Neo-nazi's opgepakt bij Hess-herdenking

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Interessant Wilco, maar zoals ik al schrijf: juist intelligente mensen gaan vaker "over the edge" (ik ken persoonlijk twee van zulke gevallen). Hiermee dus niet te zeggen dat Hess krankzinnig was, alleen dat minstens vijf eminente psychiaters meenden van wel.
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

BLijft uiteraard wel de vraag overeind, was hij zo intelligent dat hij 4 eminente psychiaters wist te misleiden (hebben er meer gedaan), of was de uitslag van alle onderzoekende psychiaters juist.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

zover ik weet is het de eerste vraag
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Voor mij is de vraag meer:

Was Hess geschift en, indien ja, was hij zo geschift als de psychiaters dachten.

Zoals blijkt uit het artikel dat ik hierboven plaatste, was Hess behoorlijk in de war - vader complex, wanen en de worsteling met latente homosexualiteit - en veel wijst erop dat hij naar Engeland vloog omdat hij voelde dat zijn vaderfiguur - Hitler - afstand van hem nam. De poging vrede te bewerkstelligen tussen Duitsland en Engeland kan daarom gezien worden als een poging weer bij de Führer in de gunst te komen.

De vraag is echter of hij zich in gevangenschap niet nog gekker voordeed dan hij al was - en waarom hij dat dan deed.
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Gebruikersavatar
Mich
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 28 mar 2004, 22:43
Locatie: Haarlem

Bericht door Mich »

Ik heb het boek 'The loneliest man in the world' van Eugene Bird een paar maanden geleden gelezen. Hij was één van de directeuren van de Spandau gevangenis en was vrij close met Hess tijdens diens gevangenschap. Als ik me goed herrinner vertelt Hess in dat boek ook dat hij meerdere malen de psychiaters om de tuin wist te leiden. Ik zal straks even een voorbeeld opzoeken.

Mich.
Veteraan
Lid
Lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 jul 2004, 16:33

Bericht door Veteraan »

http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?p=55535#55535
is ff off-topic maar gaat ook over Rudolf Hess. Heeft iemand hier meer info over?
patricia007
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 mar 2005, 15:33

Neo-nazi's en rechtsradicalen

Bericht door patricia007 »

Hoi!
Weet iemand iets meer over neo-nazi's en rechtsradicalen. Of die alleen Duitsland zijn/waren??? :?:
Kan iemand mij daar meer informatie over geven of een site geven waar dat opstaan? :?:
Alvast bedankt!
:)
Gebruikersavatar
wittmann
Lid
Berichten: 1451
Lid geworden op: 20 okt 2004, 17:11

Bericht door wittmann »

wat heeft dat er nou weer mee te maken
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Re: Neo-nazi's en rechtsradicalen

Bericht door Sjoerd »

patricia007 schreef:Hoi!
Weet iemand iets meer over neo-nazi's en rechtsradicalen. Of die alleen Duitsland zijn/waren??? :?:
Kan iemand mij daar meer informatie over geven of een site geven waar dat opstaan? :?:
Alvast bedankt!
:)
Gelieve voor vragen het onderdeel 'WOII Vragen' te gebruiken, en deze niet dwars door andere topics heen te zetten.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Boroskov
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 18 feb 2005, 12:23
Locatie: Vlaardingen

Bericht door Boroskov »

Ik vind de theorie dat Hitler wel degelijk afwist van Hess' onderhandel voornemen bijzonder interessant. Hess had een grondige training nodig om de Me-110, die groter en ingewikkelder was dan de lichte toestellen waarmee hij gewoonlijk vloog, te leren te besturen. Hans Baur, de persoonlijke piloot van Hitler, heeft Hess een aantal malen hierbij vergezeld. Het is zeer onwaarschijnlijk dat Hitler hier niet van afwist. Daarnaast zouden er documenten gevonden zijn (die inmiddels zijn verdwenen) waarin de notulen van een vergadering waarbij in ieder geval Hess, Hitler en Göring aanwezig waren, die het bespreken van vredesonderhandelingen weergeven. Er zijn nog meer aanwijzingen voor deze theorie (lees "Hess. Het dubbelleven van de man achter Hitler") Dus de opmerking van o.a. Zitadelle dat de vlucht naar Engeland enkel een wanhopige daad was om bij de Führer weer in de gratie te komen/om weer aandacht van de Führer te krijgen, is niet bijzonder sterk.

grtn,
Koen
Hic manebimus optime
Gebruikersavatar
Enigma
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 31 mar 2005, 11:25
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Enigma »

Hess was gewoon door Hitler gestuurd met de opdracht het met de Britten op een akkoordje te gooien omdat hij de handen vrij wilde hebben voor zijn Rusland-project. Toen bleek dat de Britten niet in een vredesvoorstel van Duitse zijde geïnteresseerd waren kon Hitler zich dat gezichtsverlies niet veroorloven en ging hij over op plan b. Niet echt slim trouwens want hij had dit van vanuit propagandistisch oogpunt bezien kunnen uitbuiten, maar achteraf praten is altijd makkelijk. Hess schijnt inderdaad een behoorlijk hoog IQ te hebben gehad, evenals heel veel andere topnazi's. Stof tot nadenken.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Het is bekend dat de grens tussen een zeer hoog IQ en knotsgek zéér dun is.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
mrrob
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 apr 2005, 21:01

Bericht door mrrob »

Denk ook niet dat Hess zomaar gek was ondanks dat hij door de 1e wereldoorlog aan waanideen begon te leidden{maar dat waren er wel meer in duitsland}
Maar volgens het boek Hess het dubbelleven van de man achter hitler zou hij juist naar engeland zijn gevlogen om een coup tegen Churchill voor te bereiden Hij was immers de enige die in de weg stond voor vrede.
En als je dan ook nog het hitler hess bedrog leest kan je ook concluderen dat Engeland al ruim van te voren van zijn komst af wist.
Alleen dat verhaal over een eventuele dubbelganger geloof ik niet.
Gebruikersavatar
Mich
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 28 mar 2004, 22:43
Locatie: Haarlem

Bericht door Mich »

mrrob schreef:
Alleen dat verhaal over een eventuele dubbelganger geloof ik niet.
Lees "De moord op Rudolf Hess" van Dr. Hugh Thomas eens als je die kan vinden en als je tijd hebt. Er moet toegegeven worden dat er wel opmerkelijke verschillen zijn tussen de Hess van voor mei 1941 en de Hess van na mei 1941.
Hess blijft toch één van de meest raadselachtige figuren van de hele tweede wereldoorlog. Erg fascinerend.
"They'll know that you've fought for your country
And no one will worry a bit..."

Siegfried Sassoon
mrrob
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 apr 2005, 21:01

Bericht door mrrob »

bedankt voor de tip mitch...zal ik eens een keer naar zoeken
Plaats reactie