luchtslag

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
kudret

luchtslag

Bericht door kudret »

Hoe heet de luchtslag die de Engelsen glansrijk van de Duitsers wonnen? :? :( [/b]
kudret

Bericht door kudret »

??
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Bericht door Skylighter »

Battle of Britain bedoel je waarschijnlijk?

Rick
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

glansrijk gewonnen is overdreven, engeland heeft het overleefd zullen we daar het maar op houden
Ik heb er geen kracht meer voor
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Wat skylighter zegt, in het Nederlands is dat "Slag om Engeland".

In het begin werden alle vliegvelden van de Engelsen aangevallen, ze waren bijna verslagen. Hitler wilde echter Londen en andere grote steden platgooien, omdat hij boos was dat Berlijn een keertje was gebombardeerd, en daarom konden de Engelsen hun vliegvelden en vliegtuigen weer een beetje op orde krijgen.

Zo glansrijk hebben ze het dus niet gewonnen, als Hitler niet zo'n dolle driftkop was geweest was de Royal Airforce (RAF) misschien wel uitgeschakeld geweest.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Zitadelle »

Maar ik blijf het nog altijd één van de meest heroische slagen uit de gehele WOII vinden!
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Ik denk dat een van de factoren ook de volharding van Engelse piloten (en het Engelse volk) is geweest. Ze lieten zich niet breken door die eindeloze bombardementen, maar werden juist standvastiger in hun zaak. Neemt niet weg dat de bevoorrading vanuit Amerika essentieel was en ook de foute beslissingen van Hitler zeer welkom waren. Zo had Hitler het Engelse expeditieleger volledig in de pan kunnen hakken bij Duinkerken, en konden de Engelsen zich veel te lang voorbereiden voor de Slag om Engeland, omdat Hitler dacht dat hij 't op een akkoordje kon gooien.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
ronhui
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 03 dec 2004, 15:57
Locatie: Almere
Contacteer:

Bericht door ronhui »

Proos schreef:Wat skylighter zegt, in het Nederlands is dat "Slag om Engeland".

In het begin werden alle vliegvelden van de Engelsen aangevallen, ze waren bijna verslagen. Hitler wilde echter Londen en andere grote steden platgooien, omdat hij boos was dat Berlijn een keertje was gebombardeerd, en daarom konden de Engelsen hun vliegvelden en vliegtuigen weer een beetje op orde krijgen.

Zo glansrijk hebben ze het dus niet gewonnen, als Hitler niet zo'n dolle driftkop was geweest was de Royal Airforce (RAF) misschien wel uitgeschakeld geweest.
Ik geloof dat Berlijn (of een andere grote stad, daar wou ik vanaf zijn) gebombardeerd is omdat een verdwaalde groep bommentwerpers hun bommen had laten vallen op London, tegen de orders van Hitler in.

Churchil bevool daarom een vergeldingsaanval, velen malen sterker dan de aanval op London. Hitler was daarom zo boos dat hij het zwaartepunt van de aanvallen op de steden bracht en niet op de vliegvelden. Daardoor konden de britten de vliegvelden en verdedegingswerken weer opbouwen en zodoende de slag in hun voordeel beslissen.

Maar dat heeft zeker niet veel gescheeld.
"We zullen ze er wel even uitgooien en er met de blanke klewang op in gaan"
De laatste woorden van majoor J. H. A. Jacometti, mei 1940
Gebruikersavatar
max
Lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 17 jan 2005, 23:25
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: luchtslag

Bericht door max »

kudret schreef:Hoe heet de luchtslag die de Engelsen glansrijk van de Duitsers wonnen? :? :( [/b]
http://www.battleofbritain.be
Aprés moi, le déluge
http://www.dambusters.be
Gebruikersavatar
Maj.Cain
Lid
Berichten: 1349
Lid geworden op: 13 okt 2004, 17:07
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door Maj.Cain »

Goring tegen Galland wo kann ich dinn mit hilfen?
Galland tegen Goring Ein jagdgeswader Spitfire Herr Oberst.

Niet alleen de Britse piloten zijn de helden geweest in die belangrijke slag, veel kwamen uit de Commenwealth landen zoals Niew-Zeeland en Australie en ook uit Polen,Ierland en ook Frankrijk en Nederlanders!!
Ja als Hitler de R.A.F. had uitgeschakeld dan had Engelandhet benouwd gekregen maar vergeet niet dat Admiraal Reuter toch?? meende dat de Royal Navy ook nog wel een heel groot probleem kon zijn bij de landingen!!
Het is in ieder geval een hele belangrijke overwinning geweest, in 1942 kreeg je nog de luchtoorlog boven Malta vond ik ook indrukwekkend!!

Tally Hoooo
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Zitadelle »

Maj.Cain schreef:maar vergeet niet dat Admiraal Reuter toch?? meende dat de Royal Navy ook nog wel een heel groot probleem kon zijn bij de landingen!!
Admiraal Raeder was op dat moment opperbevelhebber van de Kriegsmarine.

Maar in ieder geval, zoals Pearl Harbour een jaar later showde en de Britse aanval op Tarento rond diezelfde tijd liet zien - is zo'n vloot vrij gemakkelijk te verslaan met vliegtuigen. Zeker in zo'n klein, en voor de Duiters, gemakkelijk bereikbaar gebied als Het Kanaal.

Zo kreeg de Britse Vloot in de Middellandse Zee het ook aardig moeilijk toen de Luftwaffe zich met de strijd rond de Mediterranean ging bemoeien.
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
Gebruikersavatar
Maj.Cain
Lid
Berichten: 1349
Lid geworden op: 13 okt 2004, 17:07
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door Maj.Cain »

Ja idd het was Reader kon of niet op z'n naam komen reader rauter zat in de buurt lol.
De Britse aanval op Taranto was voor Pearl Harbour, de jappen hebben de aanval goed bestudeerd en op Pearl Harbour losgelaten.
En dat waren schepen die voor anker lagen, de Royal Navy had niet alle schepen in de haven liggen, deze waren ook veelal op weg om konvooien te beschermen en de rest patrouieerde ook, maar een U-boot heeft wel een slagschip laten zinken in een haven, de Ark Royal meen ik maar weet niet zeker of ik in de war ben met de naam van een vliegdekschip.
De Britse vloot in de Mediterranean heeft eerst veel klappen uitgedeeld vooral aan de Italianen en daarna moesten zij het zelf ongelden, en vooral de ontscheeping van soldaten uit Griekenland en Kreta en het openhouden van supply routes naar Malta heeft Admiral Cunningham veel schepen gekost!!
Malta was erg zwak en kon niet lang meer standhouden, de Duitsers en Italianen wouden luchtlandingen uitvoeren om Malta te veroveren en dat na het drama van Kreta, Mussolini was door Rommel overtuigd dat Cairo een veel mooiere buit zou zijn en de aanvalsplannen voor Malta gingen de kast in.
Als de Duitsers of Italianen Malta hadden bezet dan was de woestijnoorlog anders gelopen!!
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

Maj.Cain schreef:maar een U-boot heeft wel een slagschip laten zinken in een haven, de Ark Royal meen ik
Volgnes mij bedoel je de Royal Oak ;)
Ik heb er geen kracht meer voor
Gebruikersavatar
Maj.Cain
Lid
Berichten: 1349
Lid geworden op: 13 okt 2004, 17:07
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door Maj.Cain »

wel royal oak he, ik had dat 1e getypt maar begon te twijfelen!!
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
Plaats reactie