De krant

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
ajax

De krant

Bericht door ajax »

Heeft iemand een site waar je informatie kan vinden over de krant tijdens de tweede wereldoorlog en over de illigale krant?

illigale parool en trouw site ken ik al.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

zoek eens op 'Le Faux Soir'
Gast

Bericht door Gast »

antwerpx schreef:zoek eens op 'Le Faux Soir'
ik moet het over de krant in de tijd van de tweede wereldoorlog in nederland en duitsland hebben
Gebruikersavatar
Maximus
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 04 mar 2003, 01:46

Bericht door Maximus »

staat wel op de trouw site maar volgens mij was het een aparte krant

de oranjebode
http://www.trouw.nl/redactie/illegaletr ... tgave%3D11


dacht dat de groene amsterdammer ook een illegale krant was???
Gebruikersavatar
Mingning
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 dec 2003, 20:47

Bericht door Mingning »

Mocht je in de buurt wonen van Den Haag, neem dan een kijkje in de Koninklijke Bibliotheek, welke te vinden is naast het CS Den Haag. Je kunt er gratis naar binnen. In de KB vindt je alle kranten op microfilm. Je kunt de desbetreffende jaargangen uit te kast nemen en bekijken op hetdaarvoor bestemde apparatuur. Mocht je het willen, dan kun je de door jouw gevonden artikelen ook uitprinten. Het kost wel wat, maar dan heb je wel iets. Je zou bijvoorbeeld op zoek kunnen gaan naar de NSB-krant 'Volk & Vaderland' en deze naast de normale kranten leggen. Lijkt mij een leuk idee voor een onderzoek.

Wil je boeken of documentatie aanvragen/lenen, dan zul je lid moeten worden, wat volgens mij rond de 5 Euro kost.

Overigens kun je ook een kijkje nemen bij je eigen gemeentearchief. Vaak hebben ze daar ook het een en ander.
"Elk tijdperk heeft duizenden helden die in geen enkel geschiedenisboek staan vermeld."
(Otto Weiss)

A good bookshop is just a genteel Black Hole that knows how to read.
(Terry Pratchett)
Gebruikersavatar
Lord_Vetinari
Lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 20 sep 2003, 22:18
Locatie: Oss

Bericht door Lord_Vetinari »

De bekendste van allemaal: Vrij Nederland.
Hij, die niet leert van de geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen... / Si non confectus non reficiat / Fighting for peace is like making love for virginity
Plaats reactie