Europese grondwet, is wo2.nl voor of tegen?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie

Ben jij Vóór of tegen het aannemen van de Europese grondwet?

Voor
45
39%
Tegen
54
47%
Blanco
17
15%
 
Totaal aantal stemmen: 116

Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Wat dacht je ervan om dat provinciale bestuur ook op te heffen en in nog kleinere autonomiën (lees: zelfbeschikkings recht) te verdelen.
:)
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Enigma
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 31 mar 2005, 11:25
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Enigma »

Absoluut 100% tegen. Meer macht voor de EU houdt automatisch in dat er minder ruimte is voor nationaal zelfbeschikkingsrecht. Als we niet oppassen worden de kleinere EU-staten nog meer de speelbal van landen als Frankrijk en Duitsland en dat zie ik niet zitten. Samenwerken is prima, niets op tegen, maar de Nederlanders moeten wel baas in eigen land blijven. Ik erger me aan alle propaganda die voor de EU-grondwet wordt gemaakt waarin alleen maar de voordelen worden belicht en de nadelen worden verzwegen. Ik vind dat niet erg eerlijk en het begint er op te lijken dat we die EU-grondwet straks gewoon door de strot geduwd krijgen zoals dat ook met de euro en de uitbreiding van de EU is gegaan. Als het er werkelijk op aankomt hebben we geen moer te vertellen omdat de hoge heren alles al hebben beslist. Hoezo democratie?
Laatst gewijzigd door Enigma op 23 apr 2005, 00:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Zitadelle »

Ach... waarschijnlijk maakt het toch geen bal meer uit. Frankrijk gaat, na verwachting, toch NEE stemmen en daar is moeilijk tegen op te botsen.
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

De stemmen zijn aardig verdeeld op wo2.nl zie ik...
Ikzelf ben in principe tegen wetten en regels omdat ik van mening ben dat je zo de noodzaak van de wet of regel leven in blaast en in gaat op je eigen angsten.

Weet iemand waarom Frankrijk nee zal gaan stemmen btw?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Omdat Frankrijk tamelijk conservatief is lijkt me. Ze willen altijd baas in eigen land blijven en hun eigen boontjes doppen. Ze waren destijds toch ook uit de NAVO gestapt ofzo?

Anywayz: Ik weet nog niet wat ik ga stemmen, ik ben me momenteel aan het inlezen.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Laat het weten zou ik zeggen..Ik ben altijd ge"interesseerd in een onderbouwde mening.
:)
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Bericht door Jurrie »

Ik las in het informatieboekje, verstrekt door de overheid in Nederland dat:

"Het recht van de EU gaat boven het recht van een lidstaat".

Ik was van plan voor te stemmen, maar ik ben nu toch een beetje aan het twijfelen. Ik ga me er nog even wat meer in verdiepen!

Greetz

Jurrie
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Ik las in het informatieboekje, verstrekt door de overheid in Nederland dat:

"Het recht van de EU gaat boven het recht van een lidstaat".

Ik was van plan voor te stemmen, maar ik ben nu toch een beetje aan het twijfelen. Ik ga me er nog even wat meer in verdiepen!

Greetz

Jurrie
Dat moet je volgens mij iets genuanceerder zien:

Die regel geldt namelijk alleen op terreinen waar de EU en een lidstaat allebei een wet hebben, en deze wetten radicaal van elkaar verschillen. Deze regel betekend niet dat we in Nederland ineens een totaal ander Wetboek van Strafrecht zullen krijgen (mijns inziens).

Volgens mij spitst deze regel zich vooral toe op wetten die betrekking hebben op Internationale handel en bijvoorbeeld als er weer een grote uitbraak van Mond en Klauwzeer is. In het verleden verschilde de aanpak dan per lidstaat, maar als dit verdrag wordt aangenomen wordt in heel Europa hetzelfde beleid met betrekking tot bepaalde zaken gevoerd.

Dit hoeft volgens mij niet altijd een nadeel te zijn.

