Letland -zoeksessie metaaldetector

Forum over het zoeken met een metaaldetector naar overblijfselen uit de Tweede Wereldoorlog, ervaringen, reisverslagen en dergelijke.
Plaats reactie
johnniefrost
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 apr 2008, 15:43

Letland -zoeksessie metaaldetector

Bericht door johnniefrost »

Beste forumleden,

Wie kan mij meer informatie geven over zoeksessies met de metaaldetector in Letland en/of Estland? Wil graag een keer afreizen naar dit gebied in het voormalige Oostfront. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik wil goed voorbereid op pad gaan. Afgezien van de "relics" wil ik graag de gebieden bezoeken waar een oom van mij (ik heb Duitse grootouders) vermist is geraakt, begin 1945. Vermoedelijk in Letland.....

Wie kan mij helpen? Welke gebieden? Overheid, hoe zit het met grenscontroles etc.

Bijvoorbaat dank!
Swan
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 23 jun 2016, 20:15

Re: Letland -zoeksessie metaaldetector

Bericht door Swan »

Zoals ik altijd doe, is met een gewone jeansbroek en trui gaan en als ze mij tegenhouden gewoon u van de domme houden. Dan sturen ze u gewoon weg met een waarschuwing. Wat ook helpt is dat ik altijd als ik in het buitenland ga zoeken een paar oude munten mee neem van dat land, als ze dan vragen wat ik aant doen ben kan ik die munten laten zien.
Zo denken ze n iet dat je naar iets speciaals aant zoeken bent. En zeker niet helemaal gecamoufleerd gaan, dat is zo verdacht vind ik
Merijn123
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 apr 2016, 17:29

Re: Letland -zoeksessie metaaldetector

Bericht door Merijn123 »

Slime truc ga ik voortaan ook eens doen als ik naar wo2 spullen aan het zoeke ben :)
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: Letland -zoeksessie metaaldetector

Bericht door Der Blitz »

Swan schreef:Zoals ik altijd doe, is met een gewone jeansbroek en trui gaan en als ze mij tegenhouden gewoon u van de domme houden. Dan sturen ze u gewoon weg met een waarschuwing. Wat ook helpt is dat ik altijd als ik in het buitenland ga zoeken een paar oude munten mee neem van dat land, als ze dan vragen wat ik aant doen ben kan ik die munten laten zien.
Zo denken ze n iet dat je naar iets speciaals aant zoeken bent. En zeker niet helemaal gecamoufleerd gaan, dat is zo verdacht vind ik
En jij denkt dat ze ni door hebben wat je komt doen? dat ze u gaan geloven dat je van nederland komt om in bv de eifel muntjes te gaan zoeken... ze weten het goed genoeg hoor. Eerlijk zijn met wat je komt doen, maar zeggen dat je niet wist dat het niet mocht. daar ik zovele YouTube filmpjes gezien heb dacht ik dat het mocht. u kleding speelt daar geen rol in of dat verdacht maakt of niet als ik ga zoeken draag ik altijd camouflage pak ook al is dat een plaats waar ik mag zoeken, ik vind dat gemakkelijk, grote voordeel van camouflage is dat je minder zichtbaar bent.

groeten
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
Swan
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 23 jun 2016, 20:15

Re: Letland -zoeksessie metaaldetector

Bericht door Swan »

Der Blitz schreef:
Swan schreef:Zoals ik altijd doe, is met een gewone jeansbroek en trui gaan en als ze mij tegenhouden gewoon u van de domme houden. Dan sturen ze u gewoon weg met een waarschuwing. Wat ook helpt is dat ik altijd als ik in het buitenland ga zoeken een paar oude munten mee neem van dat land, als ze dan vragen wat ik aant doen ben kan ik die munten laten zien.
Zo denken ze n iet dat je naar iets speciaals aant zoeken bent. En zeker niet helemaal gecamoufleerd gaan, dat is zo verdacht vind ik
En jij denkt dat ze ni door hebben wat je komt doen? dat ze u gaan geloven dat je van nederland komt om in bv de eifel muntjes te gaan zoeken... ze weten het goed genoeg hoor. Eerlijk zijn met wat je komt doen, maar zeggen dat je niet wist dat het niet mocht. daar ik zovele YouTube filmpjes gezien heb dacht ik dat het mocht. u kleding speelt daar geen rol in of dat verdacht maakt of niet als ik ga zoeken draag ik altijd camouflage pak ook al is dat een plaats waar ik mag zoeken, ik vind dat gemakkelijk, grote voordeel van camouflage is dat je minder zichtbaar bent.

