metaaldetector advies

Forum over het zoeken met een metaaldetector naar overblijfselen uit de Tweede Wereldoorlog, ervaringen, reisverslagen en dergelijke.
Gebruikersavatar
Mallory
Lid
Berichten: 330
Lid geworden op: 02 mei 2011, 12:03

Re: metaaldetector advies

Bericht door Mallory »

Haplo schreef:Twee instanties regelen de vondstmeldingen:
Voor munten en penningen is dat 'Numis' van de 'Stichting Het Geld- en Bankmuseum' Postbus 2407, 3500 GK Utrecht. .
Voor archeologische voorwerpen is dat 'Archis' van het R.O.B. Postbus 1600, 3800 BP Amersfoort. Gemeld dienen te worden: alle schatvondsten, gouden en zilveren voorwerpen met een kunstzinnige of archeologsiche waarde en munten en voorwerpen van voor 1600.
Kleine rectificatie: Archis staat tegenwoordig onder toezicht van de RCE (Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed, het tegenwoordige ROB). Een vondstmelding doen kan tegenwoordig via internet: http://fd7.formdesk.com/archis/Meldinge ... sformulier
wo2 spulle
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 feb 2012, 19:30

Re: metaaldetector advies

Bericht door wo2 spulle »

Hee jongens ik heb effen een vraagje of iemand hier een F2 heeft?
Wand ik heb namelijk vraagje als ik niets gediscrimineerd heb en hij slaat ijzer aan,
dan geeft ie rond de 01 tm 15 en ik weet eigenlijk niet of ik daar wel op moet graven.
En als ik het niet doe dan ben ik bang dat ik misschien helm of bajonet mis loop en da wil ik niet;)
Gianni
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 mei 2013, 22:58

Re: metaaldetector advies

Bericht door Gianni »

Beste ,

Als je zegt ardennen dan neem ik aan dat je wss gaat zoeken in Bastogne en omstreken? Als je gaat dan wil ik eventueel wel meegaan want heb ook een metaaldetector :mrgreen:
Maar Bastogne is hellemaal leeggezocht alee bois du jacques enz.. Als je echt een plaats weet waar ,og spullen eventueel liggen dan wil ik wel mee en wil ik wel alles uitleggen hoe een garrett ace 250 werkt heb er nameljk ook zo eentje liggen


Gr gianni, :+
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: metaaldetector advies

Bericht door Mr Mojo Risin »

Gianni schreef:Beste ,

Als je zegt ardennen dan neem ik aan dat je wss gaat zoeken in Bastogne en omstreken? Als je gaat dan wil ik eventueel wel meegaan want heb ook een metaaldetector :mrgreen:
Maar Bastogne is hellemaal leeggezocht alee bois du jacques enz.. Als je echt een plaats weet waar ,og spullen eventueel liggen dan wil ik wel mee en wil ik wel alles uitleggen hoe een garrett ace 250 werkt heb er nameljk ook zo eentje liggen


Gr gianni, :+
Dit topic is meer dan een jaar oud. Je stuur beter een pb naar topicstarter. Waarschijnlijk zal hij ondertussen al wel naar de Ardennen zijn geweest lijkt me.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
yarwest
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 jan 2014, 15:01

Re: metaaldetector advies

Bericht door yarwest »

Lijkt me wel leuk om te doen, heb zelf geen metaaldetector, mr als iemand een pakezel of graafbuddy zoekt stuur dan ff een pb, bijvoorbeeld voor in omgeving Gelderland (verder wil ik wel mr ik weet niet of mijn ouders dat oke vinden, ben 15 by the way), ik weet niet of daar wat ligt.... Bij radio kootwijk volgens mij wel.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: metaaldetector advies

Bericht door Erik »

yarwest schreef:... ik weet niet of daar wat ligt.... Bij radio kootwijk volgens mij wel.
Houdt er rekening mee dat de gemeente Apeldoorn (waarvan Radio Kootwijk del uitmaakt) een beleid heeft aangaande zoeken met detectoren. Voor zover ik weet is daarvan de APV een aantal jaren geleden uitgebreid in verband met de munitie in de bossen van Hoog Soeren.
Ook mensen van Staatsbosbeheer zijn niet dol op detectormensen, en er wonen veel mensen van Staatsbosbeheer in R.K. Het is maar een klein straatje, maar pas op. Na de branden, een paar jaar geleden, is er veel toezicht op deze specifieke plaats.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
yarwest
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 jan 2014, 15:01

Re: metaaldetector advies

Bericht door yarwest »

