wo2 vondsten op akkers

Forum over het zoeken met een metaaldetector naar overblijfselen uit de Tweede Wereldoorlog, ervaringen, reisverslagen en dergelijke.
Plaats reactie
mischa036
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 apr 2017, 14:44

wo2 vondsten op akkers

Bericht door mischa036 »

weet iemand hoe groot de kans is dat je wo2 spullen vind op een akker, want ik wil wel eens een keer op de akker gaan metaaldetdetectoren i.p.v bossen. ik hoor dat mensen op de akker ook veel nazi spullen vinden. lijkt me echt een keer cool om zoiets te vinden.
Jan m
Lid
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 jun 2013, 17:45
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: wo2 vondsten op akkers

Bericht door Jan m »

Nazi spullen vind ik een beetje een vreemde term om te gebruiken. Gewoon vooronderzoek doen nagaan of er in de WO2 iets is gebeurt op plek x of niet.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: wo2 vondsten op akkers

Bericht door Kugelblitz »

Op een willekeurige akker is de kans natuurlijk erg klein. Je zou je dan moeten verdiepen in de omgeving en uitzoeken wat daar in de oorlog heeft plaatsgevonden. Als er in de omgeving flink gestreden is, wirdt de kans natuurlijk groter om iets te vinden.
Kijk wel altijd goed uit met munitie en vraag altijd toestemming aan de eigenaar van het grondstuk.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
mischa036
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 apr 2017, 14:44

Re: wo2 vondsten op akkers

Bericht door mischa036 »

tanks voor de reacties ik ga dan maar eens beginnen aan m'n onderzoek :)
emrew
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jun 2017, 08:12

Re: wo2 vondsten op akkers

Bericht door emrew »

Het lijkt erop dat het een plek vol mysteries is.
Ik kijk er naar uit om verborgen schat te vinden.
Indien mogelijk zou ik het met mijn metaaldetector doen.

Modbreak: bericht aangepast i.v.m. het reclame maken voor een bepaald product. Dit is niet gewenst.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: wo2 vondsten op akkers

Bericht door Erik »

emrew schreef:Het lijkt erop dat het een plek vol mysteries is.
Ik kijk er naar uit om verborgen schat te vinden.
Indien mogelijk zou ik het met mijn metaaldetector doen.
Ow! Dit lijkt het script voor een nieuwe spannende jeugdserie! :lol:
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Merijn1234
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 sep 2017, 18:39

Re: wo2 vondsten op akkers

Bericht door Merijn1234 »

ik zoek vooral op de akkers omdat er bijna geen bos in de buurt is (duurt nog een jaartje voordat ik auto mag rijden XD) en ik vind altijd wel iets van wo2. helaas zijn het meetal maar kleine dingen die makelijk te verliezen zijn zoals kogels, hulzen, punten, gespen en knopen. Grote dingen zul je niet zo snel vinden omdat ze die vroeger makelijk konden zien liggen en verkopen voor het koper ofzo. Heb alleen meerdere keren artilleriegranaten en mortiergranaten in een weiland gevonden verder niks groots.

Maar ik ben ook niet de meest profesionele zoeker, dus gewoon proberen dan merk je het vanzelf haha :D
Jan m
Lid
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 jun 2013, 17:45
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: wo2 vondsten op akkers

Bericht door Jan m »

Gespen en knopen zijn ook erg leuk!
Merijn1234
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 sep 2017, 18:39

Re: wo2 vondsten op akkers

Bericht door Merijn1234 »

klopt dat is zeker waar, maar zou ook graag wat anderen militaria willen vinden :D
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: wo2 vondsten op akkers

Bericht door Erik »