groeten
Der Blitz, Je hebt voor 100% gelijk voor als je in de Eifel of in Noord Frankrijk gaat zoeken. Dan zou ik ook niet gezien willen worden. Maar ik denk dat als je op vakantie bent in Estland of in Letland zoals aangegeven in het begin van het topic, dat ik persoonlijk mij niet zou camoufleren, en daar eigenlijk zoals een toerist gewoon zou rondlopen en als er iemand langskomt mij gewoon van de domme houden. Heb ook al soms een boswachter tegengekomen en veel verhalen die rondgaan zijn zeker en vast overdreven. Of wel heb ik geluk gehad dat deze boswachter een goede dag had :) .
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4860
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Letland -zoeksessie metaaldetector

Bericht door asjemenou »

johnniefrost schreef:Beste forumleden,

Wie kan mij meer informatie geven over zoeksessies met de metaaldetector in Letland en/of Estland? Wil graag een keer afreizen naar dit gebied in het voormalige Oostfront. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik wil goed voorbereid op pad gaan. Afgezien van de "relics" wil ik graag de gebieden bezoeken waar een oom van mij (ik heb Duitse grootouders) vermist is geraakt, begin 1945. Vermoedelijk in Letland.....

Wie kan mij helpen? Welke gebieden? Overheid, hoe zit het met grenscontroles etc.

Bijvoorbaat dank!
Persoonlijk blijf ik het relic hunting een schimmige wereld vinden. Het Letse Koerland is blijkbaar een Walhalla voor relic hunters; https://www.bloomberg.com/features/2016 ... morabilia/ .
Uitgaande van het Bloomberg verslag vraag ik me af of dat het verstandig is om als westerling af te reizen naar dit gebied.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: Letland -zoeksessie metaaldetector

Bericht door Der Blitz »

asjemenou schreef:
johnniefrost schreef:Beste forumleden,

Wie kan mij meer informatie geven over zoeksessies met de metaaldetector in Letland en/of Estland? Wil graag een keer afreizen naar dit gebied in het voormalige Oostfront. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik wil goed voorbereid op pad gaan. Afgezien van de "relics" wil ik graag de gebieden bezoeken waar een oom van mij (ik heb Duitse grootouders) vermist is geraakt, begin 1945. Vermoedelijk in Letland.....

Wie kan mij helpen? Welke gebieden? Overheid, hoe zit het met grenscontroles etc.

Bijvoorbaat dank!
Persoonlijk blijf ik het relic hunting een schimmige wereld vinden. Het Letse Koerland is blijkbaar een Walhalla voor relic hunters; https://www.bloomberg.com/features/2016 ... morabilia/ .
Uitgaande van het Bloomberg verslag vraag ik me af of dat het verstandig is om als westerling af te reizen naar dit gebied.
een antwoord: neen. je moet een niet europese grens over dus controle, je gevonden spullen ga je dus niet kunnen mee nemen... voor de rest zou ik niet weten wat er schimmig aan onze hobby is. als wij het niet zoeken rot het allemaal weg onder de grond...
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4860
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Letland -zoeksessie metaaldetector

Bericht door asjemenou »

Letland is lid van de EU sinds 2004 en bovendien een Schengenland.
Als men je daar aan de grens zou aanhouden dan zou dat kunnen zijn omdat men langzaam aan wel weet wat (veel) West-Europeanen daar komen doen.
Het schimmige aan deze hobby vind ik toch dat er lieden bijzitten die puur uit winstbejag en niets ontziend zoeken op zo'n voormalig slagveld. Ik vind het respectloos wat deze lieden doen. Ik zie ze regelmatig op de welbekende militairabeurzen staan met hun bovo's. Soms lijkt het wel of het er steeds meer worden. Een reden daarvan kan zijn omdat ze het toch verkocht krijgen.
Terugkomend op de grenscontroles. Op Marktplaats word regelmatig door een bepaald persoon bovo helmen te koop aangeboden. Volgens zijn eigen zeggen allen afkomstig uit de omgeving van Wolgograd (Stalingrad). Blijkbaar krijgt hij het toch de EU grens over.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: Letland -zoeksessie metaaldetector

