Duitse Wehrmacht manschappen laarzen

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Duitse Wehrmacht manschappen laarzen

Bericht door Nico Roelofs »

Zoals veel al wel zullen weten ben ik bezig met een Duitse Wehrmacht soldaat. Dit weekend heb ik als het goed is een koppel erbij met koppelslot. De volgende stap zal voor mij zijn de laarzen.

Nu hebben de laarzen die onderaan zijn opgebouwd uit leer en het boven gedeelte van vilt mijn grootste interesse. Deze zijn ook een stuk goedkoper als de volledig leren laarzen.

Maar toch van zou ik van beide type laarzen meer willen weten. Dan te denken aan:
- Waar de stempels te vinden zijn.
- Waar ik moet opletten of het geen na oorlogse zijn of reproducties.
- Wat de kosten zijn van de volledig leren laarzen.
- Alles wat handig kan zijn om te weten als ik laarzen ga kopen.

Ik heb al wel te horen gekregen dat de laarzen met het boven gedeelte van vilt, dat het vilt bruin of grijs kan zijn. De laarzen met bruin vilt zijn vroeg oorlogs. De gene met grijs vilt kwamen rond 1942 in productie. Maar als er in het grijze vilt rode vezels zitten dan gaat het om een na oorlogse productie.

De wachtschoenen/laarzen hebben niet mijn interesse.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Re: Duitse Wehrmacht manschappen laarzen

Bericht door Peter M »

Normaal gezien is het derde model winterstiefel (model één: mand, model twee: wachtlaarzen in vilt en leer met dikke houten zool, model drie: vilt & leer in de gewone stiefelvorm) en haar varianten uitgekomen in de winter van '42 op '43.

Datering kan je (soms) vinden in de binnenkant van één van de laarzen, waar een labeltje in kan zitten met daarop het jaartal/producent. Waarde zal rond de 75EUR zijn.

Ik krijg één van deze weken normaal gezien mijn eerste paar binnen.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Bedankt voor de info!

De waarde van de volledige leren laarzen ligt rond de 200 toch?

Wat verschillen de volledig leren van het na oorlogse model?
sander vw
Lid
Berichten: 1687
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:27
Locatie: belgie

Bericht door sander vw »

van gewoone manschaps laarzen met beslag, gaan ze van 125-250euro naargelang de staat :wink:
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

sander vw schreef:van gewoone manschaps laarzen met beslag, gaan ze van 125-250euro naargelang de staat :wink:
Dan zal het voor mij duur gaan worden want zoek toch een stukkie kwaliteit. :P
sander vw
Lid
Berichten: 1687
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:27
Locatie: belgie

Bericht door sander vw »

dan zijn we met 2 :D
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

sander vw schreef:dan zijn we met 2 :D

Nee Sander, met zijn drieën :wink: :lol: .
Collector of uniforms of the enemy
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Hoe zit het eigenlijk met het beslag van de vilt & leer laarzen in de gewone stiefelvorm? Hadden deze wel stalen nagels aan de onderzijde of niet?
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Nico Roelofs schreef:Hoe zit het eigenlijk met het beslag van de vilt & leer laarzen in de gewone stiefelvorm? Hadden deze wel stalen nagels aan de onderzijde of niet?
Er bestond veel variatie in, maar over het algemeen hadden ze allemaal wel van die kleine nageltjes langs de randen, maar niet van die grote stalen toppen die de grond raakten (omdat dat zorgde voor koudegeleiding).
sander vw
Lid
Berichten: 1687
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:27
Locatie: belgie

Bericht door sander vw »

ik heb 2 pâar laarzen waar de zool van hard rubber is en de top van ijzer, zonder nagels :wink:
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

antwerpx schreef:
Nico Roelofs schreef:Hoe zit het eigenlijk met het beslag van de vilt & leer laarzen in de gewone stiefelvorm? Hadden deze wel stalen nagels aan de onderzijde of niet?
Er bestond veel variatie in, maar over het algemeen hadden ze allemaal wel van die kleine nageltjes langs de randen, maar niet van die grote stalen toppen die de grond raakten (omdat dat zorgde voor koudegeleiding).
Aan de voorzijde zat dan neem ik aan een klein stalen plaatje? En aan de achterzijde een stalen stripje oon de onderzijde van de hak?
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Nico Roelofs schreef:
Er bestond veel variatie in, maar over het algemeen hadden ze allemaal wel van die kleine nageltjes langs de randen, maar niet van die grote stalen toppen die de grond raakten (omdat dat zorgde voor koudegeleiding).
Aan de voorzijde zat dan neem ik aan een klein stalen plaatje? En aan de achterzijde een stalen stripje oon de onderzijde van de hak?
Soms, maar niet altijd. Er zijn ook variaties die een volledig rubberen zool hebben en een volledig leren zool.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Oke bedankt voor de info! Dan weet ik voorlopig weer even genoeg. :)
sander vw
Lid
Berichten: 1687
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:27
Locatie: belgie

Bericht door sander vw »

moest je er kunnen aangraken, post even een fototje :D
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

http://www.marktplaats.nl/markt/verzame ... laats.php3

wat denken jullie van deze?
er zitten wel geen orginele zolen onder (dus die met nagels) maar ik zoek juist zon omdat ik dan in de zool een gat kan boren, voor mijn pop anders blijft die niet staan, en om die tegen de muur aan te zetten, vind ik ook jammer want je ziet dan de uitrusting achter niet.

mvg NIck
Plaats reactie