IK sNAP iets niet

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Just Me
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 mar 2005, 17:19

IK sNAP iets niet

Bericht door Just Me »

waarom vond hitler de blanke mensen met blond haar en blauwe ogen het beste....
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Zuiverheid van ras, het creeren van de Ubermensch.
Gewoon een idee waar hij achteraan liep, net zoals mensen achter een geloof of ideologie aanlopen.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Just Me
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 mar 2005, 17:19

Bericht door Just Me »

oke dat zet ik in m'n presentatie bedankt he!!!!
Gebruikersavatar
John Rambo
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 14 sep 2004, 15:45
Locatie: Apeldoorn

Bericht door John Rambo »

een beetje het stereotype viking / germaan, blond haar blauwe ogen.
Gebruikersavatar
Jelle H.
Lid
Lid
Berichten: 777
Lid geworden op: 03 okt 2004, 16:00
Contacteer:

Bericht door Jelle H. »

Omdat die mensen qua uiterlijk het meest verschillen van 'typische' Joden..
I am unaware of any such activity or operation, nor would I be disposed to discuss such an operation if it did in fact exist.
Gebruikersavatar
Gertos45
Lid
Berichten: 380
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:38
Locatie: Gistel

Bericht door Gertos45 »

Hitler heeft dat niet uitgevonden hoor.
Hij liep gewoon de foute ideeën van zijn tijd achterna, en feitelijk is dat begonnen bij de verlichting eind 18° eeuw.
Het Rationalisme en de wetenschap dat alles gecontroleerd en door de wetenschap kon opgelost worden.

De Nazi ideologie probeerde het 'perfecte' mensenras te cultiveren op een enorme gerationaliseerde manier. zo rationeel zelfs dat ze zonder ommekijken miljoenen mensen naar de gaskamer stuurden om op die manier de natuurlijke selectie een handje te helpen.

Het 'perfecte' mensenras is een idee dat ook in de 19° eeuw, onder de utopisten, een ideaalbeeld van de maatschappij voorbracht. Een mens die veel beter bestand is tegen ziektes en andere toestanden.

Het Arische mensenras (kenmerken: blonde haren, blauwe ogen, een bepaalde schedelomtrekt, enz...) beantwoorde het meest aan Hitler's voorstelling van het perfecte ras.

Een verwerpelijke leer natuurlijk, maar in de 19° eeuw, begin 20° eeuw, waren er zeer veel die dit nog geen zo'n gek idee vonden...

Tot na de oorlog de Vernietigingskampen bekend werden bij het grote publiek.

Een verschrikkelijke uitwaseming van een zeer ver en maniakaal doorgedreven Rationalisme...

Gertos.
Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Zitadelle »

Eén van de meeste absurde momenten uit Der Untergang was dat, toen Hitler met Eva Braun trouwde, de ambtenaar vroeg of ze allebei Arisch waren en dat Hitler "Ja" antwoordde......
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Zitadelle schreef:Eén van de meeste absurde momenten uit Der Untergang was dat, toen Hitler met Eva Braun trouwde, de ambtenaar vroeg of ze allebei Arisch waren en dat Hitler "Ja" antwoordde......
Met deze Arisch bedoelde men mijns inziens 'zuiver van vreemde rassen'.
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

antwerpx schreef:
Zitadelle schreef:Eén van de meeste absurde momenten uit Der Untergang was dat, toen Hitler met Eva Braun trouwde, de ambtenaar vroeg of ze allebei Arisch waren en dat Hitler "Ja" antwoordde......
Met deze Arisch bedoelde men mijns inziens 'zuiver van vreemde rassen'.
Dan nog...
T klopt dan nog steeds niet. T was geen 'germaan'. Die waren immers blond en hadden blauwe ogen.

Dus r klopt weer s niets van..:)
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Dodo schreef:
antwerpx schreef:
Zitadelle schreef:Eén van de meeste absurde momenten uit Der Untergang was dat, toen Hitler met Eva Braun trouwde, de ambtenaar vroeg of ze allebei Arisch waren en dat Hitler "Ja" antwoordde......
Met deze Arisch bedoelde men mijns inziens 'zuiver van vreemde rassen'.
Dan nog...
T klopt dan nog steeds niet. T was geen 'germaan'. Die waren immers blond en hadden blauwe ogen.

Dus r klopt weer s niets van.. :)
Toch wel. Officiëel was Hitler raszuiver tot vele generaties, wat een vereiste was voor raszuiverheid. In principe had Germaans-zijn niet echt met uiterlijk te maken, maar wel met afkomst.

