Wapenwet

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
seabee
Lid
Berichten: 987
Lid geworden op: 26 jun 2004, 13:33

Bericht door seabee »

Bij ons in Rotterdam mag je geen wapens op de vereniging in de kluis laten staan. Er is pas nog een vereniging voor berispt. En wat betreft het grendelgeweer kreeg je inderdaad altijd een papiertje bij het onklaar maken. Dus dat is dan verdwenen. Betekent dat dan ook dat ik zelf een werkend geweer(op machtiging) zelf onklaar mag maken? en af laten schrijven. Of moet dat nog steeds gebeuren door een erkende wapenhandel?
CAN DO
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Lees de wet er op na en je weet het. Dit staat op diverse internetsites. Als je geen wapen bij j evereniging in de kluis mag laten, dan is dus de kluis niet in orde volgens de daarvoor wettelijk gestelde standaard (die zijn ook vorig jaar weer aangescherpt namelijk). Juist door die aanscherping kunnen velen hun wapen niet meer thuis houden en nemen verenigingen dit over. Die moeten dan als organisatie wel over de juiste papieren beschikken en een volgens de wet omschreven kluis hebben.

In de wet staat niets over wie het wapen onklaar moet maken alleen over hoe het onklaar moet zijn gemaakt. Er heeft overigens nooit in de wet gestaan dat een erkende wapenhandelaar het onklaarmaken moet doen. In de praktijk komt het er echter op neer (en dat is altijd zo geweest) dat alleen een wapenhandelaar dit kan. Als een grendelwapen onklaar moet worden gemaakt is hij namelijk nog geheel in orde en schietklaar voor die tijd. Dan mag je hem zonder vergunningen niet in huis hebben. Over het algemeen hebben alleen wapenhandelaren of erkende verzamelaars deze vergunningen en kan het dus niet anders zijn dan dat het onklaarmaken dient te gebeuren door de handelaar.

Zelf onklaarmaken is natuurlijk grote onzin als je logisch nadenkt. Immers als jij een niet-onklaar wapen in huis mag hebben (anders kan je hem immers niet zelf onklaar maken, dan heb je dus zelf de vergunningen om een goed werkend wapen in huis te hebben (zo niet dan ben je immers strafbaar). Als je die vergunningen hebt, waarom zoui je het wapen dan onklaar willen maken????
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Gebruikersavatar
seabee
Lid
Berichten: 987
Lid geworden op: 26 jun 2004, 13:33

Bericht door seabee »

Wilco Vermeer schreef: Zelf onklaarmaken is natuurlijk grote onzin als je logisch nadenkt. Immers als jij een niet-onklaar wapen in huis mag hebben (anders kan je hem immers niet zelf onklaar maken, dan heb je dus zelf de vergunningen om een goed werkend wapen in huis te hebben (zo niet dan ben je immers strafbaar). Als je die vergunningen hebt, waarom zoui je het wapen dan onklaar willen maken????
Nou zo onzin is dat niet.
Ik mag maar 5 wapens op machtiging hebben. Als ik zou stoppen met schieten of een nieuw wapen erbij wil hebben,moet ik mijn wapen(s) inleveren of verkopen, als ik ze dichtlas (grendelgeweren) mag ik ze dus houden!
CAN DO
Mc Reynolds
Lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 mar 2005, 19:46

Bericht door Mc Reynolds »

Ik vind dat de wapenwetten betreft onklaar gemaakte gevallen of bodemvondsten veel te streng is. Ik heb thuis een gerestaureerde MG 42 en ik heb hem 2 weken op controle moeten laten voordat ik hem terug kreeg en ik kreeg hem ook nog in losse onderdelen terug. Mij hebben ze toen een document gestuurt waarin de meest onzinnige dingen staan. Zoals dat ik hem niet voor mijn raam uit mag stallen en dat hij om de 2 maanden gecontroleerd moet worden of ik hem niet weer gevechtsklaar heb gemaakt. Ik weet dat het zou kunnen dat er figuren rondlopen die hem dan weer proberen gevechtsklaar te maken. Maar in mijn geval? Ik was 11 toen ik hem vond, ik heb hem na hard sparen en 3 jaar werk weer in orginele staat terug gekregen. Toen ik mij VRIJWILLIG bij de gemeente heb gemeld voor registratie toen hij af was werd ik als een crimineel behandelt. Waar ik hem gevonden heb, hoe kwam ik aan het geld waarmee hij gerestaureerd is, wanneer ik hem het land in heb genomen, of ik een strafblad had, of ik het bij binnenkomst van Nederland het heb gemeld enz. enz. Belachelijk toch?
Gebruikersavatar
jeroen1944
Lid
Berichten: 991
Lid geworden op: 20 aug 2004, 22:03

