vrede van versailles

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
ilsjuh89
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 apr 2005, 20:20
Locatie: woerden

vrede van versailles

Bericht door ilsjuh89 »

hee iedereen,
ik moet voor geschiedenis een werkstuk maken over de Vrede van Versailles..
Nu wil ik jullie vragen voor informatie, informatiesites en misschien wat deelvragen voor mij over de vrede van versailles?
ïk heb er al wat:
wat had de vrede van versailles precies in?
Wat kreeg nederland mee van de vrede van versailles?
Wat was de oorzaak van de vrede van versailles?
Wat is het gevolg van de vrede van versailles?

als iemand meer deelvragen weet, of antwoord op de deelvragen, pleas help me!!!

kusjes, ilse
Gebruikersavatar
pieter_pba
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 02 mar 2005, 19:31
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Bericht door pieter_pba »

INHOUD
Vrede van Versailles was het 'vredesverdrag' waarin o.a. stond dat Duitsland herstelbetalingen moest doen aan Duitsland.
Dat waren voor Duitsland enorme bedragen, als ik het goed heb zouden ze vanaf 1919 tot 1980 moeten hebben betalen.
Ook moesten ze gebied afstaan, o.a. aan Polen. Duitsland kreeg bovendien de schuld van de Eerste WO.

NEDERLAND EN VERSAILLES
Nederland was geen deelnemer van de conferentie, NL was immers neutraal tijdens WO 1. Wel waren er Nederlandse belangen, o.a. de oprichting van de Volkenbond. Nederland ging zich weer een beetje met de rest van de wereld bemoeien.

GEVOLGEN VERSAILLES
Het indirecte gevolg van de Vrede van Versailles was de Tweede Wereldoorlog. Door deze herstelbetalingen raakte Duitsland economisch steeds meer in een crisis. De werkloosheid was enorm, net als de inflatie.
Ook de beperkingen t.o.v. leger die erin stonden waren voor Duitsland erg onterend. Duitsland mocht bijv. geen onderzeeboten hebben, en ook het leger moest er klein blijven (70.000 man als ik het goed heb.)

In 1923 (1922 zou ook kunnen, ben niet zeker over het jaartal) kon Duitsland niet meer betalen, en bezette Frankrijk het Ruhrgebied in west-Duitsland.


Edit: Mocht je nog meer willen weten: vraag het :!:
Whoever saves one life, saves the world entire. Whoever destroys one life, destroys the whole universe.
Gast

Bericht door Gast »

Nederland was inderdaad geen officiele deelnemer. Maar er stonden grote belangen op het spel. Belgie probeerde gedaan te krijgen dat Zuid-limburg en Zeeuws-vlaanderen aan Belgie zou worden toegewezen. Nederland bewerkte de overige geaillieerden om dit te voorkomen. Dus Nederland was wel actief betrokken.
Gebruikersavatar
dday-overlord
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 12 mar 2005, 07:28
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Bericht door dday-overlord »

pieter_pba schreef: GEVOLGEN VERSAILLES
Het indirecte gevolg van de Vrede van Versailles was de Tweede Wereldoorlog. Door deze herstelbetalingen raakte Duitsland economisch steeds meer in een crisis. De werkloosheid was enorm, net als de inflatie.
Ook de beperkingen t.o.v. leger die erin stonden waren voor Duitsland erg onterend. Duitsland mocht bijv. geen onderzeeboten hebben, en ook het leger moest er klein blijven (70.000 man als ik het goed heb.)

In 1923 (1922 zou ook kunnen, ben niet zeker over het jaartal) kon Duitsland niet meer betalen, en bezette Frankrijk het Ruhrgebied in west-Duitsland.
:

Zover ik weet mocht Duitsland een leger hebben van niet meer dan 100.000 man en geen dienstplicht meer.

Over versailles zelf;
De Vrede van Versailles was een van de vijf vredesverdragen die na afloop van de Eerste Wereldoorlog tot stand kwamen in de Parijse voorsteden.
Het werd getekend op 28 juni 1919 precies 5 jaar na de moord op Frans Ferdinand, de troonopvolger van Oostenrijk-Hongarije, wat de directe aanleiding was voor het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog.

In dit verdrag werd Duitsland verplicht tot zware herstelbetalingen, gebiedsafstand aan verschillende buurlanden (onder andere aan Frankrijk, België en Polen) en demilitarisatie van het Rijnland.

Het was aan Duitsland niet toegestaan een leger of luchtmacht te bezitten. Slechts een para-militair korps van maximaal 100.000 soldaten voor grensbewaking was toegestaan. De marine mocht geen schepen groter dan 10.000 ton hebben waarbij een uitzondering werd gemaakt voor enkele pre-Dreadnought type pantserschepen. De hele slagvloot (Hochseeflotte) moest worden overgedragen aan de overwinnaars.

(De overgedragen schepen werden door de Duitsers - bij wijze van laatste daad - zelf tot zinken gebracht op 21 juni 1919 in de haven van Scapa Flow, tot ontsteltenis van de Britten.)

Vooral Frankrijk hamerde op zeer zware straffen. De Duitse afgevaardigden mochten bij de besprekingen niet aanwezig zijn.

Het verdrag werd in Duitsland, dat zwaar leed onder de financiële verplichtingen, algemeen opgevat als een dictaat en werd later dankbaar gebruikt om een nieuwe oorlog mee te motiveren.

In werkelijkheid heeft Duitsland tot aan het begin van de Tweede Wereldoorlog slechts een fractie van de opgelegde herstelbetalingen betaald.


Andere details i.v.m. Versailles;
In begin April 1921 presenteerde de overwinnende gealieerde (Frankrijk en Groot Britannië) een rekening aan Duitsland waarin geëist werd dat de vernielingen veroorzaakt in de eerste wereldoorlog volledig werden vergoed omdat Duitsland deze oorlog was begonnen.

Deze rekening van 33 miljard dollar voor oorlog reparaties had een direct effect op de ruineerende inflatie van Duistland.
De Duitse valuta, De Mark, ging drastisch onderuit in waarde.
Je kon voor vier Mark een Dollar kopen voordat de "oorlogsrekening" werd gepresenteerd. Daarna moest men al 75 Mark betalen voor een Dollar. In 1922 Kreeg je voor 400 Mark nog 1 Dollar.
De Duitse regering stelde een uitstel van betaling voor aan de fransen die weigerde dit voorstel.
De Duitsers tartten hen door op hun betalingen in gebreke te blijven.
In antwoord hierop, in Januari 1923, bezette het Franse Leger het industriële deel van Duitsland dat als Ruhr bekend is.
Het Duitse volk ging massaal in staking en werd hierbij gesteund door de overheid zodat Frankrijk geen enkel voordeel had in het bezette gebied.

1923 was ook het jaar van de Putch, de eerste poging van Hitler en consorten om de macht in Duitsland te grijpen. (8-11-1923)

Het hele verhaal van de Putch kun je hier vinden;
http://www.dday-overlord.nl/index.php?c ... tail&id=12

Ik hoop dat je er wat mee kunt.!
Plaats reactie