Zippo aansteker met Airborne embleem uit put

Forum over het zoeken met een metaaldetector naar overblijfselen uit de Tweede Wereldoorlog, ervaringen, reisverslagen en dergelijke.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
soldaat
Lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 31 mei 2014, 22:06
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 19 keer

Zippo aansteker met Airborne embleem uit put

Bericht door soldaat »

Deze aansteker uit een schutterput gehaald er lag eerst een maschine onderdeel in op ongeveer 1 meter graven naoorlogs er in gedumpt toen ik het er uit had de detector er nog even ingehouden en nog een kleiner signaal op ongeveer 30 cm dieper kwam ik op de bodem van de put en daar kwam deze zippo naar boven lijkt me wel oorlogs ik weet dat ze nog gemaakt worden met deze emblemen er op maar niet op deze manier
Bijlagen
004.JPG
003.JPG
002.JPG
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Zippo aansteker met Airborne embleem uit put

Bericht door Erik »

Kijk eens even of je datacodes kunt ontdekken.
ZIPPO's voor het Amerikaanse leger zijn herkenbaar aan de code 203695. Als de code langer is (het is namelijk het patentnummer wat in de oorlog er fout ingestansd was) is de aansteker uit de periode 1937-1950 en bestemd voor de burgermarkt.
Emblemen van onderdelen zijn mij niet bekend op de leger-ZIPPO's maar zullen er best wel zijn geweest.

Meer over deze aansteker: https://www.zippo.nl/nl/content/35-datacodes

Daarnaast waren er meer aanstekermakers, die aanstekers maakten in de stijl van ZIPPO. Eén van die makers is PARK, de naam staat dan op de windvanger. Een andere producent was Berkeley.
PARK heeft twee rijtjes met drie gaatjes in de windvanger, Berkely heeft er drie-twee-drie. Alle aanstekers lijken uiterlijk op elkaar, in de regel met een ruw donker uiterlijk.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
soldaat
Lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 31 mei 2014, 22:06
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: Zippo aansteker met Airborne embleem uit put

Bericht door soldaat »

Erik schreef:Kijk eens even of je datacodes kunt ontdekken.
ZIPPO's voor het Amerikaanse leger zijn herkenbaar aan de code 203695. Als de code langer is (het is namelijk het patentnummer wat in de oorlog er fout ingestansd was) is de aansteker uit de periode 1937-1950 en bestemd voor de burgermarkt.
Emblemen van onderdelen zijn mij niet bekend op de leger-ZIPPO's maar zullen er best wel zijn geweest.

Meer over deze aansteker: https://www.zippo.nl/nl/content/35-datacodes

Daarnaast waren er meer aanstekermakers, die aanstekers maakten in de stijl van ZIPPO. Eén van die makers is PARK, de naam staat dan op de windvanger. Een andere producent was Berkeley.
PARK heeft twee rijtjes met drie gaatjes in de windvanger, Berkely heeft er drie-twee-drie. Alle aanstekers lijken uiterlijk op elkaar, in de regel met een ruw donker uiterlijk.
ik probeer hem nog wat beter schoon te maken en kijken of ik nog wat codes kan vinden bedankt vast
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Zippo aansteker met Airborne embleem uit put

Bericht door patrickh »

Zijn dergelijke aanstekers zo op de markt gebracht in WO2?
Gebruikersavatar
soldaat
Lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 31 mei 2014, 22:06
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: Zippo aansteker met Airborne embleem uit put

Bericht door soldaat »

patrickh schreef:Zijn dergelijke aanstekers zo op de markt gebracht in WO2?
Ik zelf zou eerlijk gezegd geen idee hebben
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Zippo aansteker met Airborne embleem uit put

Bericht door Erik »

patrickh schreef:Zijn dergelijke aanstekers zo op de markt gebracht in WO2?
Ja, volgens de verzamelaarssites wel. Echter, daar wordt niets bij verteld van emblemen!
ZIPPO maakte aanstekers voor het U.S. leger (tussen '42 en '45 zelfs uitsluitend!), maar er waren zoals gezegd meer merken die hetzelfde model voerden. De aansteker was ook in de civiele maatschappij te koop.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Zippo aansteker met Airborne embleem uit put

Bericht door patrickh »

Ik bedoel ermee, met embleem?
Gebruikersavatar
soldaat
Lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 31 mei 2014, 22:06
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: Zippo aansteker met Airborne embleem uit put

Bericht door soldaat »

heb de onderkant nog wat schoner gemaakt maar ben bang dat er niets meer te on cijferen is
Plaats reactie