Zullen we ooit de kinderschoenen ontstijgen?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Zullen we ooit de kinderschoenen ontstijgen?

Bericht door Arjen »

Ik vergelijk de ontwikkeling van de mensheid wel eens met de ontwikkeling van de mens.
Het leren lopen van een kind met het evolueren van amoebe tot homo sapiens,
De leergierigheid van een scholier met het ontdekken van allerlei wetenschappen,
Het doorlopen van de universiteit met het onszelf aanleren van allerlei denkwijzen,
Maar wanneer oh wanneer zullen we ooit volwassen worden als ras en ophouden elkaar om graankorrels te vermoorden?
Gebruikersavatar
B'Elanna
Lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 feb 2002, 17:03
Locatie: Castricum

Bericht door B'Elanna »

Misschien is het volwassen zijn nou juist het probleem... Een kind handelt veelal vanuit gevoel, een volwassene vanuit ratio, misschien zakt het gevoel te ver weg, misschien de hoop van het kind, de verwondering van het kind, het blijven zoeken naar vragen en antwoorden van een kind.....
Niets bestaat dat niet iets anders aanraakt
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Weet ik niet hoor B'elanna..want ik ben nu op een punt in mijn leven waar ik al mijn kinderlijke aversies in de ogen kijk en slechts mijn eigen angst zie; ipv andermans fouten.
Want een kind kan ook handelen vanuit angst en daarmee zijn of haar vriendjes en vriendinnetjes veel pijn doen.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
B'Elanna
Lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 feb 2002, 17:03
Locatie: Castricum

Bericht door B'Elanna »

Klopt, spreek uit ervaring. Ik bekijk het ook wel genuanceerder hoor, maar op deze vraag is geen antwoord, en daarom bedenk ik scenario's.
zoals, mensen zijn net ratten, als je er teveel bij elkaar hebt gaan ze elkaar afmaken.
Of, het is gewoon dierlijk territoriaal gedrag, maar dan op een menselijke manier, de verkeerde.
Ja, ik heb er lang over nagedacht, waarom beseffen we ons niet dat wat we doen verkeerd is. Wanneer zullen we leren van de fouten die we constant maken. Ik denk nooit. Ik hoop ooit.
Niets bestaat dat niet iets anders aanraakt
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ken je toevallig het liedje rat race?
It is a disgrace to see the human race in the rat race.
En over leren gesproken...we zijn al te laat volgens dit bericht
http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=24275
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
B'Elanna
Lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 feb 2002, 17:03
Locatie: Castricum

Bericht door B'Elanna »

benmaf schreef:Ken je toevallig het liedje rat race?
It is a disgrace to see the human race in the rat race.
En over leren gesproken...we zijn al te laat volgens dit bericht
http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=24275
Nee, ik ken dat nummer niet, van wie is het?
Dat bericht ken ik, zo zijn er nog meer van die dingen, zoals de hoeveelheid methaangas die zich onder antarctica bevind, zou dat vrijkomen dan zou dat een gigantische stijging van de temperatuur met zich meebrengen. Dat komt dus vrij als de ijskap nog verder smelt, wat dus gebeurt. Maar goed, er hebben zich in de tijd dat de aarde bestaat al zoveel ijstijden en tijden van extreme warmte plaatsgevonden, dat ik ook weer zoiets heb van, is het dan niet gewoon natuurlijk... Daarnaast heb ik ook ooit eens een scriptie over het broeikaseffect geschreven en toen was ik er helemaal weer van overtuigd dat het allemaal onze schuld is.
Maar ja, met dit soort natuurrampen sterven er weer wat soorten uit en ontstaan er weer nieuwe soorten, zo is het altijd gegaan, waarom nu niet?
Niets bestaat dat niet iets anders aanraakt
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Nou..omdat de soort die dit keer gaat uitsterven misschien wel eens de mens zou kunnen zijn en da vinnik niks.
Want ook wat dit betreft moeten we maar eens ophouden met puberen en de ernst eens inzien.
Maar goed dat liedje is van 779arley.
Goeie teksten schrijft die man.
Moet je maar eens luisteren naar o.a. Rat race, redemption song en war.
En het moment waarop we gaan leren is volgens mij wanneer we onze eigen fouten toegeven.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
B'Elanna
Lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 feb 2002, 17:03
Locatie: Castricum

Bericht door B'Elanna »

Ik ken 779arley natuurlijk wel, heb een aantal albums van hem, redemption song en war ken ik natuurlijk ook. Ben opgevoed door twee hippies, dus dan is dat onvermijdelijk. :) Ik zal ratrace eens opzoeken, staat vast nog wel ergens op een LP thuis bij m'n ouders.
Van mij mag de mens wel uitsterven. Ik heb ook altijd zoiets, we kunnen alleen elkaar vernietigen, niet de aarde, want er komt toch wel weer nieuw leven. Lijkt me niet zo'n ramp, wordt de aarde weer helemaal mooi, zonder stomme mensen die alles verpesten.