Bericht door Der Blitz »

asjemenou schreef:Letland is lid van de EU sinds 2004 en bovendien een Schengenland.
Als men je daar aan de grens zou aanhouden dan zou dat kunnen zijn omdat men langzaam aan wel weet wat (veel) West-Europeanen daar komen doen.
Het schimmige aan deze hobby vind ik toch dat er lieden bijzitten die puur uit winstbejag en niets ontziend zoeken op zo'n voormalig slagveld. Ik vind het respectloos wat deze lieden doen. Ik zie ze regelmatig op de welbekende militairabeurzen staan met hun bovo's. Soms lijkt het wel of het er steeds meer worden. Een reden daarvan kan zijn omdat ze het toch verkocht krijgen.
Terugkomend op de grenscontroles. Op Marktplaats word regelmatig door een bepaald persoon bovo helmen te koop aangeboden. Volgens zijn eigen zeggen allen afkomstig uit de omgeving van Wolgograd (Stalingrad). Blijkbaar krijgt hij het toch de EU grens over.
ah ok ja even nagezien, klopt letland is indd europees, dacht dat na polen Europa stopte. wat je zegt over schattenjagers klopt vaak respectloos. Maar je mag ook niet iedereen over dezelfde kam scheren he, niet elke zoeker doet het voor winstbejag, zelfs niet elke verkoper van bodemvondsten. Ik verkoop ook wel eens wat omdat ik dat dubbel heb of zelfs een veelvoud van heb gevonden. Maar ga niet zoeken om winst te maken. bv.

En wat die helmen betreft op marktplaats, je gelooft dat toch niet he? Das een verkooptruck, meer niet. die helmen zijn de grens niet over geweest. Veel verhaaltjes en vooral filmpjes zijn gefaked om te man te kunnen uithangen hoor YouTube staat er vol van.
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4860
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Letland -zoeksessie metaaldetector

Bericht door asjemenou »

Niet iedere persoon met een metaaldetector zal zich schuldig maken aan dit soort wanpraktijken. De vraag is alleen wat vind je als zoeker geoorloofd en wat niet?
Hoe de wetgeving in bijv. Letland op dit gebied is geregeld weet ik niet maar als ik het betrek op de situatie in Nederland (en misschien ook wel in België en Duitsland) dan zijn dit soort gebieden vaak verboden terrein voor het zoeken met een metaaldetector.
Het feit dat je daar dan rondloopt in camouflagekledij omdat je niet gezien wilt worden geeft eigenlijk al aan dat je je wel bewust bent van de overtreding.
Vaak zijn dit soort gebieden vergeven van niet ontplofte munitie en noodgraven.
Het is begrijpelijk dat de plaatselijke autoriteiten optreden tegen het ongeoorloofd zoeken in dit soort gebieden. Als plaatselijke autoriteiten moet je soms door middel van een APV mensen tegen zichzelf beschermen. Het kan niet zo zijn dat zo'n gebied vol met niet ontplofte munitie wordt vrijgegeven zodat iedereen er z'n gang kan gaan. Het is dan vragen om problemen.
Ik heb het al meerdere malen op dit forum aangehaald dat een oom van mij vele jaren bij de EOD heeft gewerkt. Verhalen over wat mensen in zo'n gebied uithalen heb ik uit de eerste hand.
Een veelgehoorde klacht voor mijn oom was wie zo'n voorval ging betalen. Ik doel dan op de kosten van vernielde hekwerken (soms meerdere keren per jaar), vernielen van jonge aanplant, gaten in de grond en ga zo maar door. Een bos of een hectare grond heeft tenslotte altijd een eigenaar.
Tegenwoordig moeten archeologische vindplaatsen, WOII vliegtuigwrakken e.d. worden beveiligd tegen ongenode gasten. Ze vernielen archeologisch bodemonderzoek waar vele uren aan werk in zit. Dit laatste is dan niet zozeer de zoeker met de metaaldetector aan te rekenen maar het zijn lieden die weinig respect hebben voor historie.
Begrijp mij goed, ik ben net zo gefascineerd door WOII als de meeste leden van dit forum maar deze fascinatie heeft voor mij wel zijn grenzen.
Als iemand in mijn achtertuin gaat graven omdat daar mogelijk WOII spullen in de grond zitten dan zal ik deze persoon toch echt verzoeken om te vertrekken. De eerste keer zal ik beleefd zijn maar na de tiende keer toch niet meer. :wink:

Waar de aangeboden bovo helmen op Marktplaats vandaan komen weet ik niet. Een Duitse helm zou nog in Nederland of België gevonden kunnen worden maar een Sovjet-Russische helm is wat onwaarschijnlijker. De koopwaar zal dus toch wel uit het buitenland komen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: Letland -zoeksessie metaaldetector

Bericht door Der Blitz »

hoe het in letland zit weet ik niet, maar in polen bv is het overal toegestaan om te zoeken. hier is eigenlijk iedereen illegaal bezig. Militairia zoeken is in belgie nederland duitsland zoiso verboden apv of niet.

de Russische helmen kunnen indd uit het buitenland komen uiteraard, maar in polen kunnen deze ook gevonden worden, de naam stalingrad is enkel maar om de prijs omhoog te halen.
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Letland -zoeksessie metaaldetector

Bericht door Erik »

Der Blitz schreef:Militairia zoeken is in belgie nederland duitsland zoiso verboden apv of niet.
Het is in Nederland vaker een queastie van archeologisch kwetsbare gebieden. Graven vernielt grondsporen, zoals paalsporen, ploegsporen en dat soort structuren. Relic-hunters vergeten dat nogal graag of hebben daar eenvoudig geen weet van. Je wilt niet weten hoe je een urnenveld of vlakgrafveld kunt vernielen door te graven.
Het is dus niet alleen het gevaar van ongesprongen munitie dat gemeenten het in hun APV's vermelden. Zelfs een werkgroep van de Arch. Werkgroepen Nederland heeft toestemming nodig om met haar detectoren te zoeken!
Een deel van de afwerpterreinen (MG 1944) rond Ede, Wolfheze en Renkum zijn op die manier ook beschermd. Vlakgrafvelden, celtic fields en bekende maar niet zichtbare restanten zoals boerderijcomplexen maken ondeskundig graven daar tot een ongewenste (en trouwens ook verboden) bezigheid!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: Letland -zoeksessie metaaldetector

Bericht door Der Blitz »

Erik schreef:
Der Blitz schreef:Militairia zoeken is in belgie nederland duitsland zoiso verboden apv of niet.
Het is in Nederland vaker een queastie van archeologisch kwetsbare gebieden. Graven vernielt grondsporen, zoals paalsporen, ploegsporen en dat soort structuren. Relic-hunters vergeten dat nogal graag of hebben daar eenvoudig geen weet van. Je wilt niet weten hoe je een urnenveld of vlakgrafveld kunt vernielen door te graven.
Het is dus niet alleen het gevaar van ongesprongen munitie dat gemeenten het in hun APV's vermelden. Zelfs een werkgroep van de Arch. Werkgroepen Nederland heeft toestemming nodig om met haar detectoren te zoeken!
Een deel van de afwerpterreinen (MG 1944) rond Ede, Wolfheze en Renkum zijn op die manier ook beschermd. Vlakgrafvelden, celtic fields en bekende maar niet zichtbare restanten zoals boerderijcomplexen maken ondeskundig graven daar tot een ongewenste (en trouwens ook verboden) bezigheid!
begrijp ik Erik, maar zoek het maar eens op, militaria zoeken is verboden in zijn geheel daar heeft apv, beschermde gebieden ofzo niets mee van doen, als jij bv met toelating van eigenaar muntjes gaat zoeken op een niet beschermd stuk grond dan mag je dat bij controle, maar durf de control niet te vertellen dat je opzoek bent naar militaria, want als die echt den ambetanterik wil uithangen en er de wetboek letterlijk op nahoud heb je prijs...
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4860
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Letland -zoeksessie metaaldetector

Bericht door asjemenou »

Blijkbaar is het zoeken met een metaaldetector in Nederland aan nogal wat regels gebonden. :roll:
Je hebt dus te maken met de Wet op de Archeologische Monumentenzorg; http://www.opgravingsbedrijven.nl/arche ... vraagbaak/ .

