Sherman DD in Sicilie gebruikt?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gesloten
Mc Reynolds
Lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 mar 2005, 19:46

Sherman DD in Sicilie gebruikt?

Bericht door Mc Reynolds »

Ik heb vorig jaar vakantie gehouden in Italie en heb ook in de Middelandsche zee gedoken. Toen we gingen duiken bij de landingsplekken van 1944 vonden we een Sherman met een schroef en een canvas zeil eromheen. Volgens mij was de Sherman DD toch niet gebruikt bij de invasie van Italie of wel soms?
Gebruikersavatar
Daan S.
Lid
Berichten: 971
Lid geworden op: 10 mar 2004, 21:48

Bericht door Daan S. »

De Sherman DD is idd in Italie gebruikt, echter ik weet niet tijdens of na de invasie. Dit is pas een paar jaar bekent, een groot museum in Amerika wist hier niks van totdat een aantal Italiaanse duikers een tijd geleden de Sherman DD vonden!

De Amerikaanse marine is toen naar Italie gegaan om de tank te bergen, echter dit is niet gelukt voor de deadline van de Amerikaanse marine, dus is het mislukt en ligt dat exemplaar er nog steeds...

Dus er is denk ik niet bekend of het daadwerkelijk gebruikt is bij de invasie, volgens mij is het na de invasie gezonken tijdens test ritjes?
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Ja klopt Stravers ik heb die docu ook gezien over die DD tank. Klopt dat deze is gezonken tijdens een demonstratie. Helaas konden ze hem niet bergen, ze waren zo dichtbij.
Gast

Bericht door Gast »

Was op National Geografic heb ik ook gezien. Maar vind het raar dat ik die nu net tegen gekomen ben. Was dat niet op een andere locatie waar ze die gevonden hebben? Ik vond in ieder geval wel een dik touw naast de tank maar dacht dat het van een of ander sleepnet geweest was. De loop was in ieder geval wel mooi schoon. Hoe komt dat dan? De rest van het hele ding zat onder de corrosie en de zeepokken.
Gebruikersavatar
Daan S.
Lid
Berichten: 971
Lid geworden op: 10 mar 2004, 21:48

Bericht door Daan S. »

Dat dik touw zou van de mislukte berging kunnen zijn... Er is toen idd gewoon touw gebruikt als ik me niet vergis...

Ik dacht dat de loop altijd in foudraal oid heeft gezeten of dat ze die toen hebben schoongeveegt voor een beter plaatje? Of volgens mij zeiden ze iets dat het touw van de bergings actie over de loop was geschoven waardoor deze was schoongeveegt? Kan het me niet goed meer herinneren..

Misschien zijn er wel meerdere gevonden of ben je met een gids gaan duiken? Lijkt me zeer indrukwekkend om daar zelf is te duiken 8)

P.s. Heb je misschien vakantie foto's van de kust of dat plaatsje gemaakt?
Gast

Bericht door Gast »

Nee ben gewoon met een clubgenoot gaan duiken die ook in italie was.
Kan het ook niet zijn dat de loop door het schuren van vissersnetten niet schoongeschrobt kan zijn? Het was wel idd een mooi plaatje. Ik heb jammer genoeg geen onderwaterkast voor mijn camera. Het geld van mij gaat meestal in verzamelen van wo2 spullen op :lol:
Gast

Bericht door Gast »

Jah ik heb wel foto's maar niet van het plaatsje waar het was ben niet op het strand zelf geweest maar gewoon vanuit Rome met ons jacht vertrokken.
Mc Reynolds
Lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 mar 2005, 19:46

Bericht door Mc Reynolds »

Sorry de bovenste Gast berichten zijn van mij. Kwas vergeten in te loggen :bonk:
Gebruikersavatar
Daan S.
Lid
Berichten: 971
Lid geworden op: 10 mar 2004, 21:48

Bericht door Daan S. »

Weet je zo waar dat precies was waar je gedoken hebt? Als je daar de kust op ging bij welk plaatsje kom je dan uit? Ben het even vergeten :roll:
Mc Reynolds
Lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 mar 2005, 19:46

Bericht door Mc Reynolds »

