Vochtigheid

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Bjorn
Lid

Vochtigheid

Bericht door Bjorn »

Soms is het papierwerk (bijv. Feldpost of foto's) in mijn virtrinekasten helemaal kromgetrokken, en voelt het vochtig aan. Ook bij mijn boeken is dat het geval.
Volgens mij is dat niet zo goed voor de spullen, dus ik vraag me af: hoe kun je dat voorkomen? Wat kun je er tegen doen? En waar ligt dat precies aan?
Edgar
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Ik heb er nooit last van iig, de luchtvochtigheid zal in je kamer wel erg hoog zijn...
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Wat je zou kunnen doen is een vochtvreter in je kamer te zetten. Dat haalt de vochtigheid enigzins wel weg.
Nick
Lid

Bericht door Nick »

Of je doet de veldpost en foto's e.d in een plastic mapje.
Infanterie: Königin aller Waffen!
Edgar
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Wel zuurvrij dan he ;)
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
pionier
Lid

Bericht door pionier »

Omg dan heb je wel een serieus vocht probleem :O Slaap je soms onder een plat dak ofzo waar het water op blijft liggen? Maarja enigste oplossen zei Nico al.
AtroX
Lid
Contacteer:

Bericht door AtroX »

Mijn collectie zit atm in de kelder (geen andere plek waar veel plaats is in huis :(). Ik heb ook een probleem met de vochtigheid (maar niet zo erg als bij jou). Nu kan het nog geen kwaad omdat er alleen maar oude helmen enzo liggen die al 60j id vocht gelegen hebben, maar zodra ik mijn uniformen erga plaatsen, ga ik -zoals hierboven al gezegd- zo een vochtvreter kopen.
Op een ander forum heb ik gelezen hoe je dat nog meer op kan lossen, en wat de beste vochtigheidsgraad is en dergelijke (helemaal niet vochtig is ook niet goed), ik zal het eens opzoeken :)

*edit*! :

As we know, humidity plays a large role in conservation and historical preservation. Relative and Specific Humidity, both important, are something that we can both measure and control.

Hygrometers are a must in our field. Hygrometers measure humidity, and you can get a reasonable and accurate one for under $40 which can log daily high/lows and measure and log the same for room temperatures.

From the perspective of a water damage professional who worked with recovering homes from water damage/presence and preventing and remediating mold/mildew issues, ideal humidity for us was around 40%. Higher humidities would allow mold and mildew growth (though not necessarily occur). Much lower humidities would cause problems like dry skin, nose bleeds, and being generally uncomfortable to an extent. Basements, as a rule of thumb, usually had higher humidity than the household because of their slightly cooler temperature and below ground (sometimes below water table) location and their lack of air circulation.

When speaking of collections and conservation, high humidity can lead to problems with degredation in materials and encouraging certain types of metal decay (perhaps somebody could elaborate more on that).

Dehumidifyers of course can lower your humidy, but basic homeowner dehues can only remove so much of the moisture and after that they are simply circulating air. Low-grain refridgerant dehues can get humidy down to 20% if you let them run long enough and can self-drain self-maintain, etc (in other words, run worry free), but are very expensive. Driz-Air is a good brand if you're looking into buying one, however. A Driz-Air 1200 will be small, portable, completely contained and only needs a drain to run the pump-out piping to and an electrical outlet. There are also dessicants but I would advise against these as they use the process of basically "desert air" to reduce humidity. They "bake" air and push out very hot, very dry air which is not the best for anything being preserved - better for drying out walls or flooded rooms, etc.

I'm curious to know what humidity levels the rest of you maintain and what observations you've made about levels of humidity and the preservation of your collection. So please pipe in.

