Een nieuwe paus

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Tim schreef:Kheb gelezen dat hij op het eind van de oorlog gedeserteerd is, naar huis getrokken, en daar alsnog krijgsgevangen gemaakt.
Mooie Paus in wording..... Als het erom gaat spannen, gaat'm naar huis.... :lol:
Lijkt wel het Nederlandse en Belgische Leger in 1940 :lol: :lol: :lol:

Johan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

In 1943, at the age of 16 he was, along with the rest of his class, drafted into the Flak or anti-aircraft corps, responsible for the guarding of a BMW plant outside Munich. He was then sent for basic infantry training and was posted to Hungary, where he worked setting up anti-tank defences until he deserted in April 1944 (an offence punishable by death). In 1945 he was briefly held in an Allied POW camp. By June he was released, and he and his brother (Georg) entered a Catholic seminary.
http://en.wikipedia.org/wiki/Joseph_Cardinal_Ratzinger
Gebruikersavatar
stengun
Lid
Berichten: 273
Lid geworden op: 12 jan 2005, 17:43
Locatie: N-Limburg
Contacteer:

Bericht door stengun »

Van mij mag het wel, maar dan moeten ze zijn oorlogsachtergrond ook vrijgenven. wi eweet wat zo'n man heeft gedaan. (iedereen die onschuldig lijkt kan een crimineel zijn)
Gebruikersavatar
Mich
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 28 mar 2004, 22:43
Locatie: Haarlem

Bericht door Mich »

Guido schreef:
Marc, ben ik niet echt met je eens.. Of je meteen een nazi bent als je bij de luchtafweer wordt ingedeeld?? ik denk dat Ratzinger liever zijn opleiding had afgemaakt... maar goed... als hij echt een nazi was zou hij wel bij de SS zijn gegaan...
Helemaal mee eens! Al de mannen van Ratzingers generatie moesten vechten voor het vaderland. Denk bijvoorbeeld ook aan prins Claus. Als Ratzinger zich vrijwillig had aangemeld voor de SS, of persoonlijk gesolliciteerd had bij Göring, dan was het een andere zaak geweest. Nu vind ik het commentaar niet toereikend.
"They'll know that you've fought for your country
And no one will worry a bit..."

Siegfried Sassoon
Gebruikersavatar
de loos
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 19 apr 2005, 19:22
Locatie: Duffel, Belgie
Contacteer:

Bericht door de loos »

van mij mag die paus zijn ?
ik vind het alleen raar dat die paus kan worden
het is waarschijnlijk omdat hij de oude paus goed kende :?

mvg
pieter
Gebruikersavatar
Daan S.
Lid
Berichten: 971
Lid geworden op: 10 mar 2004, 21:48

Bericht door Daan S. »

Mijn mening;
Wat een poppenkast allemaal, ze mogen dat geld wat ze daarmee weggooien wel in andere dingen steken!
Ik vind ook dat ie het niet verdiend om paus te zijn, hij heeft in het verleden onder hitler gediend! Dat is al erg genoeg....
Dan maakt het niet uit wat die allemaal wel en niet gedaan heeft, enz...
Ik vind het allemaal maar grote onzin en het gaat nergens over, als ze dan iemand van 25 pakken als paus, scheelt hun weer wat geld (kan lopen en kan nog 50 jaar mee :wink:)
Gebruikersavatar
John Rambo
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 14 sep 2004, 15:45
Locatie: Apeldoorn

Bericht door John Rambo »

Niemand heeft gezegd dat hij doden op zijn geweten heeft. Bovendien is het waarschijnlijk niet zijn eigen keuze geweest om het leger in te gaan. Liever een militaire training dan een kogel in de kop of naar een concentratie kamp. Zouden alleen die mensen paus mogen worden die vanaf de geboorte al een vlekkeloos leven geleid hebben?? Probeer maar eens zo iemand te vinden, lukt je niet.
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

Precies John Rambo, je verwoord het perfect!
k98s
Lid
Berichten: 497
Lid geworden op: 13 apr 2005, 16:38

Bericht door k98s »

Hoera, een nieuwe paus en hoera weer zon oude zak die tegen condooms is. Stop aids now, tsja gaat moeilijk als al die mafkezen naar de paus lijstere.

Heb zelf totaal niks te doen met die paus. Gaat alleen maar hoop tijd en geld in zitten. Als de paus nu 's iets deed aan wereldvrede oid.

Nouja, laat de reacties maar weer komen op mijn bericht. Ik ben er klaar voor!
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

k98s schreef:Nouja, laat de reacties maar weer komen op mijn bericht. Ik ben er klaar voor!
Ok dan.
Laten we nu wel niet vergeten dat de vorige paus heel veel heeft gedaan voor de wereldvrede, dus daar zit je mis.

Etische zaken, dat is een andere kwestie :/
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Dan mag de huidige paus nog gelijk wat op zijn oorlogskerfstok hebben....tot 70 maal 70 maal vergeven is toch één van de christelijke principes?
k98s
Lid
Berichten: 497
Lid geworden op: 13 apr 2005, 16:38

Bericht door k98s »

Tim schreef:
k98s schreef:Nouja, laat de reacties maar weer komen op mijn bericht. Ik ben er klaar voor!
Ok dan.
Laten we nu wel niet vergeten dat de vorige paus heel veel heeft gedaan voor de wereldvrede, dus daar zit je mis.

Etische zaken, dat is een andere kwestie :/
Hij wel misschien, maar die in de oorlog niet. Daars trouwens een goede waargebeurde film over. Triest, als het erop aan komt doen ze niks. Ps. Ik heb zelf communie gedaan en ben ook gedoopt (al geloof ikzelf niet!)
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

antwerpx schreef:Dan mag de huidige paus nog gelijk wat op zijn oorlogskerfstok hebben....tot 70 maal 70 maal vergeven is toch één van de christelijke principes?
mja, maar niet iedereen kan je vergeven...
Hitler die miljoenen mensen het leven kostte kan niet vergeven worden...
(zou trouwens wel zielig zijn als god hem dat vergaf....)
niet dat ik echt gelovig ben maar toch.
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Marc 82 Recon schreef:kijk hij is lid geweest van de hitlerjugend en heeft gediend in het duitse leger

ik vind niet dat iemand die mensenlevens op zijn geweten heeft zo een taak kan vervullen
- HJ, dus? Is dat een misdaad dan?

- In 1944 in het Duitse leger. Eens zien, geboren in 1927 dus dat was gewoon als dienstplichtige. Wat is daar misdadig aan?

- Jij hebt hard bewijs dat hij mensenlevens op zijn geweten heeft? Wow, deel het met ons dan! Dat is unieke informatie!

Veder ben ik wel tegen deze paus maar niet om zijn "oorlogsverleden" (het is die heisa nauwelijks waard) maar vanwege zijn uitgesproken conservatieve standpunten m.b.t. aids, voorbehoedsmiddelen, verkrachting, abortus, feminisme, etc.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

k98s schreef:Laten we nu wel niet vergeten dat de vorige paus heel veel heeft gedaan voor de wereldvrede, dus daar zit je mis.
Verkeerde prioriteiten: hij kon doen voor de "wereldvrede" wat hij wou maar het helpt geen zier. Daarentegen kon een verandering van de houding van de paus t.o.v. voorbehoudsmiddelen en aids in de katholieke derde wereld een radicale ommekeer betekenen in de miserabele levens van honderden miljoenen mensen. Het conservatieve standpunt van de kerk is kortzichtig en misdadig.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Plaats reactie