Merijn1234 schreef:klopt dat is zeker waar, maar zou ook graag wat anderen militaria willen vinden :D
Merijn, wat zou je graag willen vinden?
Het is een goed idee om eerst wat onderzoek te doen. Lees boeken over veldslagen, of wat dichterbij: ga eens met de terreineigenaar praten die mogelijk iets over zijn veld weet!
Ik ben bang dat de kleine dingen ongeveer het enige is wat je in Nederland gaat vinden. De meeste echte 'dumps' zijn leeg of zijn op verboden gebied. Dat wordt het niet.
Bepaal je plan! Zoek in de literatuur naar wat je zou willen vinden. Zoek naar de plekken waar gevochten is. Zoek uit of je daar mag komen met je MD. Praat daar met de (oude) mensen of die iets weten. En als alles klopt: ga je gang!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Merijn1234
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 sep 2017, 18:39

Re: wo2 vondsten op akkers

Bericht door Merijn1234 »

Ik zou graag iets van veldflessen, medailles, dogtag (dogtag zal wel heel zeldzaam zijn), helm, wapen, wat grotere/uniekere hulzen dan die normale die overal te vinden zijn dat soort dingen. Eigenlijk alles behalve de kogelpunten, hulsjes en granaatscherven die ik elke keer wel weer een hoop vind hahaha Iets wat je aan iemand kan laten zien en wat je mooi in je vitrine kast kan zetten. Want na zoveel kogelpunten, hulzen en granaatscherven te hebben gevonden kijk ik daar eigenlijk niet meer naar om.

Verder doe ik mijn best om research tedoen, maar meestal is het heel globaal dat in de buurt van dit dorp deze divisie was gelegert en dat er toen ergens gevochten was. Veel verder kom ik meestal niet. En als ik ergens goede info van kan vinden is het weer te verweg voor de fiets XD Duurt nog een jaartje voordat ik met de auto kan hahaha. Maar het is dus een kwestie van landeigenaren zoeken en gewoon research blijven doen? Of kan ik beter naar anderen dingen gaan zoeken en een keer als ik vakantie heb naar het buitenland toegaan voor militaria?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: wo2 vondsten op akkers

Bericht door Erik »

Merijn1234 schreef:Ik zou graag iets van veldflessen, medailles, dogtag (dogtag zal wel heel zeldzaam zijn), helm, wapen, wat grotere/uniekere hulzen dan die normale die overal te vinden zijn dat soort dingen. Eigenlijk alles behalve de kogelpunten, hulsjes en granaatscherven...

Je bent een beetje flauw van de dagelijkse dingetjes merk ik. Dat kan!
Militaire uitrusting wordt sowieso niet al te vaak gevonden. Op het moment dat er een oude schuttersput wordt ontsloten heb je daarop kans! Herkenningsplaatjes worden ook gewoon gevonden hoor, er zijn ook op dit forum wel meldingen van! Niet iedere soldaat had ze braaf rond de nek hangen!
De grotere hulzen die niet werden afgevoerd werden vaak in dumpputten verzameld en dus begraven. Veel dumps zijn in de loop der jaren al ontdekt en geruimd, maar wie weet?
Merijn1234 schreef:Verder doe ik mijn best om research tedoen, maar meestal is het heel globaal dat in de buurt van dit dorp deze divisie was gelegert en dat er toen ergens gevochten was. Veel verder kom ik meestal niet.
Goed moment om dan het forum in te schakelen. Vertellen wat je onderzoekt en waar je vastloopt!
Merijn1234 schreef:Maar het is dus een kwestie van landeigenaren zoeken en gewoon research blijven doen? Of kan ik beter naar anderen dingen gaan zoeken en een keer als ik vakantie heb naar het buitenland toegaan voor militaria?
Het is kwestie van vaststellen wat je wilt, hoe je dat wilt en waar je dat vandaan moet halen. Dat laatste vergt wat onderzoek. Als je zeker weet dat er op een bepaald veld wat zou moeten liggen, dan contact je de landeigenaar!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
soldaat
Lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 31 mei 2014, 22:06
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: wo2 vondsten op akkers

Bericht door soldaat »

grote hulzen liggen nog wel vaker op akkers heb er wel eens meerdere bij elkaar gevonden men name 25 ponder maar licht er wel aan welke detector er gebruikt word je moet er een hebben die diep gaat goed is xp met lage frequentie of natuurlijk diepzoeker
Plaats reactie