metaaldetector vondsten tonen

Forum over het zoeken met een metaaldetector naar overblijfselen uit de Tweede Wereldoorlog, ervaringen, reisverslagen en dergelijke.
Gebruikersavatar
Jauke
Lid
Berichten: 343
Lid geworden op: 27 apr 2010, 20:25

Re: metaaldetector vondsten tonen

Bericht door Jauke »

Een erg mooie vonst! hoe meer uit de grond komt en bewaard wordt gebleven hoe beter.
sonny
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jul 2015, 22:05

Re: metaaldetector vondsten tonen

Bericht door sonny »

Mijn mooist vondst is een brandblusser uit een lancaster
Bijlagen
Deze is niet van mij maar een voorbeeld hoe de brandblusser eruit hoord tezien
Deze is niet van mij maar een voorbeeld hoe de brandblusser eruit hoord tezien
DSC_0291.JPG
DSC_0293.JPG
DSC_0298.JPG
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: metaaldetector vondsten tonen

Bericht door Erik »

Jauke schreef:Een erg mooie vonst! hoe meer uit de grond komt en bewaard wordt gebleven hoe beter.
Als het voor het publiek te zien is (museum) wel. Anders verdwijnt het naar zoldertjes en na jaren op verkoopsites. En vaak al daags na de vondst, zonder goed te zijn onderzocht, gedocumenteerd etc.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2765
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: metaaldetector vondsten tonen

Bericht door racefiets »

Erik schreef: Als het voor het publiek te zien is (museum) wel.
Dan moet men alleen wel de waarde in zien van dergelijke vondsten:
http://www.gelderlander.nl/regio/nijmeg ... -1.6673094
En dan voornamelijk dit stukje:
Geringe waarde
De opgegraven voorwerpen uit de Tweede Wereldoorlog hebben volgens het Provinciaal Depot voor Bodemvondsten een geringe historische waarde. Na de opgraving lag daarom nog een tijd een berg historisch afval van onder meer jerrycans, auto-onderdelen en munitiekistjes op het terrein aan de Raadhuisstraat. De voorwerpen zijn inmiddels weggegooid.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: metaaldetector vondsten tonen

Bericht door Erik »

racefiets schreef:
Erik schreef: Als het voor het publiek te zien is (museum) wel.
Dan moet men alleen wel de waarde in zien van dergelijke vondsten:
http://www.gelderlander.nl/regio/nijmeg ... -1.6673094
En dan voornamelijk dit stukje:
Geringe waarde
De opgegraven voorwerpen uit de Tweede Wereldoorlog hebben volgens het Provinciaal Depot voor Bodemvondsten een geringe historische waarde. Na de opgraving lag daarom nog een tijd een berg historisch afval van onder meer jerrycans, auto-onderdelen en munitiekistjes op het terrein aan de Raadhuisstraat. De voorwerpen zijn inmiddels weggegooid.
Ja, en zo word je dan weer flink gekloot als je probeert een beetje serieus met de geschiedenis om te gaan. Als het bij voorbaat al door onze overheden (tenslotte ook de cultuurbewaarders!) wordt weggekeild...
:bonk: :x
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: metaaldetector vondsten tonen

Bericht door Der Blitz »

Erik schreef:
Jauke schreef:Een erg mooie vonst! hoe meer uit de grond komt en bewaard wordt gebleven hoe beter.
Als het voor het publiek te zien is (museum) wel. Anders verdwijnt het naar zoldertjes en na jaren op verkoopsites. En vaak al daags na de vondst, zonder goed te zijn onderzocht, gedocumenteerd etc.
Je hebt het over de schattenjagers die geld willen slaan uit bodemvondsten zonder enige interesse in wo2... metaaldetectoristen die zoeken uit interesse doen dat niet, hebben een mooie vitrine voor hun vondsten ;)
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
DvdW
Lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 20 jul 2015, 10:48

Re: metaaldetector vondsten tonen

Bericht door DvdW »

Der Blitz schreef:
Erik schreef:
Jauke schreef:Een erg mooie vonst! hoe meer uit de grond komt en bewaard wordt gebleven hoe beter.
Als het voor het publiek te zien is (museum) wel. Anders verdwijnt het naar zoldertjes en na jaren op verkoopsites. En vaak al daags na de vondst, zonder goed te zijn onderzocht, gedocumenteerd etc.
Je hebt het over de schattenjagers die geld willen slaan uit bodemvondsten zonder enige interesse in wo2... metaaldetectoristen die zoeken uit interesse doen dat niet, hebben een mooie vitrine voor hun vondsten ;)
En hoeveel volk ziet die vitrine kast op zolder tussen alle verhuisdozen?
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: metaaldetector vondsten tonen

Bericht door Der Blitz »

wat hebben jullie toch met zolders? mijn kast staat niet op zolder hoor, en wat is dan het verschil met een vitrine met bodemvondsten en een vitrine met gekochte voorwerpen? als je dan tegen het zoeken en bewaren van bodemvondsten bent, kan je gelijk je hobby stoppen, want uiteindelijk komt het op hetzelfde neer, of het nu uit de grond komt of gekocht is...
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
Jan m
Lid
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 jun 2013, 17:45
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: metaaldetector vondsten tonen

