Hoe alle oorlogen te stoppen..

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

oorlog zit er inderdaad in, ik geloof ook dat de "kracht" om te moorden in iedereen zit zolang de omstandigheden er maar naar zijn
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

volgens mij is kracht een van de problemne...
als je jezelf niet meer kleiner durft te maken dan de ander onstaat juist die onbuigzame situatie die uit de hand zal lopen...
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Mattie
Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 24 okt 2003, 14:20
Locatie: Zuid Limbabwe

Bericht door Mattie »

Volgens mij is het niet een kwestie van je kleiner durven te maken dan een ander, maar eerder een kwestie van je niet kleiner willen maken dan een ander. De menselijke natuur is er een van overleven. En om te overleven kun je je of afhankelijk maken van anderen (door je te laten overheersen en er maar het beste van te hopen) of anderen overheersen en er zeker van zijn dat je overleeft (al dan niet ten koste van de ander.) Dit verlangen om te overleven, hens, te overheersen zit in ieder mens. Daarbij overleeft niet de "liefste", maar wel de sterkste of degene wiens overlevingsdrang het sterkst is en het verste kan en wenst te gaan.

Fressen oder gefressen werden.

Wellicht geen aardige stelling, maar volgens mij wel de kern van de zaak.


Mattie.


.
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Bericht door Ernst-H »

Het einde van alle oorlogen zal zijn wanneer van de laatste twee mensen op aarde er eentje sterft.

The end of humanity is the end of all wars.
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Mattie
Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 24 okt 2003, 14:20
Locatie: Zuid Limbabwe

Bericht door Mattie »

...of zich onderwerpt!
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ernst-H schreef:Het einde van alle oorlogen zal zijn wanneer van de laatste twee mensen op aarde er eentje sterft.
Mattie schreef:...of zich onderwerpt!
nu omschrijven jullie precies wat oorlog inhoudt....
het ging er in dit topic toch om om te omschrijven hoe dit te stoppen?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Bericht door Jurrie »

Tja, ik denk dat oorlogen nog heel lang zullen bestaan, maar ik hoop nu toch wel echt dat er verbetering in gaat komen door bijvoorbeeld de eenwording van de Europese Unie. Nu MOET men wel samenwerken, door de euro bijvoorbeeld is men meer afhankelijk.

Ook samenwerking met ruimtevaartprogramma's ed is een stap in de goede richting.

Ik vermoed(misschien meer: hoop :( ) dat grootschalige oorlogen niet meer voor zullen komen doordat de wereld meer en meer afhankelijk van elkaar wordt. Echter, er zullen altijd landen/gebieden als Noord Korea ed bestaan die Amerika uit wil schakelen, dus in die zin van "oorlog" zal het wel blijven bestaan..

Jurrie
Gebruikersavatar
Teije
Lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 01 okt 2003, 20:19
Contacteer:

Bericht door Teije »

Dat lukt inderdaad gewoon niet, als er op de ene plek de oorlog is afgelopen begint het anders opnieuw. Ik denk dat het voor de politiek onmogelijk is geen oorlog te maken. De 1 zijn dood is de ander zijn brood zullen we maar zeggen...
Plaats reactie