Tips over research doen

Forum over het zoeken met een metaaldetector naar overblijfselen uit de Tweede Wereldoorlog, ervaringen, reisverslagen en dergelijke.
Plaats reactie
Merijn123
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 apr 2016, 17:29

Tips over research doen

Bericht door Merijn123 »

Ik vind het altijd lastig om een goede plek te vinden om te gaan zoeken met metaaldetector of magneet vissen.
Het liefst zoek ik naar wo2 spullen maar anderen oude dingen vind ik natuurlijk ook leuk om te vinden.3
Dus heeft iemand wat tips over hoe ik goed research kan doen om een goede zoek/visplek te vinden? M
Had eerst een site waar ik makkelijk oude kaarten enzo kon vinden maar die is gestopt dus linkjes zijn ook welkom :)
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 17 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: Tips over research doen

Bericht door laurens jan »

Niemand gaat je helaas helpen aan een zoekplek.
Je kan het beste in je omgeving beginnen, ga op zoek naar oude kaarten of pluis verhalen van oude mensen uit.
Vaak zijn er boeken geschreven die over jou streek of dorp gaan met foto's en kaarten deze zijn vaak in beperkte oplage uitgegeven en liggen hoogst waarschijnlijk wel bij de plaatselijke bibliotheek.
Een ander punt is een keer naar het gemeente archief te gaan en allerlei documenten en foto's bekijken en uitzoeken om achter plaatsen te komen.

Zoeken is nooit een garantie op succes :mrgreen:
Merijn123
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 apr 2016, 17:29

Re: Tips over research doen

Bericht door Merijn123 »

Ja ik snap dat mensen mij niet aan een zoekplek wou gaan helpen maar was benieuwd hoe anderen mensen meestal research doen want tot nu toe komen we redelijk vaak maar met een kleine buit terug na een hele dag zoeken.
In elk geval bedankt voor je reactie denk dat ik dan maar eens naar de bibliotheek of gemeentearchief toe ga.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Tips over research doen

Bericht door patrickh »

Bekijk ook oude luchtfoto's, en meldt je bv aan bij Oorlogsvondsten forum, steek je veel van op!
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: Tips over research doen

Bericht door Der Blitz »

Hmmm, Aan zoekplekken gaat indd niemand u helpen. En rechearch doen is eigenlijk niet zo moeilijk, maar wel heel belangrijk als je iets wil vinden. Je zal niks vinden op plaatsen waar ze niet geweest zijn uiteraard.

- Lees boeken, daar staat heel veel informatie in, internet is ook een goede bron van informatie. als je een plek hebt wat je interessant lijkt, kan je bv op google maps ook even chekken hoe de situatie nu is, de plaatsen die je leest kan nu bebouwd zijn bv. Het beste is een bos, wat nu nog altijd bos is, net zo voor heide.

- praat met oudere mensen beste is nog met mensen waarvan hun vader of grootvader de oorlog heeft meegemaakt, die weten vaak zaken die in boeken of internet niet terug te vinden zijn, al moet je wel in het achterhoofd houden dat die informatie ook niet altijd juist is. Mij is zo eens een plaats aangeduid waar een vliegtuig neergestort is, ben daar gaan kijken, bleek daar de grond zo zuiver te zijn dat je er nog geen nagel vond.

Als ik u laatste reactie lees, dan ben ik bang dat je de laatste maar belangrijkste vereiste gaat missen, volhouden. Het meeste wat je gaat vinden is afval, treklipjes, hulsjes, munitie waar je niks mee bent buiten het aangeven of inleveren, scrapnellen zowel ijzer als koper. Je zal ook mooie zaken vinden, maar dat gaat over langere tijd zijn. Je zegt dat je na een hele dag zoeken maar een kleine buit hebt, dat is voor elke zoeker zo buiten als je een dump put vind, dan heb je ineens een hele zak vol. Je mag je zeker niet laten leiden door de vele filmpjes vanop YouTube, ik ga niet beweren dat allen zo zijn, maar veel van de filmpjes zijn fake. Niet dat ze die spullen miss niet gevonden hebben, maar dat is niet op 1 dag gevonden. Op een dag zo veel vinden, kan enkel aant oostfront. Hier ligt ook, maar lang niet zo veel als daar. Ik bekijk de filmpjes ook hoor, maar steek me niet in mijn achterhoofd dat ik ook met zo veel na huis ga komen. Ook zijn er mensen die zich graag belangrijk voelen, of moeten opvallen, die hunkeren naar reacties en of faam. Ben maar zeker dat het ook gebeurd dat ze bodemvondsten gekocht hebben, en die dan in een filmpje gebruikt worden alsof zij het gevonden hebben. zo zie je bv vaak in filmpjes wel een zwaaiende detector en daarna de vondst, maar het graven is er tussenuit, ook valt het op dat er in die filmpjes waar wel wat gegraven word nooit afval boven komt... om een lang verhaal kort te maken, de kleine buit zal het overgrote deel van het zoeken een feit zijn. Ook zal je wel eens thuis komen van dagen waarop je helemaal niks gevonden hebt. Dat hoort erbij. Kortom je zou niet de eerste en ook niet de laatste zijn die zich laat leiden door zulke filmpjes, en na een paar teleurstellende zoektochten de detector op marktplaats verschijnt.

