Magneetvissen, bommen en risico's

Forum over het zoeken met een metaaldetector naar overblijfselen uit de Tweede Wereldoorlog, ervaringen, reisverslagen en dergelijke.
Plaats reactie
stevegek
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 apr 2020, 09:07

Magneetvissen, bommen en risico's

Bericht door stevegek »

He allemaal, heb een vraag puur uit nieuwsgierigheid. Even terug een aardige artilerie-shell gevonden, onafgevuurd. EOD gebeld, die hebben hem opgehaald en later heb ik mijn magneet die er aan zat terug gekregen in 1 deel. Die hebben ze dus voor het exploderen er af gehaald.

Nou ga ik sowieso niet pielen met munitie en wil ik geen enkel risico lopen, maar ben wel benieuwd wat nou de risico's zijn van het vinden van zo'n ding en het er af halen van een magneet. Die dingen zijn oud, onstabiel en je weet niet wat de toestand aan de binnenkant is. Doorweekt/verroest of nog zo goed als nieuw.

Dus mijn vraag is: kan het theoretisch kwaad om een magneet van zo iets af te schuiven? Is er een kans dat het magnetisch veld -of het verwijderen er van- zo'n ding tot explosie brengt?

Ik vraag me dit vooral af, en staat echt los van de discussie wat je moet doen als je zo'n ding vindt.

Ben benieuwd!
Gebruikersavatar
Dhr W.
Lid
Berichten: 131
Lid geworden op: 18 dec 2017, 08:45
Locatie: NH
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 1 keer
Contacteer:

Re: Magneetvissen, bommen en risico's

Bericht door Dhr W. »

Aan alle munitie zit een risico, het is immers gemaakt om te doden.
Vooral als je niet weet wat het is moet je het vooral laten liggen, veiligstellen en bellen.
Niks is te vertrouwen uit de oorlog, neem dat maar in acht.
Maar nogmaals; als je gaat magneetvissen is dit meer dan normaal dat je WW2 vondsten doen.
Denk sowieso na waar je gaat magneetvissen, bij de Grebbeberg vind je niet alleen maar theelepeltjes!
She doesn't understand the concept of Roman numerals. She thought we just fought in world war eleven.
-Joan Rivers
stevegek
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 apr 2020, 09:07

Re: Magneetvissen, bommen en risico's

Bericht door stevegek »

Hi! Helemaal eens. En naja wat ik al zei, als ik het vind laat ik het 100% met rust en laat ik het direct weer in het water zakken en bel ik de EOD. Maar wil vooral uit nieuwsgierigheid een beetje weten wat nou echt de risico's zijn. Uiteraard doen weer en natuur vanalles met die zooi, en ook dingen als fosfor helpen het niet veiliger te maken. Daar ben ik me van bewust.

Maar hoe die gast van de EOD met mijn laatste vondst om sprong en dat ze de magneet er gewoon afgehaald hebben verbaasde me een beetje. Ook op Youtube zag ik laatst een kanaal waar ze aangaven hoe gevaarlijk het was, maar vervolgens legde ze wel alles netjes op een stapeltje.

Mijn gevoel is een beetje dat ze normaliter niet snel af zullen gaan maar dat je uit voorzorg er mee om moet gaan alsof ze dat wel elk moment kunnen.
Verplaatst van Munitie naar Metaaldetector & zoekervaringen op 12 jul 2020, 11:55 door asjemenou

Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Magneetvissen, bommen en risico's

Bericht door asjemenou »

Dit topic hoort thuis in de categorie Metaaldetectors & zoekervaringen. Daarom is het verplaatst.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
stevegek
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 apr 2020, 09:07

Re: Magneetvissen, bommen en risico's

Bericht door stevegek »

Top dank je wel! Zat al te twijfelen. :)
EricJansen
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jul 2020, 10:04

Re: Magneetvissen, bommen en risico's

Bericht door EricJansen »

huh, ik heb nog nooit dingen uit de 2de wereld oorlog gevonden. zal even gaan onderzoeken waar ik dan beter kan gaan vissen. maar als ik jou was zou ik liever even die magneet kwijt zijn dan een kans op een explosie. Je krijg hem toch wel terug.
Maurice75
Lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 20 mar 2020, 14:30

Re: Magneetvissen, bommen en risico's

Bericht door Maurice75 »

Ik doe ook magneetvissen ik heb al veel gevonden bommen en granaaten , onwijs veel als je rustig onder water er af trekt en gewoon normaal ermee omgaat gebeurd er niet veel maar het blijven explosieven gevaarlijke hobby en altijd in het water laten liggen en op laten halen door de EOD
Pak88
Lid
Berichten: 761
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: Magneetvissen, bommen en risico's

Bericht door Pak88 »

onthoud vooral dat sommige springstof inert word door de tijd, en andere instabiel. de instabiele is dus schokgevoelig, en kan zomaar ineens afgaan.
als je niet weet wat je voor je hebt, kan alles ineens afgelopen zijn.
neem ook geen voorbeeld aan filmpjes op internet, daar weet je vaak ook niet van of ze er verstand van hebben of maar wat aanklooien.
Vincentcius
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 okt 2019, 00:53

Re: Magneetvissen, bommen en risico's

Bericht door Vincentcius »

Stevegek ik snap je niet helemaal .Nu ga je hier vragen of het gevaarlijk is om een magneet van een explosief te halen .Je staat notabene bij de experts waarom vraag je het niet aan hun dan ???
In plaats daarvan ga je het hier aan amateurs vragen . En blijkbaar kon het wel bij dit explosief anders hadden ze het zelf ook niet gedaan . Is natuurlijk wel zo dat geen een EOD er zou zeggen dat je het zelf moet gaan doen maar dat is logies .Beetje retorische vraag. Nou ja toch fijne zoekavonturen gewenst 8)
Plaats reactie