Hmmm, Aan zoekplekken gaat indd niemand u helpen. En rechearch doen is eigenlijk niet zo moeilijk, maar wel heel belangrijk als je iets wil vinden. Je zal niks vinden op plaatsen waar ze niet geweest zijn uiteraard.
- Lees boeken, daar staat heel veel informatie in, internet is ook een goede bron van informatie. als je een plek hebt wat je interessant lijkt, kan je bv op google maps ook even chekken hoe de situatie nu is, de plaatsen die je leest kan nu bebouwd zijn bv. Het beste is een bos, wat nu nog altijd bos is, net zo voor heide.
- praat met oudere mensen beste is nog met mensen waarvan hun vader of grootvader de oorlog heeft meegemaakt, die weten vaak zaken die in boeken of internet niet terug te vinden zijn, al moet je wel in het achterhoofd houden dat die informatie ook niet altijd juist is. Mij is zo eens een plaats aangeduid waar een vliegtuig neergestort is, ben daar gaan kijken, bleek daar de grond zo zuiver te zijn dat je er nog geen nagel vond.
Als ik u laatste reactie lees, dan ben ik bang dat je de laatste maar belangrijkste vereiste gaat missen, volhouden. Het meeste wat je gaat vinden is afval, treklipjes, hulsjes, munitie waar je niks mee bent buiten het aangeven of inleveren, scrapnellen zowel ijzer als koper. Je zal ook mooie zaken vinden, maar dat gaat over langere tijd zijn. Je zegt dat je na een hele dag zoeken maar een kleine buit hebt, dat is voor elke zoeker zo buiten als je een dump put vind, dan heb je ineens een hele zak vol. Je mag je zeker niet laten leiden door de vele filmpjes vanop YouTube, ik ga niet beweren dat allen zo zijn, maar veel van de filmpjes zijn fake. Niet dat ze die spullen miss niet gevonden hebben, maar dat is niet op 1 dag gevonden. Op een dag zo veel vinden, kan enkel aant oostfront. Hier ligt ook, maar lang niet zo veel als daar. Ik bekijk de filmpjes ook hoor, maar steek me niet in mijn achterhoofd dat ik ook met zo veel na huis ga komen. Ook zijn er mensen die zich graag belangrijk voelen, of moeten opvallen, die hunkeren naar reacties en of faam. Ben maar zeker dat het ook gebeurd dat ze bodemvondsten gekocht hebben, en die dan in een filmpje gebruikt worden alsof zij het gevonden hebben. zo zie je bv vaak in filmpjes wel een zwaaiende detector en daarna de vondst, maar het graven is er tussenuit, ook valt het op dat er in die filmpjes waar wel wat gegraven word nooit afval boven komt... om een lang verhaal kort te maken, de kleine buit zal het overgrote deel van het zoeken een feit zijn. Ook zal je wel eens thuis komen van dagen waarop je helemaal niks gevonden hebt. Dat hoort erbij. Kortom je zou niet de eerste en ook niet de laatste zijn die zich laat leiden door zulke filmpjes, en na een paar teleurstellende zoektochten de detector op marktplaats verschijnt.
Kortom, koop u een aantal boeken over het gebied waar je wil gaan zoeken, bv boeken over opperatie market garden, of opperatie veritible. Lees en leer. Ga zoeken en geniet vooral van de mooie natuur, en de leuke dag. Maar vertrek zonder te hoge verwachtingen want dan kom je vaak met een teleurstelling terug.
Wat ook niet onbelangrijk is, weet dat je niet overal mag zoeken, dat er ook streng verboden plekken zijn. Anders kan de buit wel eens een zware boete en een huiszoeking zijn
groeten