(zou je trouwens willen proberen volledige woorden te typen, het is hier geen chatbox)
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Ik blijf het twijfelachtig vinden...
Hij komt in ieder geval niet overeen met het ideaal. Dat is toch een beetje maf als je bedenkt dat hijzelf dat ideaal heeft verzonnen.
Of zit ik er nu naast? Ben niet erg bekend op dit gebied.

(Sorry, ik zit ook op msn dus gooi het taalgebruik vrij makkelijk door elkaar. Ik zal weer complete woordjes typen!!)
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
gvdbor
Lid
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 dec 2004, 19:03
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door gvdbor »

Zover ik altijd heb begrepen is het zo met raszuiverheid dat het gaat om recessieve genen.

Uitlegje daarover (als ik het me nog goed herinner van de biologielessen van lang geleden)

Iedere erfelijke eigenschap is dubbel aanwezig in de genen. Sommige eigenschappen zijn echter dominant (overheersend) aanwezig.

bijvoorbeeld: vader heeft blauwe ogen en moeder heeft bruine ogen.

vader heeft dan de eigenschap "bb", waarbij de b staat voor blauw.
moeder heeft dan de eigenschap "BB" waarbij B staat voor bruin.

Als hun genen zich gaan vermengen tijdens de bevruchting kunnen de volgende situaties gaan ontstaan:

De B van moeder vermengt zich met de b van vader. Het kind heeft dan Bb, dus Bruin-blauw. Bruin is dominant. Dus het kind heeft bruine ogen.

Je hebt dan dus kinderen met de eigenschap Bb. Zij zijn niet raszuiver omdat ze de eigenschap blauw nog wel aanwezig hebben doch niet zichtbaar.

Een volgende generatie kan zich dan dus als volgt ontwikkelen.

Vader blauwe ogen, dus bb, moeder (niet zuivere) bruine ogen, dus Bb

deze generatie creeert de volgende mogelijkheden:

1: B(moeder) met b (vader): Bb= niet zuiver bruin of
2: b (moeder) met b (vader) = zuiver blauw.

En zo zijn er dus tal van mogelijkheden die zich steeds verder uitsplitsen naarmate de generaties zich vorderen.

Iemand met blond haar en blauwe ogen is altijd raszuiver omdat die geen andere kenmerken meedraagt, dus geen vermenging van andere rassen mogelijk.

Iemand met bruine ogen en donker haar (wat dominante eigenschappen zijn) kan dus andere erfelijkheden met zich meedragen.

Samengevat komt het er dus op neer dat ouders met beiden blauwe ogen geen kinderen met bruine ogen kunnen voortbrengen.

Ouders met bruine ogen kunnen wel kinderen met blauwe ogen voortbrengen.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Dodo schreef:Ik blijf het twijfelachtig vinden...
Hij komt in ieder geval niet overeen met het ideaal. Dat is toch een beetje maf als je bedenkt dat hijzelf dat ideaal heeft verzonnen.
Of zit ik er nu naast? Ben niet erg bekend op dit gebied.
Het was maar een ideaal, iets om naar te streven, iets om jaloers op te zijn als je er niet aan voldeed. Mensen hebben zoiets nodig om te dromen, om ergens naar uit te kijken. Het ideaalbeeld van blond haar en blauwe ogen (en niet te vergeten sterk, groot en slank) kwam gewoon het meest overeen met 'de typische germaan'. Zag je er typisch 'Ostisch' uit had je het wel veel moeilijker om bv in de vroege SS of de Adolf Hitler scholen (van de Hitlerjugend) te komen, omdat het ideaalbeeld wel alomtegenwoordig was.
(Sorry, ik zit ook op msn dus gooi het taalgebruik vrij makkelijk door elkaar. Ik zal weer complete woordjes typen!!)
Waarvoor dank.
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

De mensen met een dominant gen voor bruine ogen (dus in dit voorbeeld B) zijn níet raszuiver.

Dus eigenlijk als uiteindelijk schem krijg je dit:
__|BB|bb
BB|BB|Bb
bb|Bb|bb

wat dus betekend dat de helft Bb zal krijgen..
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
gvdbor
Lid
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 dec 2004, 19:03
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door gvdbor »

Jij zit er waarschijnlijk nog iets dichter bij dan ik het nog weet (examen biologie 1980) maar volgens mij zitten we op 1 lijn.

En het werd pas helemaal uitzoekerij als je meerdere erfelijke eigenschappen aan elkaar ging koppelen.
Plaats reactie