Ik heb overigens nog steeds geen standpunt ingenomen over de voor of tegen vraag. Zodra ik het weet zal ik het posten Arjen. :wink:
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ik zit gezien je voorbeeld opeens te denken aan een dieren requiem.
Het is misschien wenselijk om inderdaad als een blok te kunnen reageren op situaties, maar om preventief te gaan "ruimen" zoals dat in der tijd zo "mooi" genoemd werd op europesche schaal lijkt mij wat te ver gaan.
Zelf op landelijke schaal gaat mij dit wat te ver.
Maar goed...ik denk in extremen en ik kan alleen maar hopen dat dit er nooit van zal komen zeg maar...

@ sjoerd: ik zie ernaar uit.
:)
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Om nog even door te gaan op het punt van Jurrie:

Op de website http://www.grondweteu.nl wordt er het volgende over gezegd:
Fabel 2: De Nederlandse grondwet wordt ondergeschikt aan de Europese grondwet

Europese regels gaan boven nationaal recht. Dat is al meer dan veertig jaar geleden zo bepaald in de Europese Unie. Dat moet ook wel. Als landen de Europese regels opzij zouden kunnen zetten met hun eigen nationale regels, dan wordt het een vrijblijvende puinhoop in de Unie. Nieuw is dat deze reeds bestaande regel nu voor het eerst in het verdrag is opgenomen.

De Nederlandse Grondwet blijft gewoon bestaan. De Nederlandse grondwet hoeft ook niet gewijzigd te worden als gevolg van de Europese grondwet. Beide grondwetten staan naast elkaar. De Nederlandse Grondwet gaat over hoe we in Nederland met elkaar omgaan; in de Europese grondwet staat op welke onderwerpen en hoe er in Europa wordt samengewerkt. De Europese grondwet en de Nederlandse grondwet gaan dus over verschillende zaken.

De Europese grondwet is geen grondwet vergelijkbaar met een nationale grondwet, maar een verdrag tussen zelfstandige lidstaten. In dit verdrag staan de spelregels voor de samenwerking in Europa.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
blue
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 jan 2005, 19:37

Bericht door blue »

Tegen.
Gebruikersavatar
Willem ter Haar
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 jul 2003, 15:18
Locatie: Barneveld (Gelderland)
Contacteer:

Bericht door Willem ter Haar »

De Europese grondwet is geen grondwet vergelijkbaar met een nationale grondwet, maar een verdrag tussen zelfstandige lidstaten. In dit verdrag staan de spelregels voor de samenwerking in Europa.
Laat ze het dan geen grondwet noemen, maar het Europees Verdrag.
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Ik stem tegen omdat ik vind dat eerst maar eens ervoor moet worden gezorgd dat alle regels, regelingen, invloed enz. in Europa gelijkluiden zijn. Pas dan moet je dit ook in regels gaan vatten.

Grondwet is ook niet de formele benaming voor waar we voor of tegen stemmen. Het gaat slechts om een verdrag (zo staat het ook in de officiele papieren en brochures vermeld) waarbij alle nu al bestaande regels die voor de gehele EG gelden worden ingebed in 1 regeling. De Nederlandse grondwet blijft ook gewoon bestaan.]
Wat mij betreft mogen ze gewoon toewerken naar een juridisch systeem zoals dat in de VS werkt. Een overkoepelende grondwet, waarin alleen de basisrechten van burgers staan opgenomen en dat daarnaast alle afzonderlijke landen hun eigen regels mogen handhaven, mits deze niet in strijd izjn met de "grondwet".
Maar pas nadat alle overige regels zijn gelijkgetrokken en ieder land zich ook ten alle tijde aan alle afspraken houd en daar schort het nog al eens aan.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Mag ik vragen hoe je de invloeden van een land kunt beïnvloeden?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

De invloed van een land in de Europese Unie kan je beinvloeden door het Europese parlement werkelijke bevoegdheden te geven en niet zoals nu het geval is, dat het parlement iets goedkeurd en dat vervolgens een minister dit weer kan weigeren in het eigen land door te voeren. Je kan de invloed tevens weer beinvloeden door ieder land evenveel stemrecht te geven over bepaalde zaken enz. enz. enz.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Plaats reactie