"Wanneer u een ding kent, en kunt doen als een die het kent, en wanneer u een ding niet kent, en kunt erkennen dat u het niet kent, dat is kennis." Confucius.
We zijn pas slim als we weten wat we fout doen.
Niets bestaat dat niet iets anders aanraakt
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Staat op babylon by bus.
En van mij mag de mens helemaal niet uitsterven want ik hou teveel van veel van die mensen!
Mooie uitspraak van confusius trouwens en wat ik een beetje van dit alles vind lijkt wel heel erg op wat hij zegt.
Pas wanneer we toe kunnen geven dat we houden van wat we willen vernietigen zullen we echte liefde kennen.
En dan pas zullen we als ras volwassen zijn volgens mij.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
B'Elanna
Lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 feb 2002, 17:03
Locatie: Castricum

Bericht door B'Elanna »

Het zal wel een beetje off topic zijn, maar 't is waar ik nu mee bezig ben. Ben het volgende boek aan het lezen: De villa, Het meer, De conferentie, Wannsee 20 januari 1942. Dus over de conferentie aan de Wannsee over de Endlosung, het eindvraagstuk. Het is zo walgelijk, omdat het zo zakelijk is, de best geducumenteerde massamoord in de geschiedenis, de bureaucratie die er aan te pas komt, ongelooflijk om daar op zo'n manier mee bezig te zijn. Ik ben niet snel verbaasd meer, maar dit is extra walgelijk juist door die zakelijkheid.
Er staat ongeveer in dat de wedijver tussen Hitlers satrapen de drijvende kracht was die heeft geleid tot genocide. Hitler gaf geen duidelijkheid aan zijn ondergeschikten, zoals bekend gebruikte hij die verwarring juist om mensen in onzekerheid te laten. Hij gaf niemand de leiding aan het jodenvraagstuk waardoor het ontbrak aan heldere scheidslijnen tussen de verschillende verantwoordelijkheden. Dit vormde prikkel tot strijd om macht en invloed. Het beleid te aanzien van de joden was voor ambitieuze mannen een perfecte arena om hun ideologische betrouwbaarheid te bewijzen. Het was namelijk algemeen bekend dat dit Hitlers warme belangstelling had en er was van serieuze tegenstand geen sprake. De joodse arena werd het perfecte speelveld waarop radicale lieden die gefrustreerd waren door hun gebrek aan invloed in het nieuwe systeem tekeer konden gaan.
Uitspraak van Hitler: Antisemitisme is slechts van tactische aard, het is in politieke zin doelmatiger om 1 vijand te kiezen die voor iedereen herkenbaar is, hij is dan de enige schuldige. En die vijand is de jood.

Geeft maar weer de onvolwassenheid aan, en de strijd om macht, die belachelijke strijd om macht. Waartoe een mens al niet in staat is, tot het onbegrijpelijke, het ondenkbare.
Als de mens in staat is tot het ondenkbare, dan zou de mens toch ook in staat moeten zijn om alles weer goed te maken.....
Niets bestaat dat niet iets anders aanraakt
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ja..ik weet het wel..dat ben ik weer maar hij maakt heel dankbaar gebruik van de angst van mensen.
Want door de onzekerheid van de mensen en de angst om in opstand te komen tegen de führer handelen deze mannen.
En vanuit die angst is er maar 1 keuze te maken.
En uit angst voor het systeem is de burger meegegaan in deze achtbaan van angst.
En dat is wat jij zegt met onvolwassenheid.
Is volwassenheid dan niets anders dan de kracht om je eigen fouten en angsten in te zien en daarvan te leren?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
B'Elanna
Lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 feb 2002, 17:03
Locatie: Castricum

Bericht door B'Elanna »

zullen we er ooit achter komen?
Niets bestaat dat niet iets anders aanraakt
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Stellen we de vraag niet omdat we het antwoord al bijna weten?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
wiersma
Lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 10 nov 2003, 13:19
Locatie: aarde

Re: Zullen we ooit de kinderschoenen ontstijgen?

Bericht door wiersma »

benmaf schreef:Ik vergelijk de ontwikkeling van de mensheid wel eens met de ontwikkeling van de mens.
Het leren lopen van een kind met het evolueren van amoebe tot homo sapiens,
De leergierigheid van een scholier met het ontdekken van allerlei wetenschappen,
Het doorlopen van de universiteit met het onszelf aanleren van allerlei denkwijzen,
Maar wanneer oh wanneer zullen we ooit volwassen worden als ras en ophouden elkaar om graankorrels te vermoorden?
dat elkaar vermoorden zal nooit op houden,omdat de mens als enige van de zoogdieren moord zonder echte reden, meschien zijn we te ver doorgevolueerd.
kijk ook maar naar het feit dat de mens ook het enige (zoogdier)is dat zich druk maakt over de dood voordat het zover is,ik ken geen enkel dier dat zich drukmaakt over de dood todat het echt zover is en dan is het nog overlevings instinct.
ik denk dat de mensheid zelf niet eens een reden tot oorlog kan verzinnen die echt noodzakkelijk is om te overleven,afgezien van zelfverdediging
history provides you with usefull information for the future
Gebruikersavatar
paulstolk
Lid
Berichten: 711
Lid geworden op: 05 nov 2003, 21:19
Locatie: Ede, gelderland
Contacteer:

Bericht door paulstolk »

Wat is de definitie van "volwassen zijn"? Ik ben 27 en volgens de wet en normale sociale maatstaven volwassen. Maar kan niet echt uitdrukken wat dat nou precies inhoudt.
Plaats reactie