Wat het zoeken met een metaaldetector betreft, vermeld deze vraagbaak;

Mag ik met een metaaldetector op zoek gaan naar oudheidkundige voorwerpen en deze opgraven?

Volgens de Monumentenwet 1988 is het verboden om (met een metaaldetector) te zoeken naar archeologische resten of oudheidkundige voorwerpen en deze op te graven, tenzij u in het bezit bent van een opgravingsvergunning. In archeologisch waardevolle gebieden, archeologische monumenten en tijdens archeologische opgravingen is het verboden en wordt hier ook op gehandhaafd. Op andere plaatsen wordt het zoeken met een metaaldetector gedoogd wanneer men ondieper zoekt dan de bouwvoor (bovenste 30 cm). Er geldt wel een algemene meldingsplicht (art. 53 van de Monumentenwet) wanneer er zaken van belang gevonden worden.

Het komt er eigenlijk op neer dat je maar tot een diepte van 30 cm. vrij mag zoeken. Dus als je in je tuin een vijver wil aanleggen en je stuit op een halve meter diepte op een pot met Romeinse munten dan ben je verplicht dit aan te geven bij de gemeente.

Wie is de eigenaar bij opgravingen of incidentele vondsten en moeten vondsten gemeld worden?

Vindt u iets op een opgraving dan horen de vondsten bij de opgraving. Vindt u iets op uw eigen grond dan bent u vinder en eigenaar (recht op 100% van de waarde; vindt u iets op het terrein van een ander (met toestemming) dan bent u vinder (recht op 50% van de waarde). Vondsten gedaan tijdens een opgraving door een vergunninghoudende gemeente of bedrijf, worden uiteindelijk overgedragen aan een gemeentelijk of provinciaal depot. De verstoorder heeft geen recht op een vergoeding voor de vondsten. Het depot bepaalt dan ook welke vondsten moeten worden bewaard en eventueel geconserveerd en welke mogen worden verwijderd. De opdrachtgever, het opgravende bedrijf en ook de bevoegde overheid hebben hier geen invloed op. Enkele gemeenten hebben het recht gekregen op een eigen depot en hebben de rol van de provincie overgenomen. Zeer bijzondere archeologische vondsten worden ondergebracht bij musea.

Op verschillende websites word het zoeken in de grond naar militaria (in Nederland) besproken. Er word gewaarschuwd dat er voor de welbekende WOII hotspots meestal een APV van kracht is. Dit houdt dus in dat het zoeken met een metaaldetector in zo'n gebied verboden is.
In de omringende landen gelden ook regels voor wat betreft het zoeken met een metaaldetector; http://www.metaaldetector-vondsten.nl/m ... /wetgeving .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Letland -zoeksessie metaaldetector

Bericht door Erik »

asjemenou schreef:...In archeologisch waardevolle gebieden, archeologische monumenten en tijdens archeologische opgravingen is het verboden en wordt hier ook op gehandhaafd. Op andere plaatsen wordt het zoeken met een metaaldetector gedoogd wanneer men ondieper zoekt dan de bouwvoor (bovenste 30 cm). Er geldt wel een algemene meldingsplicht (art. 53 van de Monumentenwet) wanneer er zaken van belang gevonden worden.

Het komt er eigenlijk op neer dat je maar tot een diepte van 30 cm. vrij mag zoeken.
Oei, da's een beetje kort door de bocht!
De bouwvoorregel geldt niet voor archeologisch kwetsbare gebieden. Iedere gemeente beschikt (zou moeten beschikken) over hun deel van de Archeologische Monumentenkaart (AMK) en de Indicatieve kaart archeologische waarden (IKAW) Hieruit worden de archeologisch kwetsbare gebieden herleid. Arch. kwetsbaar gebied is sowieso verboden voor graafwerkzaamheden, ook als die het gevolg zijn van een indicatie van een detector. Of je hebt een opgravingsvergunning.

De bouwvoorregel is initieel bedoeld voor bouwland hoewel dat er inderdaad niet met zoveel woorden instaat.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie