Maak je eigen etalagepop!

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

RelicHunter44 schreef:Ik ga er binnekort ook aan beginnen denk :lol: Maar ik wil een zittende... kan je daar ook een beschrijving van plaatsen? 8)
Ik maak eerst deze pop af, want zelf heb ik een staande nodig. Maar ik kan proberen, als deze pop af is, een beschrijving te maken van een zittende. Maar dan zul je het wel zonder foto's moeten doen. Want heb nog geen uniform klaar liggen die ik op de pop kan doen dus ga ik ook geen extra pop maken. Of je moet me financieel ondersteunen dan heb ik zo weer een uniform bij elkaar. :P
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Whehehe maar de romp is toch hetzelfde? Alleen de benen moeten wat anders toch?
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

RelicHunter44 schreef:Whehehe maar de romp is toch hetzelfde? Alleen de benen moeten wat anders toch?
Jah het romp is hetzelfde. Alleen het 50cm lange latje aan de achterzijde moet wat korter. Maar ik zal zodra deze pop is wel beschrijven wat er ongeveer gedaan moet worden anders staan er zometeen 2 verschillende beschrijvingen door elkaar. Kan wel verwarrend zijn. :)
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Ok!! Alvast bedankt iig :)
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Private Malfunction
Lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 25 mar 2005, 14:00
Locatie: Waalre

Bericht door Private Malfunction »

Hoi Nico,

Echt gaaf!!
Ik ga ut cker zelf ook eens probere

wilbert
Geronimo!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Private Malfunction schreef:Hoi Nico,

Echt gaaf!!
Ik ga ut cker zelf ook eens probere

wilbert
Oke dan! Mocht je vragen hebben dan hoor ik het wel. :)

Dit weekend komt hij misschien wel af. Heb nu ook de laatste materialen binnen. :)
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Stap 10.

Ook de volgende vorm moet gezaagd worden uit een panlat van 4,5cm bij 2cm:
Afbeelding

De gezaagde vorm moet op een hoogte worden vast gemaakt die op de pop is aangegeven.
Afbeelding

Op de volgende foto is te zien hoe het eruit komt te zien als hij vast zit.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Stap 11.

Nu mogen er weer 2 cirkels gezaagd worden met een diameter die gelijk is aan de binnen diameter van de pvc buis van 110mm. Dit ook weer zagen uit 2cm dik hechthout.
Afbeelding

Dan mogen er 2 stukken van 38cm lang gezaagd worden uit een 80mm dikke pvc buis.
Afbeelding

Nu mogen er weer 4 cirkels gezaagd worden met een diameter die gelijk is aan de binnen diameter van de pvc buis van 80mm. Dit ook weer zagen uit 2cm dik hechthout.
Afbeelding

Dan mag een kleine cirkel in het midden van een grote cirkel gemonteerd worden.
Afbeelding

Dan mogen de 2 cirkels die net aan elkaar gezet zijn aan de pvc buis van 80mm worden gemonteerd.
Afbeelding

Dan mogen er 2 panlatjes gezaagd worden van 16,5 cm lang.
Afbeelding

Dan mogen de 2 panlatjes gemonteerd worden op de nog 2 over gebleven cirkels.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Stap 12.

De in stap 11 gemonteerde panlatjes op de cirkels kunnen nu gemonteerd worden op de 80mm pvc buis. Dan zijn de onderbenen klaar.
Afbeelding

Dan kunnen de onder benen aan de boven benen worden vastgemaakt. Je kan de voeten iets naar buiten draaien zodat niet de voeten zo strak naast elkaar komen te staan.
Afbeelding

Dan kunnen er twee kleine houtjes gezaagd worden van ongeveer 5cm bij 1,5cm uit 1cm dik hechthout.
Afbeelding

De 2 kleine latjes kunnen aan de uiteinden van de voeten worden gemaakt. Deze zijn ervoor dat straks je pop niet voorover gaat vallen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Stap 13.

