hoe zou de wereld er nu uitzien als hitler gewonnen was?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.

zou jij willen leven in een "hitlerwereld" ?

absoluut ( wel fijn al dat extreme gedoe! )
1
3%
beetje wel ( want niet alles was er slecht aan )
3
9%
niet echt ( meer slechte dingen dan goede )
7
21%
no way ( ik denk er niet over. Die vuile marginale extreme dudes)
23
68%
 
Totaal aantal stemmen: 34

Gebruikersavatar
paulstolk
Lid
Berichten: 711
Lid geworden op: 05 nov 2003, 21:19
Locatie: Ede, gelderland
Contacteer:

Bericht door paulstolk »

Freak schreef:als je dat zegt en fantasieloos tegen iets aan moet kijken wordt hier weer het bewijs geleverd dat ik niet geloof dat jij historicus bent.
Fantasie heeft niks met geschiedenis te maken.
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Off-topic

Bericht door Proos »

Off-topic

Het onderwerp is: hoe zou de wereld er nu uitzien als Hitler "gewonnen" had?

---> Inhoudelijke reacties gewenst.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Lordie
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 jan 2003, 11:14
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

Bericht door Lordie »

:shock: Lijkt me vreselijk. Alhoewel Nederland minder hard werd aangepakt in de Tweede Wereldoorlog omdat ze als Germaans Broedervolk werden gezien.. Dan nog, waarschijnlijk zou er voor niemand een normaal leven overblijven. :roll: Niet iets leuks om over na te denken eigenlijk :|
Hitler :
"Door de radicaliteit waarmee hij zijn ideeën heeft uitgevoerd, heeft hij geheel Europa in brand gestoken en is hij ten slotte geworden tot de grootste incarnatie van destructieve krachten die de moderne geschiedenis kent."
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

'normaal' zou dan wel een andere betekenis gaan krijgen
lapijntje
Lid
Berichten: 234
Lid geworden op: 22 okt 2002, 17:56
Locatie: België (Bredene)

Bericht door lapijntje »

Misschien kunnen we hier een kleine link leggen met de actualiteit: in Irak, toen Saddam nog aan de macht was, waren zovele mensen zomaar verdwenen. Ik beschouw het als een zeer grote mogelijkheid dat zulke dingen overal en altijd kunnen gebeuren. Hitler was nu eenmaal iemand zoals Saddam. Uiteindelijk wisten de joden die ondergedoken zaten ook niet wat er gebeurde met hun familie. Iedereen had wel een zeer sterk vermoeden, neem ik aan, maar ik heb de indruk dat het vooral bij zo'n vermoedens bleef. Het idee alleen al, concentratiekampen om mensen uit te roeien omdat ze toevallig van een bepaald ras zijn, is uiteindelijk toch te wreed om te vatten...
Maar ik - met mijn kleine vleugeltjes - wil de hele wereld zonnig kleuren...
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

ik denk (ben neit nazistich ofzo hoor;)) maar dat we dna ook voor hitler stonden ik zou het nu niet willen nee helemaal niet moest ik dan leven als het hitler gewonnen had dan waren we allemaal zo ogpevoed
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Bericht door Ernst-H »

Als Hitler had gewonnen had IK me nergens druk over hoeven maken. IK was dan 100% zeker NOOIT geboren.
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Gebruikersavatar
Tessa85
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 07 jan 2004, 19:41
Locatie: Woudrichem

Bericht door Tessa85 »

Als Hitler gewonnen had dan had Duits de wereld taal geweest. Zouden alle Joden zeker te weten zijn vermoord en zou ik nu in Duitsland wonen aangezien mijn oma Duits is. Dan zou ik nu geen spullen van wo2 verzamelen en zouden films als Saving Private Ryan niet gemaakt zijn. Als Hitler echt had gewonnen dan zouden er nu wel heel veel mensen leven die blauwe ogen en blond haar hebben.
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

