Kabinet zal NEE tegen EU grondwet negeren

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Kabinet zal NEE tegen EU grondwet negeren

Bericht door Arjen »

Wanneer de Nederlandse bevolking bij het referendum over de nieuwe Europese grondwet in meerderheid NEE stemt, zal het kabinet zich daar niets van aantrekken. Volgens staatssecretaris Atzo Nicolaï van Europese Zaken is het referendum een advies van de bevolking aan de Tweede Kamer en niet een advies van de bevolking aan de regering. ''Het kabinet staat voor zijn handtekening onder het verdrag'', aldus de VVD'er.

De Europese grondwet omschrijft onder meer wat de rechten van burgers zijn, hoe het uitgebreide Europa van 25 lidstaten slagvaardiger kan samenwerken en geeft het Europees parlement en de nationale volksvertegenwoordigingen een grotere stem in de besluitvorming.

Van de Tweede Kamer-partijen zullen alleen de SP en Wilders actief campagne gaan voeren om NEE te stemmen tegen de Europese Grondwet. CDA, PvdA, VVD, GroenLinks en D66 zullen aanraden JA te stemmen. De meeste partijen hebben echter al aangegeven de uitslag van het referendum te zullen respecteren. Wanneer de bevolking in meerderheid tegen stemt, sneuvelt het verdrag dus vrijwel zeker in de Kamer. Of dat dan ook tot een regeringscrisis zal leiden zal de tijd leren.

Uit een peiling van Maurice de Hond, in opdracht van de NOS, bleek eerder deze week dat slechts 29% van de Nederlanders voor de Grondwet zal stemmen.
bron: http://frontpage.fok.nl/nieuws/51320
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Wat vinden jullie hier nu van?
Ik vind het een vreemde zaak om een referendum te houden waar je dan alleen naar zult handelen als de uitslag je bevalt.

Overigens vraag ik me af in hoeverre het niet meedoen aan een europese grondwet uit zal maken in de onderlinge verstandhoudingen met de andere EU landen en of er financiële verschillen zouden ontstaan.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Tot zover het democratisch principe...... :roll:
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Waarom moeten mensen dan in godsnaam gaan stemmen als de uitslag toch al bekend is????
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Marc 82 Recon
Lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
Locatie: Arendonk België

Bericht door Marc 82 Recon »

jongens vergeet niet wie der aan de basis ligt voor de europese unie he ja de drie kleine landjes binnen europa Belgie Nederland en groothertogdom luxemburg.

waarom zou men nu nee moeten gaan zggen tegen een europese wetgeving zou veel handiger zijn moesten overal in europa dezelfde wetten gelden
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
Gebruikersavatar
Narcolepticus
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 okt 2004, 21:41
Locatie: Bel 156

Bericht door Narcolepticus »

Jup
Word er eigenlijk ook wat meer gezegd over de WEU?
Laatst gewijzigd door Narcolepticus op 16 feb 2005, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Hauptmann
Lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 29 aug 2004, 18:51
Contacteer:

Bericht door Hauptmann »

Goed punt maar ik denk nou niet dat je als Nederland heel veel te vertellen hebt in Europa. Maar goed, logisch dat ze het referendum negeren. Het instrument van het raadgevend referendum is toch net afgeschaft? Daar hoorde je niemand over destijds.

Overigens ben ik ook van mening dat men de uitslag zou moet respecteren.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Alhoewel ik van mening ben dat de massa per definitie niet haar beste belangen inziet en behartigd vraag ik me hiervan de reden af.

Je bent er in principe voor om het volk te vertegenwoordigen.
Maar een referendum werkt ook niet 100% omdat je niet kunt zeggen wat volgens jou goed is, alleen voor of tegen.
Doet me denken een 2e topic te starten.
:)
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Zitadelle »

Niet echt verrassend... het referendum is al door de strotten van CDA en VVD geduwd om maar een akkoord te bereiken met de D66... Maar aangezien ik vóór referenda ben en dit het enige en laatste en niet eens bindende is, ben ik toch teleurgesteld in de vorm van democratie die wij in Nederland hier hanteren.
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
monmax
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 26 nov 2002, 22:10

Bericht door monmax »

Hoewel ik het met deze regering niet echt eens ben klopt hun argumentatie wel in deze. De regering heeft ja gezegd tegen de grondwet. Ze kunnen nu niet ineens nee zeggen als uit een referendum nee komt, want dan zouden ze hun geloofwaardigheid verliezen.

De tweede kamer is rechtstreeks door het volk gekozen. Het te houden referendum is dan ook bedoeld als een advies van de bevolking aan de tweede kamer. Mocht de uitkomst van het referendum nee zijn, dan adviseert of stemt de kamer tegen. In Europa kan de regering dan zeggen, wij zijn wel voor maar onze kamer is tegen en daar zijn wij aan gebonden.
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Alleen als vrijwel alle partijen de Europese grondwet steunen, dan valt er voor het volk nog maar weinig te kiezen...
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Zitadelle »

Daar ben ik het wel weer mee eens - als alle lidstaten de grondwet accepteren en het volk van één lidstaat niet, dan ligt het anders. Aan de andere kant, Balkenende & Co. verliezen wel veel geloofswaardigheid (als ze die al hadden) als ze het referendum compleet negeren.
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
Gebruikersavatar
dday-overlord
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 12 mar 2005, 07:28
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Bericht door dday-overlord »

Zitadelle schreef:Daar ben ik het wel weer mee eens - als alle lidstaten de grondwet accepteren en het volk van één lidstaat niet, dan ligt het anders. Aan de andere kant, Balkenende & Co. verliezen wel veel geloofswaardigheid (als ze die al hadden) als ze het referendum compleet negeren.
Balkenende & Co zijn al tijden bezig alles vakkundig te slopen wat onze (voor)vaders en moeders met bloed zweet en tranen opgebouwd hebben.
Dan past het negeren van een negatieve uitslag van een referendum toch goed in de lijn der verwachting........


Democratie?....... dat is iets van vroeger lijkt het wel!
Gebruikersavatar
thedutchdevilo
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 09 apr 2005, 23:08
Locatie: Groningen

Bericht door thedutchdevilo »

Heel Nederland was ook tegen invoering van de euro......
Dat hield invoering ook niet tegen,en nu zitten we met de brokken.
:evil:
There can be only one...!
Gebruikersavatar
Lucid
Lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 27 apr 2003, 22:35
Locatie: Utrecht

Bericht door Lucid »

robin.h schreef:Waarom moeten mensen dan in godsnaam gaan stemmen als de uitslag toch al bekend is????
Een peiling van een statisticus is geen uitslag. Zo kunnen veel mensen die tegen zijn ervoor kiezen om niet gaan stemmen, terwijl mensen die voor zijn allemaal gaan stemmen. Dan krijg je een vertekend -maar wel geldig- beeld.

[edit]Oh, wacht eens. Jij bedoelt met "uitslag" misschien dat de regering toch voor tekent, ongeacht de uitslag van het referendum. In dat geval ben ik het met je eens. Dat is pure schijndemocratie.[/edit]
The face of tyranny is always mild at first.
— Racine
Plaats reactie