Bericht door jeroen1944 »

Mc Reynolds schreef:Ik vind dat de wapenwetten betreft onklaar gemaakte gevallen of bodemvondsten veel te streng is. Ik heb thuis een gerestaureerde MG 42 en ik heb hem 2 weken op controle moeten laten voordat ik hem terug kreeg en ik kreeg hem ook nog in losse onderdelen terug. Mij hebben ze toen een document gestuurt waarin de meest onzinnige dingen staan. Zoals dat ik hem niet voor mijn raam uit mag stallen en dat hij om de 2 maanden gecontroleerd moet worden of ik hem niet weer gevechtsklaar heb gemaakt. Ik weet dat het zou kunnen dat er figuren rondlopen die hem dan weer proberen gevechtsklaar te maken. Maar in mijn geval? Ik was 11 toen ik hem vond, ik heb hem na hard sparen en 3 jaar werk weer in orginele staat terug gekregen. Toen ik mij VRIJWILLIG bij de gemeente heb gemeld voor registratie toen hij af was werd ik als een crimineel behandelt. Waar ik hem gevonden heb, hoe kwam ik aan het geld waarmee hij gerestaureerd is, wanneer ik hem het land in heb genomen, of ik een strafblad had, of ik het bij binnenkomst van Nederland het heb gemeld enz. enz. Belachelijk toch?
Idd belachelijk!!!!
Gebruikersavatar
Michiel M.
Lid
Berichten: 2466
Lid geworden op: 29 okt 2004, 17:01
Locatie: Beek en Donk
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

jeroen1944 schreef:
Mc Reynolds schreef:Ik vind dat de wapenwetten betreft onklaar gemaakte gevallen of bodemvondsten veel te streng is. Ik heb thuis een gerestaureerde MG 42 en ik heb hem 2 weken op controle moeten laten voordat ik hem terug kreeg en ik kreeg hem ook nog in losse onderdelen terug. Mij hebben ze toen een document gestuurt waarin de meest onzinnige dingen staan. Zoals dat ik hem niet voor mijn raam uit mag stallen en dat hij om de 2 maanden gecontroleerd moet worden of ik hem niet weer gevechtsklaar heb gemaakt. Ik weet dat het zou kunnen dat er figuren rondlopen die hem dan weer proberen gevechtsklaar te maken. Maar in mijn geval? Ik was 11 toen ik hem vond, ik heb hem na hard sparen en 3 jaar werk weer in orginele staat terug gekregen. Toen ik mij VRIJWILLIG bij de gemeente heb gemeld voor registratie toen hij af was werd ik als een crimineel behandelt. Waar ik hem gevonden heb, hoe kwam ik aan het geld waarmee hij gerestaureerd is, wanneer ik hem het land in heb genomen, of ik een strafblad had, of ik het bij binnenkomst van Nederland het heb gemeld enz. enz. Belachelijk toch?
Idd belachelijk!!!!
Volkomen mee eens, als we nou eens met het forum gaan demonstreren? :P
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Seabee, dichtlassen is niet voldoende. Een onklaar gemaakt wapen in Nederland moet en mag niet dichtgelast worden.
De omschrijvingen volgens de wet:

Beschrijving 3
Enkelschots grendelgeweren

1. Een nagenoeg kamervullende stalen pen elektrisch vastlassen in de kamer van de loop. Eventueel de voorkant van de grendel inkorten om deze te sluiten.
2. Een nauw passende stalen pen, ter lengte van tenminste 30 mm, elektrisch vastlassen in de loopmonding.
3. Twee gaten met een diameter van ten minste 10 mm boren in de onderkant van de loop, waarvan één omstreeks 50 mm voor de kamer en één halverwege de loop.
4. Een gat van ten minste 10 mm boren in de onderkant van het huis en de loop ter hoogte van de schroefdraadverbinding huis/loop.
5. Twee gaten met een diameter van ten minste 10 mm boren in de onderkant van het huis, doorlopend tot in de grendel.
6. De trekkerspannok verwijderen.
7. De opening in het huis voor het doorlaten van de trekker-spannok, de twee geboorde gaten in het huis/grendel en het geboorde gat in het huis/loop met elektrische lassen geheel opvullen.


