Wapenwet

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
Michiel M.
Lid
Berichten: 2466
Lid geworden op: 29 okt 2004, 17:01
Locatie: Beek en Donk
Contacteer:

Wapenwet

Bericht door Michiel M. »

Hey,
Ik zag laatst op het journaal dat ze in België de wapenwet willen veranderen (2 partijen dan), gaat dit door?? Ik hoop t niet voor jullie :P

Michiel
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Bericht door Darryl »

They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Gebruikersavatar
seabee
Lid
Berichten: 987
Lid geworden op: 26 jun 2004, 13:33

Bericht door seabee »

In Nederland gaat het in ook veranderen. Alleen is het nog steeds niet duidelijk wat er presies gaat veranderen.
CAN DO
n2
Lid
Berichten: 883
Lid geworden op: 01 mar 2005, 12:57

Bericht door n2 »

In Nederland mag je toch al niets, wat willen ze dan veranderen:S:S
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Je moet in Nederland tegenwoordig bij ieder wapen een document hebben geloof ik,
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Roel R. schreef:Je moet in Nederland tegenwoordig bij ieder wapen een document hebben geloof ik,
Hoe moet dat dan als je in het verleden een legaal wapen heb gekocht bij een erkende wapenzaak zonder een document?

Of weet je ook hoe het zit met zwartkruit pistolen die voor 1945 zijn gepoduceerd? Deze mag je legaal hebben, zelfs schietklaar. Deze kan je dus bij particulieren kopen, maar hun kunnen je geen document leveren.
Gebruikersavatar
seabee
Lid
Berichten: 987
Lid geworden op: 26 jun 2004, 13:33

Bericht door seabee »

n2 schreef:In Nederland mag je toch al niets, wat willen ze dan veranderen:S:S
Geloof het of niet, maar de wapenwet in Nederland is nog een van de betere van Europa, wat betreft de schietsport dan. Wij mogen nog met militaire wapens en kalibers schieten, wat in veel landen niet mag. Wat betreft deco wapens hebben we hier wel een beetje vreemd beleid. wel grendelgeweren dichtgelast, maar semi automatische wapens zoals een Garand dat mag dan weer niet tenzij deze overdwars is open gefreesd.
CAN DO
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

seabee schreef:
n2 schreef:In Nederland mag je toch al niets, wat willen ze dan veranderen:S:S
Geloof het of niet, maar de wapenwet in Nederland is nog een van de betere van Europa, wat betreft de schietsport dan. Wij mogen nog met militaire wapens en kalibers schieten, wat in veel landen niet mag. Wat betreft deco wapens hebben we hier wel een beetje vreemd beleid. wel grendelgeweren dichtgelast, maar semi automatische wapens zoals een Garand dat mag dan weer niet tenzij deze overdwars is open gefreesd.
Terwijl dat weer gedoogd wordt te bezitten, als de loop maar dicht zit.... zo heb ik me dat laten vertellen. :wink: Nederland is een raar land aldus een Belg waarmee ik wat gedronken had in Antwerpen ( ik hou van Antwerpen ): "wel drugs en prostitutie en maar lullig doen over een onklare Mills...." Ik ben het er wel mee eens met wat hij zei. :)
Daar is 'ie weer!
n2
Lid
Berichten: 883
Lid geworden op: 01 mar 2005, 12:57

Bericht door n2 »

Inderdaad...dit heb ik ook al mogen meemaken (dat je bepaalde dingen niet mag hebben dus)
Gebruikersavatar
Enigma
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 31 mar 2005, 11:25
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Enigma »