Ik denk dat ik dat even aan mijn 'clubgenoot' moet vragen. Ik weet wel dat toen we gingen duiken een hoop Higgins bootjes vonden, een of andere torpedobootjager en iets wat op een mijnenveger leek. Later die dag hebben we ook nog een hoop amfora's en een aantal oude voorlader kanonnen gevonden. Zal wel een houten koopvaardijschip zijn geweest.
Gebruikersavatar
Daan S.
Lid
Berichten: 971
Lid geworden op: 10 mar 2004, 21:48

Bericht door Daan S. »

Ja vast... :?
Weet je hoelang die Italianen hebben moeten zoeken voordat ze wat van de resten van de landings boten vonden? MAANDEN!! En jij gaat daar ff met je "Jacht" heen, hebt geen foto's gemaakt :?, wie maakt er nu GEEN Foto's op vakantie en weet niet eens waar het was, genoeg bewijs voor een mooi leugen! :W :W _/-\o-
Mc Reynolds
Lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 mar 2005, 19:46

Bericht door Mc Reynolds »

Kalm kalm ik heb ook op meerdere plekken gekeken. En ik wist al waar de Italianen toen gekeken hebben. Zij waren een van de eersten die toegelaten werden om te duiken, ik ben samen met nog 3 anderen gaan duiken op bekende plekken. Daarmee bedoel ik op plekken die al gevonden zijn. De Sherman zijn we gewoon toevallig tegengekomen en die torpedobootjager en mijnenveger hebben we later op de dag nabij Malta bezocht. Er is in die jaren sinds de Italianen meer gepubliceerd. Dit werd tot voor kort nog geheim gehouden en verboden omdat er nog steeds gevaarlijke munitie lag. Ik heb nog foto''s van de vakantie en ik weet wel dat het iets bij de zuidkust van Sicilie lag. Waarom zou ik lopen liegen hierover?
Gebruikersavatar
Daan S.
Lid
Berichten: 971
Lid geworden op: 10 mar 2004, 21:48

Bericht door Daan S. »

Misschien omdat het allemaal te mooi is om waar te zijn?

Jij bent 14, assistent Fietsenmaker en dan begin je over een eigen jacht?

De Sherman ben je toevallig tegen gekomen? Als je daar bent geweest heb je gezien hoe mega groot die kust is! Dus toevallig tegengekomen is geen optie... Het is een naald op een voetbalveld! :lol:

Het feit dat je geen foto's hebt gemaakt is al helemaal te wazig om waar te zijn, als ik daar met een jacht naar toe zou gaan had ik op zijn minst een groepsfoto op het jacht gemaakt en foto's van de kust... Maargoed...
Gebruikersavatar
Fons
Lid
Berichten: 161
Lid geworden op: 15 aug 2004, 23:16
Locatie: Huizen

Bericht door Fons »

Heb je het verhaal nog niet gelezen over zijn favoriete vondst ? :mrgreen:
Gast

Bericht door Gast »

Ik had het over ONS jacht van een vriend van mijn vader. En dat ik de camera vergeten was daar kan ik toch niks aan doen!? En trouwens op zee werk je niet met een of andere 'wegenkaart' maar met COORDINATEN voor de duidelijkheid. En als je benedendeks bezig bent met de apperatuur in orde te maken dan zie ik toch ook niks van de kust? En dat verhaal over Saaremaa moet jij vooral je mond niet opendoen daar heb ik bewijs voor geleverd maar met jullie mensen is het ook nooit goed. Ik heb geen reden om te liegen en bazelverhalen hier te gaan vertellen, ik intresse in wo2 en daarvoor ben ik hier naartoe gekomen niet om te gaan lullen over hoe mooi mijn verhalen allemaal zijn. Dus als je ze niet wilt horen fijn voor jullie maar ik weet dat ik niet lieg en daarmee uit. En oke de Sherman zijn we niet toevallig tegengekomen maar daar hadden we ook de coordinaten van gekregen. En toen moesten we maar van die ambtenaar ophoepelen.

Tevreden? fijn

Niet tevreden? maakt mij niks uit als je maar geen rotopmerkingen aan mijn neus gaat hangen!
Gesloten