Dan zijn er 2 bochten nodig van 45 graden met een diameter van 80mm.
Afbeelding

Van deze 2 bochten moet er nog een stukje vanaf gezaagd worden. Op de foto is te zien hoe groot en waar het stuk eraf moet.
Afbeelding

Dan mogen er 2 iets ovale cirkels gezaagd worden die precies in het schuine stuk passen. Dit maak ik van 1cm dik hechthout. Omdat ze niet gelijk zullen passen zul je sommige zijden iets moeten bijvijlen.
Afbeelding

Dan moeten de 2 op maat gemaakte ovale cirkels op de al in het begin aangegeven plek worden gemonteerd op de schouders. Ik gebruik hiervoor altijd 1 enkele dikke schroef. Je kan hem ook vast zetten met meer schroeven maar dan kunnen je schouers niet draaien.
Afbeelding

Dan kunnen de 2 pvc bochten op de cirkels gemonteerd worden. Zorg dat zowel boven en onder goed vast gemaakt worden anders wordt dit een zwak punt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Stap 14.

Nu dat de pop zelf af is op de armen na moet alleen het lichaam nog opgespannen worden met jute. De jute zet ik vast met een nietpistool.

Afbeelding

Voor:
Afbeelding

Achter:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Stap 14.

Voor de boven armen moet 2 stukken pvc van 24cm lang met een diameter van 80mm worden gezaagd.
Afbeelding

Voor de onder armen moet 2 stukken pvc van 23cm lang met een diameter van 60mm of 63mm worden gezaagd.
Afbeelding

Van de onder armen moet nog een klein hoekje worden gezaagd. Dat is straks voor de ellebogen. Op de foto is te zien hoe groot dat ongeveer moet zijn.
Afbeelding

Dan moeten er 4 aluminium plaatjes van 10,5cm bij 2,5cm gezaagd worden.
Afbeelding

De 4 aluminium plaatjes moeten iets gebogen worden zodat ze straks de overgang kunnen vormen bij de 2 stukken pvc buis. De eerste knik moet komen op 4cm uit de kant en de andere op 3cm uit de andere kant.
Afbeelding

Dan mogen er nog 12 stukjes hout worden gezaagd van 3,5cm bij 1cm uit 1cm dik hechthout.
Afbeelding
Uh klein reken foutje. Hoeven er maar 8 te zijn inplaats van 12.

Dan kunnen 2 plaatjes op de boven arm worden gemonteerd. Deze zet ik vast met 2 schroeven per plaatje. Aan de binnenzijde doe ik dan een klein houtje. Doe je dit niet dan zal de stevigheid van de arm flink afnemen.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Nico Roelofs op 29 mar 2005, 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

(ik kom bijna in actie met adobe om voor jullie een leuk .pdf'je te maken)
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Dodo schreef:(ik kom bijna in actie met adobe om voor jullie een leuk .pdf'je te maken)
Ik wacht met smart! Kan ik verkassen naar m,n schuur! Kijken of het lukt.... 8)
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Stap 15.

Als de plaatjes op de boven armen zijn gemonteerd kunnen de onder armen vast worden gemaakt. De afstand tussen boven arm en onder arm is 2 cm. Deze zet ik vast met een enkele schroef zodat hij kan scharnieren. Mocht je de arm vast willen zetten in 1 stand dan kun je heel simpel er een gaatje bij boren en er een schroef in zetten.

Afbeelding

Afbeelding

De handen van de pop koop ik. Maar om deze vast et zetten aan de arm maak ik twee cirkels die de diamater hebben van de binnen diameter van de onder arm. Meestal steek er nog een stalen pin uit de handen dus ik boor ook nog een gat ik de cirkels zodat die pin in dat gat komt te vallen. De cirkels zet ik gewoon vast op de hand met 2 schroeven. De handen kunnen ook vast gezet worden met een schroef in de arm als deze in een gewenste positie zitten.

Afbeelding

Afbeelding

Ook het hoofd van de pop koop ik. Door in de onderzijde van de kop een gat te boren die iets groter is dan de 40mm pvc pijp die bij de nek is gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

En dan is de pop klaar:
Afbeelding

En dan het resultaat met uniform:
Afbeelding
Plaats reactie