@erik oke, thnx voor de tip, ik had me er nog niet echt in verdiept, ik hoorde alleen dat een paar kennissen van een vriend daar wat hadden gevonden.
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: metaaldetector advies

Bericht door Der Blitz »

In belgie is het zo dat je wel mag zoeken met een detector, maar je niet mag graven... Plaatsen waarvan geweten is dat er veel munitie ligt, bv zwijnaarde waar ontelbare steelhandgranaten in de grond steken, is er wel een verbod, je mag er zelfs als voetganger of bezoeker enkel komen na afspraak, elke andere wijze is de toegang verboden daar men dit gebied heeft ingeschreven als zijnde prive domein. Door het vele grondwater, komen er jaarlijks een hele hoop munitie gewoon boven. en doordat steelgranaten houteren handvaten hadden, en deze weg rotten, kan men nooit zeggen of deze op scherp staan of niet, aangezien je zo een steelhandgranaat scherp zet door onderaan de steel een stopje los te draaien en er aan te trekken, nu de handvatten dus weg zijn zijn die stopjes zoiso los. Extreem gevaarlijk spul is dat dan. Logisch dat men op zulke gebieden waarvan dit geweten is geen hobbyisten gaan toelaten.

groeten
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: metaaldetector advies

Bericht door Der Blitz »

Kleine rechtzetting, ik heb zo juist het volledige wetgevingsdocument gevonden, normaal gezien is er in heel belgie een zoekverbod. Maar er is een gedoogbeleid, en er zijn afspraken gemaakt tussen zowel amateurzoekers, archeologen, politiek en dovo. Die afspraken zijn in een wetsvoorstel gegoten zopas, maar nog niet voor gekomen, dat kan nog even duren. Van zolang dat niet afgekeurd is door regering, mag men zoeken in belgie indien men dat "regelement" afprint en bij zich heeft, en zich houd aan de afspraken die er op staan.

Het komt er op neer, dat je overal mag zoeken buiten verboden terreinen, en plaatsen waar archeologische aktiviteiten plaats vinden. Ook moet men zelf een register maken waar je opschrijft waar en wanneer je wat gevonden hebt, zodat wetenschappers deze kunnen opvragen, ook moeten je vonsten beschikbaar blijven voor wetenschappelijk onderzoek. bij munitievondst steeds politie bellen, afbakenen en munitie niet manipuleren, bedoeld word hiermede niet ontplofte bommen. dat is zo wat in grote lijnen.

Mijn detector is besteld se, papier is afgeprint. ik kan er bena aan beginnen :)

groeten
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
kevinf
Lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 nov 2013, 19:40

Re: metaaldetector advies

Bericht door kevinf »

waar heb je deze informatie gevonden ik doe namelijk detectie voor de heemkunde bij ons in zonhoven en houthalen, maar tegen ons hebben ze gezegd als in naam heemkundige kring is mag het waar vind je die info terug met dat reglement. Mvg Kevin
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: metaaldetector advies

Bericht door Der Blitz »

kevinf schreef:waar heb je deze informatie gevonden ik doe namelijk detectie voor de heemkunde bij ons in zonhoven en houthalen, maar tegen ons hebben ze gezegd als in naam heemkundige kring is mag het waar vind je die info terug met dat reglement. Mvg Kevin

Volgens mij heb je het gevonden ;). Heb gezien dat je je geregistreerd hebt op dat forum waar ik het gevonden heb :)
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
kevinf
Lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 nov 2013, 19:40

Re: metaaldetector advies

Bericht door kevinf »

Ardennen is momenteel de kans te groot om gepakt te worden ze controleren extra sterk op moment weer dit wekend hebben ze in la roche 2 Nederlanders nog gepakt met detector 550 e boete kregen ze .
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: metaaldetector advies

Bericht door Der Blitz »

kevinf schreef:Ardennen is momenteel de kans te groot om gepakt te worden ze controleren extra sterk op moment weer dit wekend hebben ze in la roche 2 Nederlanders nog gepakt met detector 550 e boete kregen ze .
In de ardennen mag dat dan ook weer niet he.
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
kevinf
Lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 nov 2013, 19:40

Re: metaaldetector advies

Bericht door kevinf »

nee in januari komt er een nieuwe wet uit maar daar zijn ze nog mee bezig
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: metaaldetector advies

Bericht door Der Blitz »

kevinf schreef:nee in januari komt er een nieuwe wet uit maar daar zijn ze nog mee bezig

en wat wil die wet dan veranderen aan de huidige situatie in de ardennen? mag via pm.

groeten
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
Plaats reactie