Een nieuwe paus

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Een nieuwe paus

Bericht door Bert-Jan »

van http://www.nos.nl
Joseph Ratzinger is de nieuwe paus. Hij noemt zich Benedictus XVI. De 115 kardinalen in de Sixtijnse Kapel hebben hem tijdens het conclaaf gekozen als opvolger van Johannes Paulus II.

Om 17.50 uur verscheen witte rook uit de schoorsteen. Ook nu weer zorgde de kleur van de rook voor verwarring. De rook leek eerst zwart en later wit. Het duurde een kwartier voordat de klokken gingen luiden. Een grote menigte op het plein voor de Sint Pieter reageerde uitzinnig op het nieuws en scandeerde "Lang leve de paus".

De naam van de 265e paus werd rond 18.45 uur bekendgemaakt. Daarna verscheen de nieuwe kerkvorst zelf op het balkon.

Ratzinger, tot dusver voorzitter van de Congregatie voor de Geloofsleer, was de gedoodverfde favoriet voor de opvolging van Johannes Paulus II.

Het staat bekend als een uitgesproken conservatief.

Snel
De witte rook kwam eerder dan verwacht. Deskundigen hadden voorspeld dat het conclaaf ongeveer drie dagen zou duren. Deze verkiezing is één van de snelste in de afgelopen eeuw. Paus Pius XII werd in 1939 verkozen in drie stemronden op één dag en paus Johannes Paulus II werd in 1978 gekozen in vier stemronden op één dag. De nieuwe paus is verkozen na vier of vijf stemronden binnen twee dagen.

Eerder op de dag verscheen vlak voor twaalven zwarte rook als teken dat de kardinalen nog niet met tweederde meerderheid een nieuwe paus hadden gekozen.

Vanochtend waren er twee nieuwe stemrondes voor het kiezen van een opvolger van de onlangs overleden paus. Vanmiddag is nog twee keer gestemd.

Het conclaaf begon maandag. Om 20.05 uur, een uur later dan verwacht, kwam er voor de eerste keer zwarte rook uit de schoorsteen van de Sixtijnse Kapel.

Afzonderen
De kardinalen die op de dag van het overlijden van de vorige paus nog geen tachtig waren, zonderden zich maandag rond 16.30 uur af in de Sixtijnse Kapel voor de eeuwenoude stemprocedure.

Het conclaaf is geheim. Alle betrokkenen, van kardinalen tot het laagste bedienend personeel, hebben een verklaring ondertekend. In de Sixtijnse Kapel is een systeem geïnstalleerd waardoor het gebruik van mobiele telefoons tijdens het conclaaf onmogelijk is.

Hotel
De kardinalen logeren tijdens het conclaaf in hotel Casa Santa Marta. Johannes Paulus liet dat in 1996 bouwen naast de Sint Pieter. Het bevat 106 suites, één appartement en 22 eenpersoonskamers. De kamers bevatten overigens geen verbindingen naar de buitenwereld, zoals televisie of internet.

Het hotel is aanzienlijk comfortabeler dan de hokjes naast de Sixtijnse Kapel waar de kardinalen vroeger logeerden. De kardinalen hebben geloot om de kamers.
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

Klopt
Joseph Ratzinger werd geboren in Beieren. In 1939 begon hij aan zijn priesterstudie aan het seminarie. In 1943, op 16-jarige leeftijd, werd hij, net als de rest van zijn klas, ingezet bij het luchafweergeschut. In 1944 werd hij soldaat bij de Wehrmacht en in 1945 werd hij door de Amerikanen krijgsgevangen gemaakt.
:P
Marc 82 Recon
Lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
Locatie: Arendonk België

Bericht door Marc 82 Recon »

sjah lid van de Hitlerjugend nog geweest ook tsss zo iemand zou nooit paus mogen worden maja


zal maar niet zeggen wat ze met zo een mensen in mijn ogen moeten doen
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

ik vind dat niet kunnen... (mijn mening hé)
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

Marc, ben ik niet echt met je eens.. Of je meteen een nazi bent als je bij de luchtafweer wordt ingedeeld?? ik denk dat Ratzinger liever zijn opleiding had afgemaakt... maar goed... als hij echt een nazi was zou hij wel bij de SS zijn gegaan...
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

Guido schreef:Marc, ben ik niet echt met je eens.. Of je meteen een nazi bent als je bij de luchtafweer wordt ingedeeld?? ik denk dat Ratzinger liever zijn opleiding had afgemaakt... maar goed... als hij echt een nazi was zou hij wel bij de SS zijn gegaan...
Inderdaad...en hij zal wel gedwongen zijn!
Marc 82 Recon
Lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
Locatie: Arendonk België

Bericht door Marc 82 Recon »

heb het woord nazi niet gebruikt
heb gezegd dat hij lid was van de Hitlerjugend

heb niet gezegd dat het een nazi was maar vind het ongehoord dat zo iemand als paus verkozen word
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

ik zie geen verschil tussen een dienstplichtige GI en iemand als Ratzinger!
Marc 82 Recon
Lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
Locatie: Arendonk België

Bericht door Marc 82 Recon »

iemand die mogelijk doden op zijn geweten heeft? als paus kom op jong
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Bericht door Skylighter »

Guido schreef:ik zie geen verschil tussen een dienstplichtige GI en iemand als Ratzinger!
Nee ik ook niet, die Duitse jongens werden ook gedwongen om te vechten.
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

ik kan er ook niet bij dat die paus word...
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Gebruikersavatar
Robin V
Lid
Berichten: 1620
Lid geworden op: 05 okt 2003, 13:55
Locatie: Brussel

Bericht door Robin V »

Ik treur vooral om het feit dat het hier alweer om een enorm conservatieve paus gaat...
De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Kheb gelezen dat hij op het eind van de oorlog gedeserteerd is, naar huis getrokken, en daar alsnog krijgsgevangen gemaakt.
Marc 82 Recon
Lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
Locatie: Arendonk België

Bericht door Marc 82 Recon »

kijk hij is lid geweest van de hitlerjugend

en heeft gediend in het duitse leger

ik vind niet dat iemand die mensenlevens op zijn geweten heeft zo een taak kan vervullen
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

Ja zal wel, ieder zijn mening, ik maak zeker geen onderschijd tussen iemand die dienstplichtig was of niet!
Plaats reactie