Beschrijving 4
Meerschots grendelgeweren (repeterende vuurwapens)

1. Een nagenoeg kamervullende, stalen pen elektrisch vastlassen in de kamer van de loop.
2. Een nauw passende stalen pen, ter lengte van tenminste 30 mm, elektrisch vastlassen in de loopmonding.
3. Twee gaten met een diameter van ten minste 10 mm boren in de onderkant van de loop, waarvan één omstreeks 50 mm voor de kamer en één halverwege de loop.
4. de loop elektrisch vastlassen aan het huis, hetzij ter plaatse van de achterkant van de loop en het inwendige van het huis, hetzij door middel van een te boren gat met een diameter van minimaal 10 mm in het huis en de loop ter plaatse van de schroefdraad. In het eerstgenoemde geval de voorkant van de grendel inkorten om deze te kunnen sluiten.
5. De grendel/afsluiter elektrisch vastlassen aan het huis over de gehele lengte, aan beide langszijden van de magazijnopening.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Gebruikersavatar
gvdbor
Lid
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 dec 2004, 19:03
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door gvdbor »

Enigma schreef:. Op naam geregistreerde en onklaar gemaakte vuurwapens worden namelijk vrijwel nooit gebruikt voor kriminele doeleinden.
En de bedoeling is dat ze daar helemaal nooit voor gebruikt worden.

Er hebben weliswaar geweldsdelicten met geregistreerde vuurwapens in de relationale sfeer plaatsgevonden maar dat waren er niet veel en dat mag geen reden zijn om alle sportschutters en verzamelaars collectief te straffen zoals nu het geval is
Er wordt niemand door gestraft en zoals je zelf al aangeeft vinden er dus wel degelijk geweldsdelicten mee plaats.
. In het verleden had Nederland een veel strengere wapenwet dan België. Toch was er destijds in België niet meer kriminaliteit dan in Nederland.
Enig idee hoe men in Nederland aan de wapens kwam? Inderdaad, het was een feit van algemene bekendheid dat indien iemand wapens nodig had men naar Belgie ging om ze daar te halen. net zoals dat nu nog gebeurt met zwaar vuurwerk en omgekeerd met drugs.
Gebruikersavatar
seabee
Lid
Berichten: 987
Lid geworden op: 26 jun 2004, 13:33

Bericht door seabee »

Wilco Vermeer schreef:Seabee, dichtlassen is niet voldoende. Een onklaar gemaakt wapen in Nederland moet en mag niet dichtgelast worden.
De omschrijvingen volgens de wet:

Beschrijving 3
Enkelschots grendelgeweren

1. Een nagenoeg kamervullende stalen pen elektrisch vastlassen in de kamer van de loop. Eventueel de voorkant van de grendel inkorten om deze te sluiten.
2. Een nauw passende stalen pen, ter lengte van tenminste 30 mm, elektrisch vastlassen in de loopmonding.
3. Twee gaten met een diameter van ten minste 10 mm boren in de onderkant van de loop, waarvan één omstreeks 50 mm voor de kamer en één halverwege de loop.
4. Een gat van ten minste 10 mm boren in de onderkant van het huis en de loop ter hoogte van de schroefdraadverbinding huis/loop.
5. Twee gaten met een diameter van ten minste 10 mm boren in de onderkant van het huis, doorlopend tot in de grendel.
6. De trekkerspannok verwijderen.
7. De opening in het huis voor het doorlaten van de trekker-spannok, de twee geboorde gaten in het huis/grendel en het geboorde gat in het huis/loop met elektrische lassen geheel opvullen.