Cheers,
Mike

Voor het hele subforum, check:
http://www.militariacollecting.com/inde ... howforum=6

Staan interessante zaken tss!
"Hier liggen hun lijken als zaden in 't zand, hoop op den oogst o vlaanderland"
30th Infantry Division verzamelaar. Altijd geïnteresseerd in voorwerpen uit Belgisch Limburg tijdens de oorlogsjaren.
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

jeroen1944
Lid

Bericht door jeroen1944 »

AtroX schreef:Mijn collectie zit atm in de kelder (geen andere plek waar veel plaats is in huis :(). Ik heb ook een probleem met de vochtigheid (maar niet zo erg als bij jou). Nu kan het nog geen kwaad omdat er alleen maar oude helmen enzo liggen die al 60j id vocht gelegen hebben, maar zodra ik mijn uniformen erga plaatsen, ga ik -zoals hierboven al gezegd- zo een vochtvreter kopen.
Op een ander forum heb ik gelezen hoe je dat nog meer op kan lossen, en wat de beste vochtigheidsgraad is en dergelijke (helemaal niet vochtig is ook niet goed), ik zal het eens opzoeken :)

*edit*! :

As we know, humidity plays a large role in conservation and historical preservation. Relative and Specific Humidity, both important, are something that we can both measure and control.

Hygrometers are a must in our field. Hygrometers measure humidity, and you can get a reasonable and accurate one for under $40 which can log daily high/lows and measure and log the same for room temperatures.

From the perspective of a water damage professional who worked with recovering homes from water damage/presence and preventing and remediating mold/mildew issues, ideal humidity for us was around 40%. Higher humidities would allow mold and mildew growth (though not necessarily occur). Much lower humidities would cause problems like dry skin, nose bleeds, and being generally uncomfortable to an extent. Basements, as a rule of thumb, usually had higher humidity than the household because of their slightly cooler temperature and below ground (sometimes below water table) location and their lack of air circulation.

When speaking of collections and conservation, high humidity can lead to problems with degredation in materials and encouraging certain types of metal decay (perhaps somebody could elaborate more on that).

Dehumidifyers of course can lower your humidy, but basic homeowner dehues can only remove so much of the moisture and after that they are simply circulating air. Low-grain refridgerant dehues can get humidy down to 20% if you let them run long enough and can self-drain self-maintain, etc (in other words, run worry free), but are very expensive. Driz-Air is a good brand if you're looking into buying one, however. A Driz-Air 1200 will be small, portable, completely contained and only needs a drain to run the pump-out piping to and an electrical outlet. There are also dessicants but I would advise against these as they use the process of basically "desert air" to reduce humidity. They "bake" air and push out very hot, very dry air which is not the best for anything being preserved - better for drying out walls or flooded rooms, etc.

I'm curious to know what humidity levels the rest of you maintain and what observations you've made about levels of humidity and the preservation of your collection. So please pipe in.

Cheers,
Mike

Voor het hele subforum, check:
http://www.militariacollecting.com/inde ... howforum=6

Staan interessante zaken tss!
Een airco helpt ook!!!! :)
Bjorn
Lid

Bericht door Bjorn »

Bedankt voor de reacties ! :)

Nico Roelofs schreef:Wat je zou kunnen doen is een vochtvreter in je kamer te zetten. Dat haalt de vochtigheid enigzins wel weg.
Ik heb even via Google gezocht, en ben uitgekomen op de Bison Vochtvreter Mini met Anti-Mot geur. :) Twee vliegen in een klap. :)
Zal maandag even gaan kijken of die hier te krijgen zijn, ze zijn in ieder geval niet echt duur volgens mij; de mini kost 3,95 euro.
AtroX
Lid
Contacteer:

Bericht door AtroX »

Kga mij ook zo een aankopen denk ik, ziet er goed uit en goedkoop! :)
alleen moet ik nog gaan meten hoe groot het daar precies is ... en wa vragen aan pa of hij mss nog iets beters weet :)
"Hier liggen hun lijken als zaden in 't zand, hoop op den oogst o vlaanderland"
30th Infantry Division verzamelaar. Altijd geïnteresseerd in voorwerpen uit Belgisch Limburg tijdens de oorlogsjaren.
779
Lid
Lid

Bericht door 779 »

BjornSpiN schreef:Bedankt voor de reacties ! :)

