Hoe alle oorlogen te stoppen..

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Backfire
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 nov 2003, 14:34
Locatie: Veenendaal

Hoe alle oorlogen te stoppen..

Bericht door Backfire »

Dat kan gewoon niet, je moet ervoor zorgen dat geen mens meer het leger in gaat... maar ja, dan krijg je rellen, en moet het leger wel ingezet worden, dus dan word het een chaos... dus er zal altijd oorlog blijven bestaan of niet?..

wat is jouw mening

(ps: Ik wil graag later het leger in ;))
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Volgens mij bruist algemene vrede in tegen de menselijke principes, oorlog en ruzie maken hoort gewoon bij de mens, dit al sinds oudsher. Uiteraard moeten we steeds proberen tot een minimum te beperken, maar ik ben er vrij van overtuigd dat er tot het einde van de mensheid oorlogen zullen worden gevoerd.

en daarbij, als je in Europa in het leger stapt, wordt je lid van een van de grootste humanitaire organisaties ter wereld...
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Ik denk het wel dat oorlogen nooit verleden tijd kan worden.
Er zal altijd wel een dreiging van oorlog blijven bestaan.
Dat denk ik dan.

Robin.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

zolang er sprake is van regeringen is er sprake van oorlog.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

anderzijds: wanneer er geen sprake is van regering kan een eventuele oorlog niet georganiseerd de kop ingedrukt worden
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

>>> Verplaatst naar discussieren.

Volgens mij zijn er ook oorlogen zónder regeringen: enkel op kleinere schaal. Ik vrees dat 't de factor mens betreft.

Maar oorlogen stop je door de opvoeding en onderwijs. We hebben een attitudeverandering nodig.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

nee hoor op kleine schaal noem je het geen oorlog.
dan is het bijvoorbeeld uitbuiting door geweldpleging of relletjes elk weer met zijn eigen oorzaken.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

benmaf schreef:nee hoor op kleine schaal noem je het geen oorlog.
dan is het bijvoorbeeld uitbuiting door geweldpleging of relletjes elk weer met zijn eigen oorzaken.
Stammenoorlog?
Burgeroorlog?
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Een wereld zonder oorlog kan niet zolang mensen bereid zijn te sterven voor een geloof waarvan ze vinden dat het het enige geloof is, terwijl ze in theorie hetzelfde prediken, religie is een van de grootste redenen voor oorlog!!
Gebruikersavatar
Willem ter Haar
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 jul 2003, 15:18
Locatie: Barneveld (Gelderland)
Contacteer:

Bericht door Willem ter Haar »

Is niet waar. Mensen willen macht. Met o.a. religie misbruik proberen ze dat naar zicht toe te trekken.
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Backfire
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 nov 2003, 14:34
Locatie: Veenendaal

Bericht door Backfire »

ja, zoals Hitler... hij gebruikt in zijn toespraken dat God aanzijn kant staat enzo..

maar na de oorlog kwam er een boek uit van ene professor (sorry, weet zijn naam niet meer) en die zegt dat Hitler de plaats van God wil overnemen (doormiddel van Godsvolk; de joden, uit te roeien..)
lapijntje
Lid
Berichten: 234
Lid geworden op: 22 okt 2002, 17:56
Locatie: België (Bredene)

Bericht door lapijntje »

Tja, uiteindelijk is het antwoord niet moeilijk: als er geen machtswellust zou zijn, iedereen rechtvaardig en vriendelijk zou zijn, dan zou de kans op oorlog toch wel hééél wat verminderen. De uitvoering van dit antwoord is echter heel wat moeilijker...

Wat ik mij afvraag is hoe in godsnaam al die machtshebbers zoals Bush, Saddam, Hitler en dergelijke kunnen slapen. Zij zijn de schuldigen die hun legers de dood in jagen. Okee, de mensen die in het leger gaan weten dat die kans er in zit, maar zoiezo. Hoeveel onschuldige burgers boeten niet bij een oorlog? Hoeveel gezinnen worden levenslang ontwricht? Teveel. Weten dat jij daar de oorzaak van bent en toch doorgaan, daar kan ik écht niet bij.
Maar ik - met mijn kleine vleugeltjes - wil de hele wereld zonnig kleuren...
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

lapijntje schreef:Wat ik mij afvraag is hoe in godsnaam al die machtshebbers zoals Bush, Saddam, Hitler en dergelijke kunnen slapen. Zij zijn de schuldigen die hun legers de dood in jagen. Okee, de mensen die in het leger gaan weten dat die kans er in zit, maar zoiezo. Hoeveel onschuldige burgers boeten niet bij een oorlog? Hoeveel gezinnen worden levenslang ontwricht? Teveel. Weten dat jij daar de oorzaak van bent en toch doorgaan, daar kan ik écht niet bij.
Als Hitler geen oorlog voerde tegen de slechte sovietunie en al eerder tegen de machten die het verdrag van Versailles in stand houden, zou de onderdrukking van het Duitse volk (inclusief de Duitsers die buiten de grensen van het Duitse rijk woonden) nooit gestopt worden.
Als Osama Bin Laden geen oorlog zou voeren tegen de kapitalistische landen, zal de onderdrukking van landen die niet willen zwichten voor het kapitalisme nooit stoppen.
Als Bush geen oorlog voert tegen het terrorisme zal de bedreiging van de democratie en de bedreiging van de vrijheid voor alle mensen nooit ophouden.
Dank zij de tweede Golf-oorlog hebben de Irakezen vrijheid en democratie gekregen.

Er zijn genoeg redenen te verzinnen om de schade en het leed veroorzaakt door een aanslag of een oorlog goed te praten.

Ik ben zelf verbaasd dat machthebbers naar het middel oorlog grijpen, want de kosten (in mensenlevens, materiële schade en in de bewapening) zijn zo enorm groot en de resultaten vaak vrij gering, dat ik denk dat met dezelfde middelen zonder oorlog, maar met politieke onderhandeling, veel meer bereikt kan worden.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Proos schreef:
Stammenoorlog?
Burgeroorlog?
ook dit zijn volgens mij centraal geleide geschillen en daarom in mijn mening onder de noemer oorlog te zetten.
vandaar in mijn optiek ook niet bestaand zonder een vorm van leiding.
Roel R. schreef:
Een wereld zonder oorlog kan niet zolang mensen bereid zijn te sterven voor een geloof waarvan ze vinden dat het het enige geloof is, terwijl ze in theorie hetzelfde prediken, religie is een van de grootste redenen voor oorlog!!
vind ik dus ook onder dezelfde noemer vallen; ook hier is sprake van leiding
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Mattie
Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 24 okt 2003, 14:20
Locatie: Zuid Limbabwe

Bericht door Mattie »

Is oorlog niet een manier om politiek voort te zetten met andere middelen? Als overtuigd Darwinist heb ik daar vrij weinig problemen mee.
Laten we niet vergeten dat degene die overwint de geschiedenis schrijft en dus zichzelf tot rechtvaardige bombardeerd; de goeden hebben dan wederom overwonnen!
Oorlog hoort bij de mens; oorlog zit in de mens; overlevingsdrang zit in de mens.
Voor degenen die nooit in een daadwerkelijke oorlogssituatie geweest zijn is dat waarschijnlijk moeilijk te begrijpen; de enkeling die dat wel kent zal me begrijpen.


Mat.

.
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Plaats reactie