 19:15
- Simon
- Lid
- Berichten: 2823
- Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58
Door de temperatuur lijkt me dat toch zeer raar...
maar ik heb hier ook een .30 patroon liggen, die punt kreeg ik er eerst niet uit, maar ik heb hem er zowat uit gehaald... en sindsdien gaat dat gemakkelijk, slijtage, vervorming enzo denk ik
maar ik heb hier ook een .30 patroon liggen, die punt kreeg ik er eerst niet uit, maar ik heb hem er zowat uit gehaald... en sindsdien gaat dat gemakkelijk, slijtage, vervorming enzo denk ik
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
-
- Lid
- Berichten: 288
- Lid geworden op: 25 mei 2004, 19:15
Als je kogels herlaadt, heb je een pers nodig. die stuikt het randje als het ware in de punt. Door de explosie vervormt die rand, en is de huls weer te groot. Dit herladen is beperkt in het aantal keren, want op een gegeven moment zal de huls scheuren. Van te temperatuur is ook waar. Als een een spoorrails warm wordt, wordt hij langer. als je de rails rond zou buigen tot een cirkel, wordt de diameter groter.
De punt zal uitzetten in de lengte, en niet zo veel in verhouding in de breedte. Bij extremen zoals tijdens de russische winter zorgde dit voor veel ellende bij mechanische delen. een ander voorbeeld, Als de SR71 op volle vaart vloog, mach 3, werd hij 30 cm langer. Dit geldt ook voor de Concorde, alleen in mindere mate. Kun je je voorstellen hoe je dan bv brandstoftanks dicht kan houden?
De punt zal uitzetten in de lengte, en niet zo veel in verhouding in de breedte. Bij extremen zoals tijdens de russische winter zorgde dit voor veel ellende bij mechanische delen. een ander voorbeeld, Als de SR71 op volle vaart vloog, mach 3, werd hij 30 cm langer. Dit geldt ook voor de Concorde, alleen in mindere mate. Kun je je voorstellen hoe je dan bv brandstoftanks dicht kan houden?