Kortom, koop u een aantal boeken over het gebied waar je wil gaan zoeken, bv boeken over opperatie market garden, of opperatie veritible. Lees en leer. Ga zoeken en geniet vooral van de mooie natuur, en de leuke dag. Maar vertrek zonder te hoge verwachtingen want dan kom je vaak met een teleurstelling terug.

Wat ook niet onbelangrijk is, weet dat je niet overal mag zoeken, dat er ook streng verboden plekken zijn. Anders kan de buit wel eens een zware boete en een huiszoeking zijn ;)

groeten
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
luxdil
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 08 aug 2014, 20:03

Re: Tips over research doen

Bericht door luxdil »

Helemaal met der Blitz eens.
Weet wel dat de volhouder wint. Go the extra mile.
Ik was samen met een vriend aan het zoeken. Ik zag een leuke en interessant stukje bosrand maar hij had geen zin meer na een dag met weinig leuke vondsten en wilde naar huis.
De volgende dag toch even terug gegaan naar die plek ivm het gevoel dat ik daar over had. Resultaat: bezoekje aan een bevriend museum met 2 x k98, 1 x gewehr 88 en een sturmgewehr 44. Mijn lesje geleerd. Go the extra mile.
Checker
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 08 mei 2016, 09:49

Re: Tips over research doen

Bericht door Checker »

hai,

@Der Blitz, e.a.
"streng verboden gebieden...."
Nou ben ik geen detectorboy, maar wat / waar zijn dan streng verboden gebieden?
en waarom, vanwege art. 461 of vanwege gevaar.

Nuttig voor newbies die geen fouten willen maken. ;-)

bedoel je in Nederland, of ook of juist het buitenland?
Waar de wet- en regelgeving heel anders kan zijn. da's logisch.

Vertel-vertel....
Gebruikersavatar
davy
Lid
Berichten: 658
Lid geworden op: 03 jan 2005, 23:02
Locatie: België
Ontvangen: 2 keer

Re: Tips over research doen

Bericht door davy »

Ik ben al een paar jaar uit het detectorwereldje, maar ik dacht in Nederland dat de streek rond Arnhem verboden gebied was.
In Belgie bv. Tongeren, natuurgebieden, rond archeologische sites en de Ardennen. Ik ken er die in de Ardennen al kat-en-muis-spel gespeeld hebben met de boswachter.
Ik zorgde als ik op velden ging zoeken, dat ik schriftelijke toestemming had van de eigenaar. Ik had van verschillende boeren toestemming gekregen en ging dan altijd ook laten zien wat ik van hun veld heb gehaald. Wel had ik vlug geleerd om de schoonste vondsten niet te tonen, maar vooral de rommel (komt van mijn land, dus is van mij, volgens de boer) :lol:
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: Tips over research doen

Bericht door Der Blitz »

Checker schreef:hai,

@Der Blitz, e.a.
"streng verboden gebieden...."
Nou ben ik geen detectorboy, maar wat / waar zijn dan streng verboden gebieden?
en waarom, vanwege art. 461 of vanwege gevaar.

Nuttig voor newbies die geen fouten willen maken. ;-)

bedoel je in Nederland, of ook of juist het buitenland?
Waar de wet- en regelgeving heel anders kan zijn. da's logisch.

Vertel-vertel....
Plaatsen met detector verbod, bv hurtgenwald, en vooral reichswald, vroeger niet zo streng daar tot paar pipo's fosfor patronen opgegraven hadden deze boven de grond hadden laten liggen met gevolg half bos afgebrand... tja zulke onlui verpesten het dan weer voor iedereen. arnhem nijmegem verboden, groesbeek pas vrijgegeven had ik ergens begrepen, bossen als bv halbe heel streng verboden, grafschendenis smeren ze u dan aan het been. en om de wet helemaal tot in de puntjes uit te leggen is het eigenlijk vrij simpel, militaria zoeken mag je nergens ;).

groeten
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
Plaats reactie