foute kleding??

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
eagle
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 17 dec 2004, 15:26

foute kleding??

Bericht door eagle »

morgen moet ik op school een standpunt verdedigen: "Lonsdale kleding is OK" ,
ik wil de geachte forumleden (want morgen staat mij net zoiets te wachten) de volgende vragen voor leggen:

- in hoeverre is dit merk "fout" of vertegenwoordigt het "foute denkbeelden"
- mag een mens niet zelf beslissen over zijn uiterlijk / kleding en liggen de vooroordelen niet bij degen die er iets achter zoekt?
- er is vrijheid van meningsuiting dus ook van kledingsuiting?
- mag een puber, die experimenteert, niet het recht hebben op grenzen op te zoeken?
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Re: foute kleding??

Bericht door Brianlinden »

eagle schreef: - in hoeverre is dit merk "fout" of vertegenwoordigt het "foute denkbeelden"
Het merk is voor mij niet fout, het is maar waarmee je het in verband brengt. Ik draag het zelf ook maar dat doe ik al jaren. Er zijn alleen eikels die de letters loNSDAle gebruiken en daarmee word gelijk een hele groep over de kam geschoren zegmaar.
eagle schreef: - mag een mens niet zelf beslissen over zijn uiterlijk / kleding en liggen de vooroordelen niet bij degen die er iets achter zoekt?
Ja de vooroordelen ligen bij de mensen die zoiets zoeken, maar dan moet de persoon het niet gaan forceren door expres met een kale kop en lonsdale gaan lopen.

eagle schreef: - er is vrijheid van meningsuiting dus ook van kledingsuiting?
Ja dat is waar, zolang de persoon het niet voor zijn extreem-rechts gedachtegoed gaat gebruiken vind ik het goed. Er zijn zat andere merken waarmee hij zich beter kan uiten (Consdaple, Lanser, Masterrace)
eagle schreef: - mag een puber, die experimenteert, niet het recht hebben op grenzen op te zoeken?
Ja, maar er zit een grens aan, je mag van mij best wel experimenteren maar als de persoon maar uit mijn buurt blijft en geen mensen ermee kwetst!
eagle
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 17 dec 2004, 15:26

Bericht door eagle »

bedankt, deze info sterkt me in mijn opstelling
Gebruikersavatar
wittmann
Lid
Berichten: 1451
Lid geworden op: 20 okt 2004, 17:11

Bericht door wittmann »

ik heb het ook een tijd gedragen tot een maandje geleden
toen heb ik het opgeborgen en sindsdien trek ik het niet meer aan
zelfs mijn familie kijkt mij eropaan.
wat ik nergens op vind slaan maar daar kan ik niets anders
aan doen dan stoppen met het te dragen.

wittmann
eagle
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 17 dec 2004, 15:26

Bericht door eagle »

ik heb de sessie achter de rug:
- Lonsdale heeft een antwoord in de vorm van veelkleurige shirts
- er zijn inderdaad groepen die Lonsdale als icoon gebruiken voor racistisch / recht extremisch gedrag
- mijn vrouw heeft pas een 'sportief truitje' gekocht en er blijkt Lonsdale op te staan, ze verdomt het om geassocieerd te worden met foute gedachten, en trekt gewoon het truitje aan
- er zijn nog veel meer foute merken o.a. New Balance, met een N die je kunt lezen als een S van de SS
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Ach, ik vind het allemaal nogal vergezocht. Lonsdale droeg ik vroeger ook maar het enige idee erachter was dat daarmee je "working class" achtergrond benadrukt werd. ( Lonsdale was een lord die een box school opende voor arbeidersjongeren, en lanceerde zijn eigen kleding als tegenhanger van Everlast én om de school te financiëren. ) Er zijn wel meer merken warover problemen zijn, zo zou Karl Kahni ( of zoiets.. ) black power symboliseren. Het zijn de zwakken van geest die zich door dergelijke nonsense laten leiden en is het een hoop gezeur om niks. Lonsdale werd/wordt gedragen door skinheads als uitdrukking voor hun working class identiteit, niet als symbool voor extreem rechts gedachtengoed want onder skinheads had/heb je ook mensen die niets van nazi's moeten hebben! Rechtsradicalisme zit in je hoofd en niet in je kleding!
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Overigens draag ik Fred Perry, veel stijlvoller! ;)
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
Tex
Lid
Berichten: 898
Lid geworden op: 21 sep 2004, 18:58
Locatie: groningen
Contacteer:

Bericht door Tex »

dacht dat het ook iets te maken had met de kraag. Die kragen zijn toch rood-wit-blauw?
Verdien door te dienen! Wijze woorden van een wijs man!
Gebruikersavatar
Frankie
Lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 29 dec 2004, 00:34
Locatie: Holland
Contacteer:

Bericht door Frankie »

Nou van die kragen weet ik niet. Dacht niet dat ie rood wit blauw waren hoor..
Zelf draagde ik het vroeger ook dit was in de 'gabbertijd' en had niks met extreem rechts te maken. Ik draag het nu bewust niet meer omdat je er op aangekeken word als 'nazi'. Ik ben ook op een milimeter kaal en dit is omdat ik geen zin heb om me haar te doen. :P Maar die combinatie dan trekken mensen gelijk hun conclusie en dat is jammer want ze kunnen nog best mooie en lekkere truien maken!
LEST WE FORGET !
Gebruikersavatar
Tex
Lid
Berichten: 898
Lid geworden op: 21 sep 2004, 18:58
Locatie: groningen
Contacteer:

Bericht door Tex »

mensen vinden het foute kleding omdat er toch een groep is die het wel met een reden draagt, extreem rechts
Verdien door te dienen! Wijze woorden van een wijs man!
Gebruikersavatar
wittmann
Lid
Berichten: 1451
Lid geworden op: 20 okt 2004, 17:11

Bericht door wittmann »

Frankie schreef:Nou van die kragen weet ik niet. Dacht niet dat ie rood wit blauw waren hoor..
Zelf draagde ik het vroeger ook dit was in de 'gabbertijd' en had niks met extreem rechts te maken. Ik draag het nu bewust niet meer omdat je er op aangekeken word als 'nazi'. Ik ben ook op een milimeter kaal en dit is omdat ik geen zin heb om me haar te doen. :P Maar die combinatie dan trekken mensen gelijk hun conclusie en dat is jammer want ze kunnen nog best mooie en lekkere truien maken!

kijk zo denk ik er precies over.
ik heb ook kort haar omdat er van mijn haar simpelweg niets
te maken valt. ik ben ook gabber maar draag geen lonsdale meer
omdat je meteen geassocieerd word met racisten.
kale kop lonsdale bomberjack dan ben je meteen verkeerd.
en je word zelfs uitgescholden op straat door allochtonen :?
Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Zitadelle »

Ach... mijn enige ervaring met een Lonsdale kerel was dat hij tijdens een avondje stappen een klasgenote van mij probeerde te versieren en mij daarbij een gratis 'dammertje gaf... dus ik ben volledig objectief op het gebied van Lonsdale, Karl Kani etc.
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
Gebruikersavatar
Frankie
Lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 29 dec 2004, 00:34
Locatie: Holland
Contacteer:

Bericht door Frankie »

Alleen wat is een 'Dammertje' :?
LEST WE FORGET !
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

Frankie schreef:Alleen wat is een 'Dammertje' :?
ik denk een Pil,klinker ofzo!
Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Zitadelle »

Nee, een Dammertje is gewoon een glas bier --> Amsterdammetje, maar dan afgekort
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
Plaats reactie