Nico Roelofs schreef:Wat je zou kunnen doen is een vochtvreter in je kamer te zetten. Dat haalt de vochtigheid enigzins wel weg.
Ik heb even via Google gezocht, en ben uitgekomen op de Bison Vochtvreter Mini met Anti-Mot geur. :) Twee vliegen in een klap. :)
Zal maandag even gaan kijken of die hier te krijgen zijn, ze zijn in ieder geval niet echt duur volgens mij; de mini kost 3,95 euro.
Bij de bouwmarkt zijn die dingen wel duur... als je een beetje normale vochtvreter wilt hebben kost je dat zo 10-20 euro. Navul verpakkingen zijn wel weer goedkoper :)
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 38 keer
Ontvangen: 80 keer

Re: Vochtigheid

Bericht door asjemenou »

BjornSpiN schreef:Soms is het papierwerk (bijv. Feldpost of foto's) in mijn virtrinekasten helemaal kromgetrokken, en voelt het vochtig aan. Ook bij mijn boeken is dat het geval.
Volgens mij is dat niet zo goed voor de spullen, dus ik vraag me af: hoe kun je dat voorkomen? Wat kun je er tegen doen? En waar ligt dat precies aan?
Papier is zeer delicaat. Met andere woorden er dient zeer voorzichtig mee om te worden gegaan. Dit geld zeker voor drukwerk en papieren documenten uit de WOII periode. Het papier van toen was ten opzichte van het papier van vandaag heel anders van samenstelling. Veel slechter van kwaliteit en er niet op gemaakt om het jaren en jaren te bewaren. Ik ben geen deskundige op dit gebied maar ik ben zelf al jaren werkzaam in de grafische industrie en ga elke dag met papier om en heb papier zelf ook al door de jaren heen zien veranderen.
Het beste is om je papieren documenten in een donkere en droge omgeving te bewaren. In een koker of iets dergelijks. De opdruk van drukwerk is namelijk gevoelig voor daglicht en zeker voor felle zon. Niet dat het in een korte periode verdwijnt maar wel over een langere periode. Dit geld zeer zeker ook voor foto's. Ook de luchtvochtigheid is heel belangrijk. Wanneer het papier in een te vochtige omgeving wordt bewaard kunnen bepaalde schimmels het papier onherstelbaar aantasten. Uiteraard zie je dit niet in een korte periode. Zelfs het aanraken van het papier met je handen is al funest. Je handen scheiden namelijk zout af en ook dit is slecht voor papier. Altijd handschoenen aantrekken.
Het lijkt zo overdreven wat ik hier schrijf maar het is echt waar. Grote papieren documenten zoals affiches en dergelijke zijn helemaal slecht thuis te conserveren. Als het formaat het toelaat is het beter om ze in te laten lijsten. Maar laat ze nooit ergens opplakken ook niet op één of andere drager.

Zelf heb ik zo'n 25 jaar geleden een 20 tal originele grote aanplakbiljetten uit de 2e WO gekregen. Ik heb ze gekregen van iemand die in de 2e WO bij de NSB was. Het zijn dié grote posters die je altijd ziet op foto's uit die tijd. Opsporingsbiljetten van de Duitsers met grote adelaars er op e.d.
Aan het begin realiseerde ik mij ook niet dat die dingen achteruit konden gaan. Deze gedachte ging mij toch wel aan het hart. Ik zocht dus naar een oplossing om ze goed te houden maar dat valt in een thuis situatie niet mee.
Daarom heb ik ze destijds levenslang uitgeleend aan het NIOD. Daar worden ze dus in speciale geklimatiseerde ruimten voor het nageslacht bewaard. Voor mij zo een betere gedachte dan ze bij mij thuis weg te laten teren.
robin.h
Lid
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Ik doe mijn foto's altijd in een zuurvrij fotoalbum,ik zou echt willen dat mijn foto's over enkele jaren zijn verkleurd/verkreukeld etc.
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Nick
Lid

Bericht door Nick »

robin.h schreef:Ik doe mijn foto's altijd in een zuurvrij fotoalbum,ik zou echt willen dat mijn foto's over enkele jaren zijn verkleurd/verkreukeld etc.
zou je dat echt willen :P
Infanterie: Königin aller Waffen!
Plaats reactie