De hele Nederlandse wapenwet is redelijk onzinnig. Alles is er op gericht om sportschutters en verzamelaars te ontmoedigen door soms belachelijke regels te hanteren en de kosten van de hobby kunstmatig op te schroeven. De officiële reden is dat de overheid kriminaliteit en geweld wil tegengaan maar dat is een doorzichtig smoesje. Op naam geregistreerde en onklaar gemaakte vuurwapens worden namelijk vrijwel nooit gebruikt voor kriminele doeleinden. De politie weet dat heel goed. Er hebben weliswaar geweldsdelicten met geregistreerde vuurwapens in de relationale sfeer plaatsgevonden maar dat waren er niet veel en dat mag geen reden zijn om alle sportschutters en verzamelaars collectief te straffen zoals nu het geval is. In het verleden had Nederland een veel strengere wapenwet dan België. Toch was er destijds in België niet meer kriminaliteit dan in Nederland. I rest my case...
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

In Nederland kan je wanneer je aangesloten bent bij een erkende schietsportvereniging e.d. makkelijk aan een wapen komen. Je mag hem alleen niet thuis hebben tenzij je zelf aanvullende papieren hebt.
Onklaar gemaakte grendelwapens mag je tegenwoordig zonder document in huis hebben. Opallend genoeg staat nl de verklaring die je vroeger voor ieder wapen moest hebben niet meer in de wet.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Bericht door earlymb »

In een enkel geval hoeft het niet per sé een schietclub te zijn waar je eerst een jaar lid van moet zijn voordat je een wapenvergunning kan aanvragen. Dit kan de militaire voertuigen club "Keep the rolling" bijvoorbeeld ook, als je als eigenaar (en lid) kunt aantonen dat jouw voertuig origineel met een wapen was uitgerust. Dit geldt niet alleen voor tanks, maar bijv. ook jeeps werden veel uitgerust met een machinegeweer, en dat is voldoende voor een jeep-eigenaar om een vergunning te kunnen aanvragen voor een gedeactiveerde .30 of .50. Ik weet niet of andere voertuigenclubs deze erkenning ook hebben. 8)

Grtn

David
Gebruikersavatar
Frankie
Lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 29 dec 2004, 00:34
Locatie: Holland
Contacteer:

Bericht door Frankie »

Ja meer voertuigenclubs hebben dit. Ik ben ook lid van Keep Them Rolling en van de Army Vehicle Club. Deze laatste is meer gericht op na-oorlogs maar hier kun je met ieder voertuig uit welke periode dan ook terecht.
Hier word de zelfde regeling toegepast als bij Keep Them Rolling. Je kan dus een wapen op vergunnign krijgen mits het 'historisch' verantwoord is en je dit ook kunt aantonen.

Frank.
LEST WE FORGET !
Gebruikersavatar
seabee
Lid
Berichten: 987
Lid geworden op: 26 jun 2004, 13:33

Bericht door seabee »

Wilco Vermeer schreef:In Nederland kan je wanneer je aangesloten bent bij een erkende schietsportvereniging e.d. makkelijk aan een wapen komen. Je mag hem alleen niet thuis hebben tenzij je zelf aanvullende papieren hebt.
Onklaar gemaakte grendelwapens mag je tegenwoordig zonder document in huis hebben. Opallend genoeg staat nl de verklaring die je vroeger voor ieder wapen moest hebben niet meer in de wet.
Wat voor papieren bedoel je? Je moet zelfs je wapens mee naar huis nemen! op de vereniging laten staan is strafbaar.

En de onklaar gemaakte grendelgeweren zijn toch altijd al vrij geweest?
CAN DO
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Al;s je een volledige wapenvergunning wil hebben dan moet je bijna volleerd wapenhandelaar zijn. Hier staan cursissen voor.
Als je lid van een schietvereniging of anders bent waarvoor je wapens mee naar huis moet nemen dan zal je een verlof hiervoor moeten hebben en ook daarvoor staan voorwaarden in de wet genoemd. Als je thuis geen wapenkluis hebt zijn er wel degelijk verenigingen die een beveiligde wapenkluis hebben waar je je wapen kan onderbrengen. Daar is niets strafbaars aan.

Voor het in huis hebben van een onklaar gemaakt grendelwapen had je vroeger in Nederland voor elk wapen afwonderlijk een verklaring nodig waarop stond hoe en door wie het wapen onklaar was gemaakt. Deze regel is pas bij de laatste wetswijziging uit de wet verdwenen.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Plaats reactie