Ik zou het niet willen noemen: als Hitler gewonnen had, maar als het Duizendjarige Rijk stand had gehouden :!:
Als Hitler gewonnen had, dat klinkt zo........tja...
Als dat was gebeurd,tja, dat blijft speculeren.
UIteindelijk was hij gestorven en dan had iemand hem moeten opvolgen. Hij had zelf vast wel iemand in zijn hoofd, maar dat was volgens mij een ordinaire machtsstrijd geweest.
Ik denk dat na vele jaren het regime "verslapt" zou gaan raken.
Trouwens ik heb ooit eens gelezen dat als Hitler geen oorlog begonnen was, dat Stalin binnen 7 jaar dat zou doen. Hij had namelijk de plannen al klaarliggen, en dat is echt geen geintje.
Dus hoe dan ook, het was toch wel oorlog geworden, want laten we niet vergeten dat Staling even wreed, zo nog niet wreder dan Hitler was, alleen deden ze dat op hun eigen manier.
Stalin offerde net als alle Russische legeropperbevelhebber zo enorm veel soldatenlevens op dat je je dathelemaal niet kan voorstellen.
Het Russische leger moest het namelijk van de massa hebben. De Russen bleven maar beuken met hun leger, en ja, daar kan geen enkel leger(dus ook niet het moderne Duitse, dat toch al sterk uitgedunt en op een gegeven moment slecht bevoorraad was) tegeop.
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Stijn schreef:(...) als Hitler geen oorlog begonnen was, dat Stalin binnen 7 jaar dat zou doen. Hij had namelijk de plannen al klaarliggen, en dat is echt geen geintje. (...)
De vraag is natuurlijk waarmee, Stalin was nogal laks met z'n leger. Het leek in ieder geval nergens op. Een hele modernisering moest nog op gang komen.
Stijn schreef:(...) Het Russische leger moest het namelijk van de massa hebben. (...)
Niet alleen de massa, maar ook de industrie. Toen Rusland eenmaal ging produceren kwamen er superieure tanks op de markt - de T34's - die de Duitsers van het slagveld veegden.

Maar goed, ik zou 't niet weten hoe de wereld eruit zou zien met Hitler nog aan de macht, maar ik wist wel zeker dat déze website niet zou bestaan: waarschijnlijk het hele internet niet zou bestaan. Dat is staatsgevaarlijk.... internet.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

Dat heb je fout.
De T-34 wordt heel vaak als superieur aan de Duitse tanks beschouwt.
Ik zeg je dit, op één op één gevecht zit ik liever in een Panther of Tiger.
De T-34 was alleen zo succesvol omdat ze MET MASSA'S TEGELIJK AANVIELEN.
Een T-34 maakt eigenlijk geen schijn van kans tegenover een Panther. Alleen het feit dat ze met zoveel waren en dat de industrie zo goed op gang was gekomen maakte de T-34 succesvol.
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

Weet je dat Stalin over een soldaat of 15 miljoen beschikte, Proos;)
Hij had wel degelijk iets om mee aan te vallen, goed, zijn tanks enzo waren dan niet je van het, maar niemand kon/kan de productie van Rusland evenaren.
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Stijn schreef:De T-34 was alleen zo succesvol omdat ze MET MASSA'S TEGELIJK AANVIELEN.
Dit is dus precies wat ik zeg... Hoe kwam de Russen aan die massa's tanks Stijn?

Overigens was de T34 ook superieur doordat deze bredere rupsbanden had.
Stijn schreef:Weet je dat Stalin over een soldaat of 15 miljoen beschikte, Proos;)
Met alleen soldaten kom je er niet en dat wist Stalin ook.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

Alsof heel Rusland uit modderige wegen bestaat :?
Nee, een Panther was dan misschien iets langzamer, maar had toch een veel vernietegender 88mm kanon. Ook was hij zwaarder bepansert, en is het mogelijk om verschillende soorten rupsbanden op de rollen te zetten.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

euhm even vermelden dat de kinderziektes nooit uit de Panther zijn geraakt en dat het een uiterst onbetrouwbare tank was. Maarja, we drijven af...
Plaats reactie