Jevgeni Chaldej, fotograaf van het Rode Leger 1941 - 1946

Forumonderdeel m.b.t. afbeeldingen uit de Tweede Wereldoorlog
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Jevgeni Chaldej, fotograaf van het Rode Leger 1941 - 1946

Bericht door Zhukov »

In het Joods Historisch Museum te Amsterdam opent Gerrit Jan Wolfensperger vandaag de tentoonstelling;

'Jevgeni Chaldej, fotograaf van het Rode Leger 1941 - 1946'

Chaldej is jarenlang een vooraanstaand fotograaf geweest in de Sovjet Unie. Tijdens de oorlog reisde hij mee met het Rode Leger om foto's te maken aan het front. Van deze foto's is nu een tentoonstelling gemaakt welke te zien is in het Joods Historisch Museum.

Van 18 maart t/m 5 juni.

Linkje JHM

Chaldej's bekendste foto genomen 2 mei 1945;

Afbeelding

Biografietje van Chaldej
Вместе мы непобедимы
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Nou, ik zie het alweer... Enthousiastme voor de Roden laat ook te wensen over...
Вместе мы непобедимы
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Fantastische foto's Zhukov, die van 2 mei, was toch in scene gezet?
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Roel R. schreef:Fantastische foto's Zhukov, die van 2 mei, was toch in scene gezet?
Klopt, op 30 april werd de Rode Vlag echt op de Reichstag gehesen, terwijl er nog hevig gevochten werd. Chaldej was bij deze gevechten niet aanwezig, maar vond waarschijnlijk het heroïsche achter zo'n moment, het heisen van de vlag in het hol van de leeuw, van zo'n waarde, dat hij de gebeurtenis in scene heeft laten zetten. En dat heeft hij natuurlijk goed gezien, want ook al is het een geënsceneerde foto, het blijft een schitterend propaganda-plaatje.
Вместе мы непобедимы
Gebruikersavatar
Jeroen2
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 14 nov 2004, 12:18
Locatie: Mechelen, België

Bericht door Jeroen2 »

Wist niet dat die in scene gezet was!
FELIX
Lid
Berichten: 980
Lid geworden op: 25 feb 2005, 14:51
Locatie: Nederland

Bericht door FELIX »

Zhukov schreef:Nou, ik zie het alweer... Enthousiastme voor de Roden laat ook te wensen over...
Ik denk dat er gewoon niet zoveel mensen in het Russische leger geinteresseerd zijn. :( Maar het is een hele mooie foto, was gister ook nog iets over op het journaal.
Groeten R.
Groeten R.

Felix in columna sedet et cogitat: carpe diem.
Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Zitadelle »

Zhukov schreef:Nou, ik zie het alweer... Enthousiastme voor de Roden laat ook te wensen over...
Hoezo Zhukov? Moet iedereen dan maar geïnteresseerd zijn in het Rode Leger?

Ikzelf ben gewoon niet zo geïnteresseerd in het Rode Leger tijdens WOII - so what? Ik kan niet overal geïnteresseerd in zijn?
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

Zitadelle, niet te persoonlijk worden
ik kan het best begrijpen dat het niet erg leuk is als niemand geintreseerd is in iets wat je zelf wel intressant vind....

en inderdaad een mooie propaganda poster
(spijtige is trouwens dat er niet echt veel sites zijn van het rode leger, in vergelijking met amerikaanse, britse, duitse,.... sites)
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Mee eens. Ik ben zelf ook nogal geïnteresseerd in de Sovjet-Unie in de Tweede Wereldoorlog en op het internet is bijna niets te vinden over de Sovjets. Ik zoek bijvoorbeeld nog info over Sovjet divisies en hun commandanten, maar dat is bijna nergens te vinden... Iemand nog een goede tip?

Ironclad
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Zitadelle schreef:Hoezo Zhukov? Moet iedereen dan maar geïnteresseerd zijn in het Rode Leger?

Ikzelf ben gewoon niet zo geïnteresseerd in het Rode Leger tijdens WOII - so what? Ik kan niet overal geïnteresseerd in zijn?
Nee hoor, helemaal niet, maar wanneer je op een oorlogsforum met ruim 1100 geregistreerde users een topic over foto's aan het Oostfront plaatst is het in mijn ogen hoogst opmerkelijk te noemen dat er dan na een dag nog geen reactie op is geplaatst. Dat neem ik niemand kwalijk, jammer vind ik het wel.
Вместе мы непобедимы
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Zhukov schreef:
Zitadelle schreef:Hoezo Zhukov? Moet iedereen dan maar geïnteresseerd zijn in het Rode Leger?

Ikzelf ben gewoon niet zo geïnteresseerd in het Rode Leger tijdens WOII - so what? Ik kan niet overal geïnteresseerd in zijn?
Nee hoor, helemaal niet, maar wanneer je op een oorlogsforum met ruim 1100 geregistreerde users een topic over foto's aan het Oostfront plaatst is het in mijn ogen hoogst opmerkelijk te noemen dat er dan na een dag nog geen reactie op is geplaatst. Dat neem ik niemand kwalijk, jammer vind ik het wel.
Ik kijk bijna nooit bij de galerij, maar het Rode Leger is zeker interessant, evenals de Sowjet kant van het wo2 verhaal. Zonder de Sowjet strijd tegen de Duitsers na het tamelijk discutabele Ribbentrop-Molotow pact had WO2 heel anders kunnen aflopen. Het is een feit dat het Russische volk de grootste offers heeft gebracht.
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Wat staat er trouwens in je onderschrift Zhukov? Vmeste mie nepobedimie (of zoiets)?? :)

Ironclad
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Ironclad schreef:Wat staat er trouwens in je onderschrift Zhukov? Vmeste mie nepobedimie (of zoiets)?? :)

Ironclad
Ja! Staat voor 'samen zijn we onverslaanbaar'. Komt van een Russische propagandaposter ter ere van het 35-jarig jubileum van het Warschaupact.

Afbeelding

Overigens, als je geïnteresseerd bent in Order-of-Battles van het Rode Leger moet je eens door het forum van http://www.battlefield.ru bladeren, daar zijn er wel enkele te vinden. 't Is wel een behoorlijk groot onoverzichtelijk forum, dus enige doorzettingskracht is wel vereist.

En anders kun je het natuurlijk ook hier vragen in een topic, wie weet kan iemand van hier je helpen :)
Вместе мы непобедимы
Gebruikersavatar
Narcolepticus
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 okt 2004, 21:41
Locatie: Bel 156

Bericht door Narcolepticus »

Het Rode Leger had een stijl apart qua oorlogvoeren vind ik persoonlijk.

Persoonlijk vind ik het wel een interessant iets, de Sovjets, enkel is mijn Russisch niet echt denderend dus echt veel ontcijferen kan ik er niet van.


En ja. Die foto vind'k een van de knapste (geënsceneerde) foto's van heel de tweede wereldoorlog.
verellen
Lid
Berichten: 256
Lid geworden op: 26 sep 2004, 14:25
Locatie: geel

Bericht door verellen »

Narcolepticus schreef:Het Rode Leger had een stijl apart qua oorlogvoeren vind ik persoonlijk.
Kan je wel dubbelzinnig opnemen:
Naar het schijnt werden de Russische soldaten echt naar het front gestuurd. Zelfs als ze wisten dat ze gingen verliezen mochten ze NIET terugtrekken. Stalin stuurde zelfs controleurs mee die er voor moesten zorgen dat iedereen naar het front gestuurd werd. Wie zich terug trok werd geexecuteerd.
Plaats reactie