Shoah

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
B'Elanna
Lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 feb 2002, 17:03
Locatie: Castricum

Shoah

Bericht door B'Elanna »

Heeft iemand van jullie de docu/film Shoah gezien? Ik alweer een tijd geleden, ben er lang naar op zoek, maar vind geen enkele videotheek die 'm in huis heeft. Iemand een suggestie? Iemand die weet waar ik 'm kan vinden? Als dit niet lukt ga ik naar de VPRO schrijven, ik geloof dat 'ie daar destijds is uitgezonden. (in delen) Weet iemand dat? Of het dus echt de VPRO was?
Niets bestaat dat niet iets anders aanraakt
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Als dit is waar je het over hebt:
In 1994, after filming Schindler's List, Steven Spielberg established Survivors of the Shoah Visual History Foundation with an urgent mission: to videotape and preserve the testimonies of Holocaust survivors and witnesses.

Today, the Shoah Foundation has collected more than 50,000 eyewitness testimonies in 57 countries and 32 languages, and is committed to ensuring the broad and effective educational use of its archive worldwide.
Dan denk ik dat ik daar fragmentjes van gezien heb. Zit er niet een kapper in, die tijdens het knippen zijn verhaal deelt met de kijker? Hij moest tijdens de oorlog de gevangenen knippen voordat ze de gaskamer in gingen. Een heel aangrijpende documentaire.

Volgens mij in de lessen HVT1....een module van de Pabo. Martijn moet dat ook weten. Kan dat kloppen Martijn? De docent in kwestie heeft ons een selectie laten zien uit zijn persoonlijke voorraad video-materiaal.

Tenzij ik er natuurlijk helemaal naast zit nu.

Helaas heb ik 't niet op TV kunnen zien, maar het lijkt mij dat ze dat vast overnieuw uitzenden na verloop van tijd. Ik zou trouwens in plaats van bij de videotheek eerder kijken bij documentatiecentra. Het is niet echt iets wat je gezellig 's avonds op de bank gaat kijken. Er zit een behoorlijke lading achter.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

ja..ook op het internet kun je wel eens wat vinden heb ik me laten vertellen....
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Voor mijn stage heb ik een paar keer banden geleend bij het lbr (landelijk bureau racisme). In Rotterdam hadden ze een documentatiecentrum met heel veel informatie. Misschien dat ze zoiets ook ergens anders hebben.
Op hun site http://www.lbr.nl heb ik wel iets gevonden met shoah: http://www.lbr.nl/zoeken/index.php?PHPS ... b3346f2c03
Ik weet niet of het goede er tussen staat, maar je kunt het altijd proberen. :)
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Als dat niet lukt - Volgens mij is Shoah (Claude Lanzmann) op video te koop bij het Joods Historisch museum in Amsterdam en tevens te lenen bij de mediatheek van het zelfde museum.

Onderstaande gegevens heb ik van hun website http://www.jhm.nl geplukt:

Titel
Shoah : oor- en ooggetuigen van de holocaust ; de film van Claude Lanzmann

Uitgave
Amsterdam : De Arbeiderspers, 1986. - 228 p. - (ISBN 90-295-2746-3)


Volgens mij ook is het destijds door de VPRO uitgezonden.

Succes.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Volgens mij in de lessen HVT1....een module van de Pabo. Martijn moet dat ook weten. Kan dat kloppen Martijn? De docent in kwestie heeft ons een selectie laten zien uit zijn persoonlijke voorraad video-materiaal.
Volgens mij heb je gelijk Proos. Ik kan me die film nog goed herinneren. Zeer indrukwekkende videoband.

Ik heb het even in mijn aantekeningen opgezocht en we hebben die videoband inderdaad gezien. Film over Abe Bomba, kapper in het dagelijks leven en 1 van de 2 gevangenen die Treblinka heeft overleefd.

Als je wilt kan ik wel om een kopie vragen aan de docent. Laat het maar weten in deze topic of in een privebericht. Ik vraag vanmidag vast even of hij die videoband nog heeft.
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Gebruikersavatar
B'Elanna
Lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 feb 2002, 17:03
Locatie: Castricum

Bericht door B'Elanna »

Hehe, eindelijk heb ik weer wat meer informatie! Ik bedoel inderdaad deze documentaire. Als hij te koop is bij het Joods Historisch Museum ga ik er morgen gewoon even langs. Wanneer dat niet het geval zou zijn kom ik graag terug op jouw aanbod Martijn!
Niets bestaat dat niet iets anders aanraakt
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Oke... Ik hoor het wel :)
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
monmax
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 26 nov 2002, 22:10

Bericht door monmax »

Het is inderdaad Shoah van Claude Lanzmann.

Let echter op, de originele documentaire is destijds op 2 zondagavonden uitgezonden door de VPRO en duurde totaal 9 uur.

De documentaire is ook in boekvorm verschenen.
Plaats reactie