Beschrijving 4
Meerschots grendelgeweren (repeterende vuurwapens)

1. Een nagenoeg kamervullende, stalen pen elektrisch vastlassen in de kamer van de loop.
2. Een nauw passende stalen pen, ter lengte van tenminste 30 mm, elektrisch vastlassen in de loopmonding.
3. Twee gaten met een diameter van ten minste 10 mm boren in de onderkant van de loop, waarvan één omstreeks 50 mm voor de kamer en één halverwege de loop.
4. de loop elektrisch vastlassen aan het huis, hetzij ter plaatse van de achterkant van de loop en het inwendige van het huis, hetzij door middel van een te boren gat met een diameter van minimaal 10 mm in het huis en de loop ter plaatse van de schroefdraad. In het eerstgenoemde geval de voorkant van de grendel inkorten om deze te kunnen sluiten.
5. De grendel/afsluiter elektrisch vastlassen aan het huis over de gehele lengte, aan beide langszijden van de magazijnopening.
Oke, maar dit bedoel ik ook met dichtlassen. Het woord dichtlassen dekte de hele lading niet. :oops: :wink:
CAN DO
Gebruikersavatar
jeroen1944
Lid
Berichten: 991
Lid geworden op: 20 aug 2004, 22:03

Bericht door jeroen1944 »

gvdbor schreef:
Enigma schreef:. Op naam geregistreerde en onklaar gemaakte vuurwapens worden namelijk vrijwel nooit gebruikt voor kriminele doeleinden.
En de bedoeling is dat ze daar helemaal nooit voor gebruikt worden.

Er hebben weliswaar geweldsdelicten met geregistreerde vuurwapens in de relationale sfeer plaatsgevonden maar dat waren er niet veel en dat mag geen reden zijn om alle sportschutters en verzamelaars collectief te straffen zoals nu het geval is
Er wordt niemand door gestraft en zoals je zelf al aangeeft vinden er dus wel degelijk geweldsdelicten mee plaats.
. In het verleden had Nederland een veel strengere wapenwet dan België. Toch was er destijds in België niet meer kriminaliteit dan in Nederland.
Enig idee hoe men in Nederland aan de wapens kwam? Inderdaad, het was een feit van algemene bekendheid dat indien iemand wapens nodig had men naar Belgie ging om ze daar te halen. net zoals dat nu nog gebeurt met zwaar vuurwerk en omgekeerd met drugs.
Belachelijke miereneukerij van de overheid, gewoon weer de centen van de burger uit de zak kloppen, zoals met alles, NL k*tland. Denk je echt dat ze met WW2 wapens een geweld delict gaan plegen. Het is in NL net zo gemakkelijk aan een wapen te komen als in elk ander land lijkt me, als je de juiste personen kent. En deze belachelijke wet verlaagt echt niet de criminaliteit. Waarom mogen dan reenachtment wel deze EX-wapens mee over straat nemen?????????????????????? Gewoon weer met 2 maten meten zoals gewoonlijk...
Gebruikersavatar
jeroen1944
Lid
Berichten: 991
Lid geworden op: 20 aug 2004, 22:03

Bericht door jeroen1944 »

O ja nog vergeten. Nederland wil in Europa en de rest van de Wereld toch het beste jongetje van de klas zijn. We moeten ons aan EU wetten houden van Brussel. In Belgie en Duitsland wordt niet zo moeilijk gedaan over dat gezeik met onklare grendelgeweren. We zijn toch EEN met Europa, dus waarom hier wel zo streng...? Zijn hier meer criminelen dan in DLD of Belgie?????????? Of zelfs in de USA????? Daar lijkt het wel op gezien de wetgeving! :wink:
mrrob
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 apr 2005, 21:01

Bericht door mrrob »

Alsof je met een strengere wapenwet iets kan doen aan geweldsdelicten.
Als je persee iemand dood wil hebben kan ik ook een aardappelschilmesje nemen of een schroevedraaier ofzo.
Gebruikersavatar
gvdbor
Lid
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 dec 2004, 19:03
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door gvdbor »

Ik vind het verder allemaal wel best hoor.

Wie graag iets wil weten over wapenwetgeving en geweld moet vanavond RTL5 kijken 22.00 uur.

Ik ken het programma niet maar wel de samensteller Michael Moore.
Hij is tamelijk kritisch over zijn eigen land.
Plaats reactie