Duitse Wehrmacht armband

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Duitse Wehrmacht armband

Bericht door Nico Roelofs »

Ik hebeen paar vragen over die gele Duitse Wehrmacht armbanden.

Wanneer werden deze banden gedragen?
Door wie werden ze gedragen? (officieren, soldaten?)
Wat zijn ze waard?
Worden ze veel nagemaakt?
Hoe herken je de echte?

Hopelijk kan iemand mij hier meer duidelijkheid in geven.

Afbeelding
junior
Lid
Berichten: 1407
Lid geworden op: 28 jun 2004, 19:03
Locatie: Heaven on Earth
Contacteer:

Bericht door junior »

Die banden werden vnl. op het einde van de oorlog gedragen door gewone mensen in burgerkledij omdat ze geen militaire kledij meer hadden.

--> kwestie van besparing.

De waarde schat ik rond de 30 à 40 EUR.

Zoals bijna alle armbanden worden ze veel nagemaakt maar ik raad je aan om ze van een iet of wat betrouwbare dealer te kopen.

Junior
Gezocht: alles m.b.t. General der Gebirgstruppe en RKT Kress, Hermann.
CAME FROM OLD LADY IN VILLAGE: Latvian E-Bay seller.
ZENA
junior
Lid
Berichten: 1407
Lid geworden op: 28 jun 2004, 19:03
Locatie: Heaven on Earth
Contacteer:

Bericht door junior »

MAAR de CollectorsGuild geeft ook nog deze informatie:

"DEUTSCHE WEHRMACHT" ARMBAND. (Ärmelbinde) The Army Mobilization Order of March 12TH 1937, introduced a wide variety of armbands that were worn to identify personnel performing specific duties or functions for the Armed Forces. Most of the armbands were worn on the upper left sleeve of uniformed or non-uniformed personnel and were worn only while the individual was performing the specific duty or function identified by the armband. The "Deutsche Wehrmacht", (German Armed Forces), armband was one of the armbands introduced with the Army Mobilization Order of March 12TH 1937 and was designed for wear by non-uniformed personnel serving with the Armed Forces. Roughly 14" wide, 3 7/8" tall yellow rayon armband with machine woven, black Gothic script to obverse, "Deutsche Wehrmacht", (German Armed Forces). Reverse of armband has a machine stitched vertical seam and a faint illegible issuing unit inkstamp. Armband shows light to moderate age and usage toning. Of Note: New regulations of October 1ST 1941 restricted wear of this armband to non-uniformed, non-combatant, personnel.


Junior
Gezocht: alles m.b.t. General der Gebirgstruppe en RKT Kress, Hermann.
CAME FROM OLD LADY IN VILLAGE: Latvian E-Bay seller.
ZENA
Gebruikersavatar
Jeroen2
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 14 nov 2004, 12:18
Locatie: Mechelen, België

Bericht door Jeroen2 »

30-50 euro zie ik ze meestal

H31449 "DEUTSCHE WEHRMACHT" ARMBAND. (Ärmelbinde) The Army Mobilization Order of March 12TH 1937, introduced a wide variety of armbands that were worn to identify personnel performing specific duties or functions for the Armed Forces. Most of the armbands were worn on the upper left sleeve of uniformed or non-uniformed personnel and were worn only while the individual was performing the specific duty or function identified by the armband. The "Deutsche Wehrmacht", (German Armed Forces), armband was one of the armbands introduced with the Army Mobilization Order of March 12TH 1937 and was designed for wear by non-uniformed personnel serving with the Armed Forces. Roughly 14" wide, 3 7/8" tall yellow rayon armband with machine woven, black Gothic script to obverse, "Deutsche Wehrmacht", (German Armed Forces). Reverse of armband has a machine stitched vertical seam and a faint illegible issuing unit inkstamp. Armband shows light to moderate age and usage toning. Of Note: New regulations of October 1ST 1941 restricted wear of this armband to non-uniformed, non-combatant, personnel.
Gebruikersavatar
Jeroen2
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 14 nov 2004, 12:18
Locatie: Mechelen, België

Bericht door Jeroen2 »

oops je was me voor ;)
junior
Lid
Berichten: 1407
Lid geworden op: 28 jun 2004, 19:03
Locatie: Heaven on Earth
Contacteer:

Bericht door junior »

Maar dan heb je ook nog deze (Volkssturm):

http://www.germanmilitaria.com/Heer/photos/H07753.html

Die zijn eigenlijk voor die doeleinden ontworpen (einde vd. oorlog etc.)

Junior
Gezocht: alles m.b.t. General der Gebirgstruppe en RKT Kress, Hermann.
CAME FROM OLD LADY IN VILLAGE: Latvian E-Bay seller.
ZENA
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Bedankt voor de info tot nu toe! :)

Het zit namelijk zo ik kan zo'n armband kopen. Deze is 2 maal gestempeld. Op 1 stempel stata het volgende: Ortskammandantur Nimwegen met afbeelding adelaar. Deze armband is voor mij dus zeer interessant vanwege het Nimwegen. :) Alleen met bieden staat deze al op een 75 euro. Ik begrijp dus dat dit aardig aan de hoge kant is voor zo'n armband.
Gebruikersavatar
Jeroen2
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 14 nov 2004, 12:18
Locatie: Mechelen, België

Bericht door Jeroen2 »

Ja omdat er een stempel van Nijmegen opstaat he :)

maakt het zeer waardevol
junior
Lid
Berichten: 1407
Lid geworden op: 28 jun 2004, 19:03
Locatie: Heaven on Earth
Contacteer:

Bericht door junior »

Nico,

Hier is iets voor jou:

http://www.wehrmacht-awards.com/forums/ ... post835217

Junior
Gezocht: alles m.b.t. General der Gebirgstruppe en RKT Kress, Hermann.
CAME FROM OLD LADY IN VILLAGE: Latvian E-Bay seller.
ZENA
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Jeroen2 schreef:Ja omdat er een stempel van Nijmegen opstaat he :)

maakt het zeer waardevol

Ja voor mij is het zeer interessant vanwege die stempel. Want dat behoort tot mijn verzamel gebied. Zou hem ook graag in me collectie willen hebben, maar wil er ook niet extreem veel geld voor gaan betalen.

Hoe hoog ligt de waarde van zo'n band ongeveer als er een stempel op aanwezig is?
Gebruikersavatar
Jeroen2
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 14 nov 2004, 12:18
Locatie: Mechelen, België

Bericht door Jeroen2 »

Hangt ervan af welke stempel natuurlijk

maar meestal staat er al een stempel op hoor en dan kom je tot de prijs 40-50 euro, maar die stempel van Nijmegen is wel zeer apart dus kan ik wel geloven dat de prijs zo de hoogte in schiet
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Jeroen2 schreef:Hangt ervan af welke stempel natuurlijk

maar meestal staat er al een stempel op hoor en dan kom je tot de prijs 40-50 euro, maar die stempel van Nijmegen is wel zeer apart dus kan ik wel geloven dat de prijs zo de hoogte in schiet
Oke bedankt! Nu maar hopen dat er verdre niet nog meer geboden wordt! :P
Gebruikersavatar
willysproject
Lid
Berichten: 716
Lid geworden op: 24 feb 2005, 23:20

Bericht door willysproject »

junior schreef: Zoals bijna alle armbanden worden ze veel nagemaakt maar ik raad je aan om ze van een iet of wat betrouwbare dealer te kopen.

Junior
Ik zou hier zelfs nog wat verder willen gaan...
Ik raad je aan dat je ALLES (zo veel mogelijk) bij een betrouwbare dealer koopt...!!!

Mvg,

willysproject
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

willysproject schreef:
junior schreef: Zoals bijna alle armbanden worden ze veel nagemaakt maar ik raad je aan om ze van een iet of wat betrouwbare dealer te kopen.

Junior
Ik zou hier zelfs nog wat verder willen gaan...
Ik raad je aan dat je ALLES (zo veel mogelijk) bij een betrouwbare dealer koopt...!!!

Mvg,

willysproject
Bedankt voor de tips! Worden deze banden dan zo erg na gemaakt? Want de persoon waar ik deze van wil gaan kopen ken ik dus helemaal niet. Maar omdat hier een stempel van Nijmegen op zit is het een stuk dat graag in mijn bezit wil hebben als hij orgineel is. Is het mogelijk om zo'n band vanaf een foto is kunnen beoordelen op echtheid?
Gebruikersavatar
willysproject
Lid
Berichten: 716
Lid geworden op: 24 feb 2005, 23:20

Bericht door willysproject »

Ja, bijna alles wordt nagemaakt...

Probeer er eens zeer duidelijke foto's van de maken en te posten.

Laat mij nu eens 'advocaat van de duivel' spelen: Stel dat de band goed is... en dat hij afgestempeld is met een originele stempel... Hoe kun je tegenwoordig weten of dat tijdens of na de oorlog werd gedaan?? Het kan ook gedaan zijn na de oorlog om de prijs van de armband een 'surplus' te geven...
Om een voorbeeld te geven: een helmriempje dat 'SS' gestempeld is wordt steeds voor veel meer $$$ verkocht dan een ongemarkeerd exemplaar... (Hoewel ze ook door de SS werden gebruikt....) Er is zelfs iemand die tegen betaling ongemarkeerde helmriempjes e.d. 'SS' stempelt met originele 'lederbeiteltjes'.... Enkel met de bedoeling om ze voor een hogere prijs te verkopen...

Uiteindelijk zal je, in het beste geval, zelf moeten beslissen of je bereid bent om het geld uit te geven aan een goede armband met een goede stempel, al of niet tijdens de oorlog aangebracht

MvG,
Willysproject
Laatst gewijzigd door willysproject op 29 mar 2005, 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie