Samenstelling Spange

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Boroskov
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 18 feb 2005, 12:23
Locatie: Vlaardingen

Samenstelling Spange

Bericht door Boroskov »

Is er, wanneer iemand bijvoorbeeld de onderscheidingen Ost=Medaille en het Kriegs Verdienst Kreuz 2 de klasse met Zwaarden heeft gekregen, een vaste bevestigingsvolgorde van de Spange?
Hic manebimus optime
Gebruikersavatar
Giel
Lid
Berichten: 1460
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:05
Locatie: Gent

Bericht door Giel »

Ik denk dat kruizen eerst komen...
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Er zijn bij Duitse ribbons 2 manieren om aan te brengen.

Fromeel geld voor ieder land de volgorde zoals deze bij wet is vastgesteld. Meestal vooraf gezien van links naar rechts van hoog naar laag in rangorde. Daarbij komt KvK eerst voor Ostmedaille.
Er waren echter Duitse militairen die hier om wat voor reden ook wel van afweken (dit gebeurde ook bij andere landen). Vaak werd dan dacht ik teruggegrepen op de Pruisische indeleing en werd deze aangevuld met de nieuwe onderscheidingen. Ook hier werd dan weer de volgorde aangehouden zoals deze wettelijk was vastgelegd voor Pruisische onderscheidingen. Ook volgens dat systeem zou dan echter de KvK voor de Ostmedaille komen.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Het is idd zoals Wilco zegt, met als aanvulling dat men van links naar rechts de onderscheidingen van hoog naar laag draagt, met daarachter buitenlandse onderscheidingen, hoog naar laag.

Een baton die afwijkt van de formele draagwijze is interessant, maar kan ook duiden op een samengestelde baton.

Wilco, bedoel je trouwens met je pruisische indeling niet de pruisische draagwijze? Deze is in Nederland ook in gebruik.
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Nee dat bedoel ik niet.
De Pruisische wijze zoals jij aangeeft is meer de opmaakwijze van de onderscheidng ( de rozetvorm van het lint). Ook werden op de Pruisische manier de batons in de vorm van linten meer over elkaar gedragen, maar dat is heel anders.
Ik bedoel echt de volgorde zelf.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Gebruikersavatar
Boroskov
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 18 feb 2005, 12:23
Locatie: Vlaardingen

Bericht door Boroskov »

Bedankt voor de informatie!! _/-\o_ Ik weet voorlopig weer even voldoende.
grten,
Koen
Hic manebimus optime
Plaats reactie