Onderzoekers stuiten op 'monster-onderzeeër'

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Onderzoekers stuiten op 'monster-onderzeeër'

Bericht door Brianlinden »

WASHINGTON - Het wrak van een kolossale Japanse onderzeeër uit de Tweede Wereldoorlog is door Amerikaanse onderzoekers teruggevonden voor de kust van het eiland Oahu, in de Amerikaanse staat Hawaï.


De onderzeeër I-401 moest een verrassingsaanval op het Panamakanaal uitvoeren


De onderzoekers van de Universiteit van Hawaï hebben dit maandag laten weten. Duikers ontdekten het afgelopen donderdag en waren door de omvang verbijsterd dat het om een duikboot bleek te gaan.

120 meter

Het kolossale gevaarte van de Japanse marine was 120 meter lang en twaalf meter hoog. Het was een uiterst geheim project dat echter gereed kwam toen de oorlog in het Verre Oosten al bijna was afgelopen. Het had een bemanning van circa tweehonderd man, kon honderd meter diep duiken en 60.000 kilometer afleggen.

Het vaartuig dook eind augustus 1945 op nadat de kapitein zelfmoord had gepleegd. De bemanning gaf zich aan de Amerikanen over op de laatste dag van die maand, zestien dagen na de overgave van het keizerrijk Japan.
Afbeelding

I-401

De onderzeeër I-401 was begin 1945 gereedgekomen en moest een verrassingsaanval op het Panamakanaal uitvoeren. Het had zelfs een hangar met vliegtuigen aan boord. De Amerikanen brachten het vaartuig samen met vier andere bijzondere en destijds geheime Japanse onderzeeërs in 1946 tot zinken.
http://www.nu.nl/news/500129/91/Onderzo ... Br%27.html

[/code]
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

Ik las het nog een keer en toch heb ik vragen.

1. Wat heeft de US met deze Techologie gedaan, want in de hedendaagse duikboten zijn geen vliegtuigen te vinden.
2. Waarom zijn ze gezonken.
3. Wat is er met de bemanning gebeurd.
4. Waarom is het geheim gehouden!
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1754
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Bericht door earlymb »

Deze onderzeeboot is van de zgn. "Sen Toku"- klasse. Er zijn er maar 3 van gebouwd, die de nummers I-400, I-401 en I-402 hadden. Alle 3 hebben de oorlog overleefd, nadat de bemanning zich had overgegeven aan de Amerikanen na de overgave van Japan. Dit exemplaar is door de bemannuing zelf tot zinken gebracht, maar de Amerikanen hebben een andere (de I-401) intact in handen gekregen. Die hebben ze echter met nog 23 andere buitgemaakte Japanse onderzeeërs van allerlei klassen op 1 april 1946 bij elkaar tot zinken gebracht, op zo'n 40 zeemijl van de kust van Nagasaki. Deze groep is 2 jaar geleden al ontdekt, maar ze liggen zo'n 200 meter diep wat betekent dat een een gewone duiker er niet bij kan komen. De foto bij het artikel is van de I-401 en is genomen kort nadat de Amerikanenen hem hadden buitgemaakt. De belangrijkste reden om hem tot zinken te brengen was om te voorkomen dat de Sovjets deze destijds hypermoderne onderzeeboot techniek in handen zouden krijgen (de koude oorlog was al begonnen), want de Russen hadden al toegang tot dit schip geëist. Al spoedig echter zouden de vliegtuigen worden vervangen door raketten. Het exemplaar wat dus net voor Oahu is ontdekt moet de I-400 of I-402 zijn. Alle bemanningsleden van deze 3 onderzeeërs hebben de oorlog overleefd, behalve minstens 1 commandant die zelfmoord heeft gepleegd. Elke Sen Toku was uitgerust met 3 Aichi M6A1 "Seiran" lichte bommenwerpers.

Grtn :wink:

David
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

2 dagen geleden was hier nog een Documantaire op Discovery over.
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Zitadelle »

Klopt! En ik moet zeggen dat ik het erg stoer idee vind... vliegtuigen aan boord van onderzeeboten --> maarja, met de komst van de kruisraket is dat nu vrij zinloos.
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

robin.h schreef:2 dagen geleden was hier nog een Documantaire op Discovery over.
Heb ik ook een stuk van gezien. Was wel interessant om te zien. :)
Plaats reactie