Bericht door Jan m »

Vind dat er veel te negatief over zoekers gesproken wordt. Ik vind mijn voorwerpen liever zelf dan dat ik ze koop, ik ken precies de geschiedenis van de plek waar alles vandaan komt. Ik vind dat veel mooier dan voorwerpen kopen waar je de geschiedenis niet van kent. Het is maar goed dat deze voorwerpen door mensen met een detector opgegraven worden, anders verdwijnen ze wellicht voor altijd. Dankzij mensen met metaaldetectors zijn er trouwens ook een hoop explosieven opgeruimd en er zijn ook veel gesneuvelde soldaten teruggevonden.
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: metaaldetector vondsten tonen

Bericht door Der Blitz »

Jan m schreef:Vind dat er veel te negatief over zoekers gesproken wordt. Ik vind mijn voorwerpen liever zelf dan dat ik ze koop, ik ken precies de geschiedenis van de plek waar alles vandaan komt. Ik vind dat veel mooier dan voorwerpen kopen waar je de geschiedenis niet van kent. Het is maar goed dat deze voorwerpen door mensen met een detector opgegraven worden, anders verdwijnen ze wellicht voor altijd. Dankzij mensen met metaaldetectors zijn er trouwens ook een hoop explosieven opgeruimd en er zijn ook veel gesneuvelde soldaten teruggevonden.
Klopt, ma 99 procent van de slechtpraters zijn niets meer dan jaloerse types :wink:
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4860
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: metaaldetector vondsten tonen

Bericht door asjemenou »

Zal ik dan tot die éne procent behoren?! :wink:

Toch wel jammer dat ze deze voorwerpen weg hebben gegooid ook al hebben ze misschien geen grote financiële waarde. De voorwerpen vertellen toch iets over de (WOII) geschiedenis van het terrein waarop ze zijn gevonden. Konden ze geen educatieve functie krijgen in de nieuwbouw die mogelijk op het terrein wordt gerealiseerd?
Met educatieve functie bedoel ik dan dat ze bijvoorbeeld blijvend tentoon worden gesteld in een vitrine in een ontvangstruimte, centrale hal, trappenhuis o.i.d. Het gaat dan niet zozeer om de financiële waarde maar meer om het historisch besef van wat er zich in het verleden op het terrein heeft afgespeeld.
Helaas hebben veel lokale volksvertegenwoordigers weinig interesse voor het behoud van de historie. Pas na een jaar of 10 hoor je ze mekkeren over het feit dat er niets bewaard is gebleven. Het gezegde luidt immers; Gedane zaken nemen geen keer.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: metaaldetector vondsten tonen

Bericht door Der Blitz »

he he, de meesten zullen zichzelf uiteraard tot die een procent toeschrijven ;)

de ene zoekt en de andere koopt, uiteindelijk is het beide als verzamelaar zijnde hetzelfde buiten dat het ene gratis is en het andere duur kan zijn. Het zijn allen voorwerpen met historische waarde of je ze nu uit de grond haalt of koopt. verzamelaars die slecht praten over zoekers behoren zeker tot die 99 procent. mijn mening dan.
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
Bas J.
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 24 nov 2012, 10:49

Re: metaaldetector vondsten tonen

Bericht door Bas J. »

Erik schreef:Als het voor het publiek te zien is (museum) wel. Anders verdwijnt het naar zoldertjes en na jaren op verkoopsites. En vaak al daags na de vondst, zonder goed te zijn onderzocht, gedocumenteerd etc.
Helaas kennen we niet allemaal mensen die eigenaar zijn van een museum. Ook dat we geen geld voor ons eigen museum hebben. En hopelijk is het verschil ook herkenbaar met een Duitse vlag op je raam dan in een museum.
Einzelganger
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 mei 2018, 13:47

Re: metaaldetector vondsten tonen

Bericht door Einzelganger »

Ik heb twee canadese helmen gevonden vroeger op het strand (20 jaar geleden ) Ik hoefde ze niet dus weer in zee gegooid.
Nu zal ik hem voortaan meenemen net als de andere spullen van geallieerde zijde en te koop aan ieden.
Ik spaar het niet en ook niet alle gouden ringen die ik vind.

Wr zijn genoeg verzamelaars voor en heb inmiddels al veel punt50 hulzen verkocht.

Op die manier bekostig ik ook beetje me hobby ook want auto’s rijden niet op water en me detectors kosten ook bijna €6000,-

Overigens zoek ik al 25 jaar en vroeger op akkers ed en nu op strand en bijna alle oude vondsten heb ik nog en zijn niet te koop ook.

Maar wat moet ik met een canadese helm of punt50 als ik alleen duits verzamel.

Dus niet elke zoeker is een schatgraver.
Plaats reactie