Zoeken in Duitsland

Forum over het zoeken met een metaaldetector naar overblijfselen uit de Tweede Wereldoorlog, ervaringen, reisverslagen en dergelijke.
Plaats reactie
Merijn1234
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 sep 2017, 18:39

Zoeken in Duitsland

Bericht door Merijn1234 »

Hoe zit het met regels voor zoeken in Duitsland?
Gebruikersavatar
WO2NLLzoeker
Lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 03 dec 2017, 14:23
Gegeven: 5 keer
Ontvangen: 4 keer

Re: Zoeken in Duitsland

Bericht door WO2NLLzoeker »

Volgens mij kun je niet zoeken in het jachtseizoen maar je kan bij de lokale politie vragen om toestemming (na het jachtseizoen)
:+ :+
Merijn1234
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 sep 2017, 18:39

Re: Zoeken in Duitsland

Bericht door Merijn1234 »

Oke thanks!
Gebruikersavatar
WO2NLLzoeker
Lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 03 dec 2017, 14:23
Gegeven: 5 keer
Ontvangen: 4 keer

Re: Zoeken in Duitsland

Bericht door WO2NLLzoeker »

Ik heb dit gehoord ik weet het niet zeker!
:+ :+
Gebruikersavatar
joeri681
Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:57
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Zoeken in Duitsland

Bericht door joeri681 »

Het hangt volgens mij ook van het gebied af.. in bepaalde gebieden is het verboden om te zoeken (Niet dat dit gehandhaafd kan worden).
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Zoeken in Duitsland

Bericht door Erik »

Gelukkig vindt de Duitse wetgever hier ook iets van:
http://www.sondengaenger-deutschland.de ... slage.html
;-)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Zoeken in Duitsland

Bericht door Erik »

joeri681 schreef:Het hangt volgens mij ook van het gebied af.. in bepaalde gebieden is het verboden om te zoeken (Niet dat dit gehandhaafd kan worden).
Ik denk dat dit voor de hele wereld geldt.
Er zijn fora voor Metalldetektore (Sondengaenger) in Duitsland. Lees je daar eens in. Er zijn wel degelijk regels voor het betreden van grond met metaaldetektoren, en die zijn vaak soepeler dan in Nederland.
Op deze pagina staat in het (relatief) kort wat wel en niet kan in Duitsland:
https://www.detektoreninfo.de/forum/vie ... php?t=3137
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: Zoeken in Duitsland

Bericht door Der Blitz »

in duitsland kan je zoeken hoor, maar mits enkele regels.

- zo mag je enkel zoeken op akkers, niet in bossen, niet op grasvelden (tenzij deze als tijdelijke grasveld word gebruikt)
- moet je halfjaarlijks je vondsten inleveren, deze worden dan gedigitaliseert in een database, volgende keer dat je gaat krijg je de vondsten terug.
- je moet een vergunning aanvragen bij de kreis of denkmalplege. waarbij je middens een topografische kaart moet aanduiden welke akkers je wil gaan zoeken.
- als je nadien de toelating krijgt, moet je naar de dienst denkmalplege voor uitleg soort van lessen archeologie, regelgeving, etc.
- daarna krijg je een bevestiging, met een rekening van 75 euro. na betaling krijg je je erlaubnis/vergunning die een jaar geldig is. Daarna kan je deze verlengen als de samenwerking vlot verloopt.

Ikzelf ben met zo een vergunning bezig geweest, heb de aanvraag formulieren hier nog liggen, maar ben ermee gestopt, ze vragen bv zelfs u nickname's op forums om te kunnen nagaan of je wel alles aangeeft. Ik heb geen probleem met controle, maar als ze zo ver willen gaan met controle neem ik dat aan als wantrouwen van hun kant uit, en een samenwerking verloopt enkel vlot als het vertrouwen er van beide kanten uitkomt. Een hobby uitoefenen met in het achterhoofd te hebben dat ze u met een vergrootglas in oog houden geeft mij toch niet zo een goed gevoel. en dan nog eens 75 euro betalen en miss niks vinden, als je dan op andere akker wil gaan zoeken, kan je weer erlaubnis aanvragen en opnieuw betalen.
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
Gebruikersavatar
WO2NLLzoeker
Lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 03 dec 2017, 14:23
Gegeven: 5 keer
Ontvangen: 4 keer

Re: Zoeken in Duitsland

Bericht door WO2NLLzoeker »

Dat zijn wel een beetje overdreven regels als dat zo was in nederland was ik nooit gaan zoeken
:+ :+
Plaats reactie