Ardennen offensief

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
ikke
Lid
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 mar 2005, 20:47

Ardennen offensief

Bericht door ikke »

Waarom duurde het Ardennen offensief zo lang??
Gebruikersavatar
Maj.Cain
Lid
Berichten: 1349
Lid geworden op: 13 okt 2004, 17:07
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door Maj.Cain »

zo lang, volgens mij was ie zo weer over en had Hitler z'n laatste tanks en troepen verspeeld!!??
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
ikke
Lid
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 mar 2005, 20:47

Bastogne

Bericht door ikke »

oja?? ik ben geloof ik best wel dom!!
maar weet jij misschien waarom Bastogne zo zwaar is getroffen of is dat ook niet zo???
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

ikke schreef:oja?? ik ben geloof ik best wel dom!!
Dat zeggen mensen niet vaak van zichzelf :lol:
ikke schreef:maar weet jij misschien waarom Bastogne zo zwaar is getroffen of is dat ook niet zo???
Het was omsingeld door en werd beschoten door de Duitsers, het fijne weet ik er ook niet van.

Ironclad
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
Jeroen2
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 14 nov 2004, 12:18
Locatie: Mechelen, België

Bericht door Jeroen2 »

nja is nogal een rare vraag hoor :)

omdat Bastogne vitaal was in het Ardennenoffensief en de Duitsers het platbombardeerden

en het Ardennenoffensief duurde relatief niet lang
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Het Ardennenoffensief duurde idd. best lang als je bekijkt hoe lang de Duitsers het bleven proberen terwijl van het oorspronkelijke plan en van enige kans van slagen allang geen sprake meer was. Vooral het doordrukken bij Bastogne na 25 december was belachelijk.

Bastogne werd zwaar getroffen omdat het zwaar verdedigd werd door de Amerikanen terwijl het voor de Duitsers een cruciale stad was voor hun bevoorrading bij een verdere opmars richting Brussel.

Overigens was Bastogne slechts één van tientallen plaatsen in de Ardennen die zwaar geschonden uit de strijd kwamen. Vaak vanwege verwoede gevechten tussen Duitsers en Amerikanen, soms ook uit voorzorg door de Amerikanen.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
ikke
Lid
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 mar 2005, 20:47

Bericht door ikke »

nou bedankt mensen
heel aardig van judder da judder mien geholpen hebben
thank you vewwy much =)
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

U bent toevallig een West-Vlaamse medemens ? :lol:
Thomas V
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 10 nov 2004, 18:49

Bericht door Thomas V »

Ik denk ook dat het te maken heeft met het fiet dat het slecht weer was en dat daarom de geallieerden geen vliegtuigen konden inzetten.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Hoe bedoel je? De geallieerden konden wel vliegtuigen inzetten alleen niet zoveel als ze wilden.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Thomas V
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 10 nov 2004, 18:49

Bericht door Thomas V »

Ik dacht dat men in het begin geen vliegtuigen kon inzetten vanwege het slechte weer. Ik weet het niet zeker maar ik dacht dat het de bedoeling was van de Duitsers om de aanval in te zetten bij relatief slecht weer omdat ze zelf weinig vliegtuigen ter beschikking hadden (de Luftwaffe stelde niet veel meer voor).
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Amerikaanse P-47 'Thunderbolt' van de 365th Fighter Group en squadrons van de 366th en 404th Fighter Groups bombardeerden de kolonnes van de Leibstandarte tussen La Gleize en de Duitse grens gedurende twee uur in de late middag van 18 december. En zo waren er nog andere aanvallen.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Thomas V
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 10 nov 2004, 18:49

Bericht door Thomas V »

Niet dus, sorry :(
Plaats reactie