Maak je eigen etalagepop!

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Stap 7.

In stap 5 waren er een 4 tal vormen gezaagd. Deze gaan de kont vormen van de pop. Bij het monteren raad ik zeer sterk aan om eerst voor te boren om splijten te voorkomen. Je moet zelf ongeveer kijken op de foto hoe ze precies moeten te zitten. Ik zet ze altijd vast met 2 schroeven in de houten plaat en 1 in het been. Je kan voor extra stevigheid ze ook nog met lijm vast zetten.

Afbeelding

Afbeelding

Dan kunnen er weer vormen gezaagd worden uit 2cm dikke panlatten. Te zien op de volgende foto.

Afbeelding

Deze kunnen ook weer op het been worden vast gemaakt. Ik raad aan om ook weer voor te boren. Maar boor ook een gat die iets breeder is dat de schroef zelf. Op deze manier komt de schroef iets dieper in het hout te liggen. Want er moet straks nog wat gebeiteld en geschuurd worden.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Stap 8.

Op de volgende foto liggen 4 gezaagde panlatten van 2cm bij 4,5cm.
De 2 linkse hebben een lengte van 33cm. Deze zijn straks voor de zij van de pop.
De 3e van links is 45cm lang en deze komt aan de voorkant.
De meest rechtse is 50cm lang en deze is voor de achterkant van de pop.

Afbeelding

Op de volgende foto is te zien waar het latje van 45cm aan de voorzijde gemonteerd moet worden.

Afbeelding

Op de volgende foto is ook te zien dat het boven gedeelte is gemonteerd. Maar ook de zij latjes. Bij het vast zetten van de zij latjes begin altijd onderin. Als je ze eerst bovenin vast zet en dan onder gaat vast zetten trek je het latje kapot.

Afbeelding

Op de volgende foto is ook te zien dat het latje aan de achterzijde vast zit.

Afbeelding

Als de latjes vast zitten dan kan je ook de uitstekende stukjes bij de kont weg werken. Het grove werk eerst met een beitel en dan glad schuren.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Boroskov
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 18 feb 2005, 12:23
Locatie: Vlaardingen

Bericht door Boroskov »

Ben ik even een paar dagen weg, loop ik gelijk een groot aantal stappen achter....ik heb wat in te halen (maar goed dat het volgend weekend pasen is :wink: )
Hic manebimus optime
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Boroskov schreef:Ben ik even een paar dagen weg, loop ik gelijk een groot aantal stappen achter....ik heb wat in te halen (maar goed dat het volgend weekend pasen is :wink: )
Haha jah het is weekend en dan heb ik de tijd om te gaan knutselen. Normaal heb ik zo'n pop met een dag wel af. Maar wees gerust deze week zal het verder ff rustig zijn. Moet namelijk nog wat pvc gaan halen deze week. Heb het niet meer op voorraad en me pa kon het ook niet op korte termijn voor me regelen. Dus dat wordt een keertje kopen. :P
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Stap 9.

Op de volgende foto is weer wat te zien dat gezaagd mag worden uit 2cm dikke panlat.

Afbeelding

Op de volgende foto is te zien waar deze gemonteerd mogen worden. Eerst wel voor boren met een bredere boortje als de schroef. Dit tot halverwege het houtje. Want hier moet de schroef dieper in het hout liggen.

Afbeelding

Op de volgende is het uitstekende deel bij gewerkt met beitel en schuurmachine.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Bericht door Darryl »

Nico die houtjes waar dienen die voor?
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Darryl schreef:Nico die houtjes waar dienen die voor?
Welke houtjes? Die in stap 9? Bij de volgende foto is te zien waar ze moeten komen. :)
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Bericht door Darryl »

Nico Roelofs schreef:
Darryl schreef:Nico die houtjes waar dienen die voor?
Welke houtjes? Die in stap 9? Bij de volgende foto is te zien waar ze moeten komen. :)
Aha, dus ze horen daar eigenlijk niet....
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Darryl schreef:
Nico Roelofs schreef:
Darryl schreef:Nico die houtjes waar dienen die voor?
Welke houtjes? Die in stap 9? Bij de volgende foto is te zien waar ze moeten komen. :)
Aha, dus ze horen daar eigenlijk niet....
Ik snap niet echt wat je nou bedoelt. Je zaag die houtjes en je monteerd ze op de plek zoals ze op de foto staan aangegeven. :)
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Bericht door Darryl »

Nico Roelofs schreef:
Darryl schreef:
Nico Roelofs schreef: Welke houtjes? Die in stap 9? Bij de volgende foto is te zien waar ze moeten komen. :)
Aha, dus ze horen daar eigenlijk niet....
Ik snap niet echt wat je nou bedoelt. Je zaag die houtjes en je monteerd ze op de plek zoals ze op de foto staan aangegeven. :)
Kijk ik bedoel die houtjes bij stap 9, waar dienen die voor? Extra stevigheid? Jij zegt Bij de volgende foto is te zien waar ze moeten komen. :). Dus ik denk die horen daar niet.....
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Darryl schreef:
Nico Roelofs schreef:
Darryl schreef: Aha, dus ze horen daar eigenlijk niet....
Ik snap niet echt wat je nou bedoelt. Je zaag die houtjes en je monteerd ze op de plek zoals ze op de foto staan aangegeven. :)
Kijk ik bedoel die houtjes bij stap 9, waar dienen die voor? Extra stevigheid? Jij zegt Bij de volgende foto is te zien waar ze moeten komen. :). Dus ik denk die horen daar niet.....
Ow zo! :) Die dienen niet voor extra stevigheid maar voor extra vorm aan je pop. Om hem wat meer figuur te geven.
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Bericht door Darryl »

Mooi, nou kan ik weer verder met mijn pop!
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Bericht door Darryl »

Nico Roelofs schreef: ..onder de plaat is een klein houtje te zien van 7,5cm bij 2cm en 3mm dik. Dit plaatje moet op de aangegeven plek worden gemonteerd op de houten plaat.

Afbeelding
Nico, hoe zorgt dat plaatje ervoor dat de benen iets uit elkaar gaan staan?
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Op de foto zie je ook een klein plaatje. Die is 3mm dik en die lijm je of spijker je op de plek die is aangegeven op de houten plaat. Dan zaag je de cirkels die ook in die stap vermeld staan. Die monteer ook op die houten plaat maar laat je iets op dat 3mm dikke plaatje vallen. Dus aan 1 zijde ontstaat een kleine open ruimte. Dus als de benen erop gemaakt worden dan zullen die iets naar buiten komen te staan.
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Ik ga er binnekort ook aan beginnen denk :lol: Maar ik wil een zittende... kan je daar ook een beschrijving van plaatsen? 8)
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Plaats reactie