Zwaard

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
AtroX
Lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 23 jun 2005, 13:14
Locatie: Tongeren, België
Contacteer:

Zwaard

Bericht door AtroX »

Een kennis van me heeft ooit dit zwaard gevonden, in de buurt van Maasmechelen aan de Maas (vermoedelijk de "Mechelse Hei" waar ooit een veldslag is geweest, er zin alleszinds nog bomkraters :P).
Ik heb totaal geen idee van welke periode het zou afstammen daarom dat ik het hier vraag: welke datum past bij dit zwaard en aan wie behoorde het?

foto: http://users.pandora.be/ojamalek/ww1&2/DSCN1404.JPG
andere fotos volgen dezenavond
"Hier liggen hun lijken als zaden in 't zand, hoop op den oogst o vlaanderland"
30th Infantry Division verzamelaar. Altijd geïnteresseerd in voorwerpen uit Belgisch Limburg tijdens de oorlogsjaren.
Brialmont
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 aug 2005, 17:42
Locatie: Maasmechelen

Bericht door Brialmont »

Het Duitse leger had op de heide een oefenterrein ingericht voor
de zogenaamde Minenwerfer. Loopgraafartillerie die weliswaar niet ver schoot maar waarvan de zwaarste types in staat waren om een zeer zware bom tot op de stellingen van de tegenstander te droppen.

Het oefenterrein werd ondermeer druk gebruikt om troepen die van het
Russische front kwamen in de winter van 1917-1918 klaar te stomen voor de lenteoffensieven van Ludendorff. De 6 bunkers waarvan er enkele in gruis geschoten zijn, dienden voor de waarnemers die de schietoefeningen moesten evalueren. Ook de loopgraven kunnen dienst
hebben gedaan als dekking.

Een mogelijkheid is dat er tijdelijk ook infanterie werd opgeleid aan de
hand van deze loopgraven omdat Leopoldsburg gedurende deze winter overbelast
was door de toestroom aan troepen. Maar loopgraafartillerie was in ieder
geval de kernopdracht van het oefenterrein.


Dus waarschijnlijk is het Pruisisch.

Weet hij nog Waar hij dit precies gevonden heeft?
Op het openbare deel van het natuurgebied of in de rustzone waar de (al lang verdwenen)barakken stonden?
Plaats reactie