Krant: Roemenië tekent verdrag met VS over Strafhof

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie

Moeten Amerikanen volgens jou voor het stafhof kunnen verschijnen?

Jazeker wel
21
95%
Weet niet
1
5%
Neen
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 22

Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Krant: Roemenië tekent verdrag met VS over Strafhof

Bericht door Proos »

Krantenknipsel: de Telegraaf, 01 aug 2002

WASHINGTON - Roemenië is het eerste land dat in een speciaal verdrag de Verenigde Staten belooft nooit een Amerikaan te zullen overdragen aan het Internationaal Strafhof. De twee landen tekenen daartoe donderdag een verdrag.

De Amerikanen willen ook met Nederland en andere EU-landen afzonderlijk een dergelijk akkoord sluiten. De Europese Unie, groot voorstander van het Strafhof, komt in september met een gezamenlijk standpunt. Nederland vindt dat de Amerikanen met hun tegenwerking van het hof "op de verkeerde weg" zijn, aldus een woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken.

De Amerikaanse onderminister van Buitenlandse Zaken Bolton vloog donderdag speciaal van Moskou naar Boekarest voor de ondertekening van het akkoord. Dat is gebaseerd op artikel 98 van het Statuut van Rome, dat de basis vormt voor het Internationaal Strafhof.

De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Powell kondigde onlangs al aan dat de VS verdragen willen met allerlei landen afzonderlijk om Amerikanen te vrijwaren van vervolging.

Eerder bereikte Washington een compromis met de Verenigde Naties over het Strafhof. De partijen kwamen overeen dat Amerikaanse militairen die deelnemen aan een VN-vredesmissie een jaar lang ontheffing krijgen van eventuele vervolging door het hof. Door dat akkoord kon de VN-vredesmissie in Bosnië worden verlengd tot januari 2003.

Het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden en de Senaat stemden vorige week in met een definitieve versie van de ASPA-wet. Die geeft president Bush de macht om "alle noodzakelijke en juiste middelen in te zetten" om Amerikanen of onderdanen van bevriende landen te bevrijden uit gevangenschap van het Internationaal Strafhof. Deze wet, ook wel de 'Den Haag-invasiewet' genoemd, wacht alleen nog op de ondertekening door president Bush zelf.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Dit is toch werkelijk niet normaal meer?!

:zapped:

De haren rijzen mij te bergen. Amerikanen zijn toch zo lief; het zijn geen normale mensen. Neuh hoor, hoe kom je erbij. Ze doen tenslotte nooit wat verkeerds, zijn altijd "the good guys", ze vechten trouw tegen het terrorisme, daar moet alles voor wijken..... Ja, en amen _/-\o_!

Nou, het zijn ook maar gewone mensen als je 't mij vraagt. Niets anders dan wij. Iedereen kan dader worden en die mogen, Amerikaan of niet, wat mij betreft best wel verantwoording afleggen bij een internationaal strafhof.

Ik mag toch hopen dat 't niet zotter wordt!

~ Proos
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Piro
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 okt 2002, 16:58
Locatie: Amsterdam

Bericht door Piro »

Ik vind het een WALGELIJK initiatief, en ik vind dit ook echt een vreselijk egocentrisch en asociale wet, dat ZIJ wel vrijwaring mogen, maar ze wel ieder ander mogen berechten, George Washington zou zich omkeren in zijn graf als hij dit wist :r
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Daarnaast ondermijnt dit het hele gerechtshof. Net zoals nu ook de Navo zo'n beetje afgedankt is omdat de VS toch gewoon doet waar ze zelf zin in heeft.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

-> De arrogantie van de macht !

Het lukt de Amerikanen ook het best afspraken hierover te maken met landen die voor hun veiligheid of inkomen afhankelijk zijn van de VS.
Juist de Amerikanen zouden met hun moralistische houding het initiatief voor een internationaal hof moeten toejuichen omdat daar slechts oorlogsmisdadigers worden voorgeleid die in eigen land niet worden berecht. Amerka berecht zijn eigen oorlogscriminelen. Toch ??

[/b]
sp3c
Lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 okt 2002, 11:30
Locatie: den haag

Bericht door sp3c »

als ze oorlogsmisdaden plegen moeten ze idd aangeklaagd worden maar zo onbegrijpelijk is het nou ook weer niet.

kijk naar Israel er worden om de haveklap onterechte rechtzaken tegen israeli's opgezet door palestijnen om het moraal een beetje te ondermijnen en als je dit bij een land als de VS gaat doen dan zitten de burgers binnen de kortste keren weer wiet te roken en free sex 'n lovin met elkaar te houden.
And now I'm flying, like an angel, to the sun!
Gebruikersavatar
Audie Murphy
Lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 12 jun 2005, 22:41
Locatie: Heemskerk

Bericht door Audie Murphy »

Moeten Amerikanen volgens jou voor het stafhof kunnen verschijnen?
Jazeker wel
100% [ 8 ]
Weet niet
0% [ 0 ]
Neen
0% [ 0 ]

Totaal aantal stemmen : 8

wat is een stafhof ? :?
Don't yet rejoice in his defeat,you men,Although the world stood up and stopped the bastard,
The bitch that bore him is in heat again.
Dean-
Lid
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 feb 2005, 14:37
Locatie: Noordwijk
Contacteer:

Bericht door Dean- »

Audie Murphy schreef:Moeten Amerikanen volgens jou voor het stafhof kunnen verschijnen?
Jazeker wel
100% [ 8 ]
Weet niet
0% [ 0 ]
Neen
0% [ 0 ]

Totaal aantal stemmen : 8

wat is een stafhof ? :?
Een typvautje...

On-topic,

Dit slaat toch werkelijk nergens op :S? Zeer jammer dat roemenie dit niet ondertekent, laat er snel een EU-wet komen waarin word gezorgd dat zulke verdragen niet afgesloten kunnen worden. Andere die iets doen dat tegen de ''regels'' is krijgt een proces....Maar zelf??? Dat regelen ze zelf zeker wel???

Maarja, eigelijk heeft dat verdrag geen enkel nut, alsof er ook maar een land is dat een Amerikaanse soldaat wil uitleveren. Zelfs mocht er een Amerikaan uitgeleverd worden, dan is het nog maar de vraag of Nederland het toe zal staan?? Eerlijk gezegd denk ik dat wij -Nederlanders hem op de eerste vlucht richting de states zetten. Tenslotte, we willen geen ruzie met de VS.

Dean
''Man hat uns zwar die welt genomen aber beim himmel hat man es nicht geschafft''
Sander Hoenjet
Lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 16 jan 2006, 18:48
Locatie: Voerendaal

Bericht door Sander Hoenjet »

Ik wacht op de dag dat er een land/persoon tegen Amerika opstaat en ze flink de waarheid zegt,
dit bewijst maar weer eens de wereld is een speeltuin en amerika is de bullebak die als enige recht heeft op de schommel terwijl de rest er met kontlikkerij erop probeert te komen!
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Bericht door koos24 »

VS :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r


Het land & zijn regering en in het speciaal hun president maakt me misselijk.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Plaats reactie