wet

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
n2
Lid
Berichten: 883
Lid geworden op: 01 mar 2005, 12:57

wet

Bericht door n2 »

Mag je nou wel of niet een onklaargemaakte mauser hebben in Nederland?

mv gr
N2
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

volledig onklaar gemaakt volgens de Nederlandse wet + zo'n verklaring dat hij onklaar is gemaakt mag volgens mij wel. Maar je weet wel, heel veel mensen hebben dit niet hebben ;)
n2
Lid
Berichten: 883
Lid geworden op: 01 mar 2005, 12:57

Bericht door n2 »

Tja.. ik kan er mischien aankomen maar ben al wezen bellen met het ministerie van justitie (jaja dat is een mond vol:P) en die namen de telefoon niet op:S
Gebruikersavatar
Hell-Fire
Lid
Berichten: 706
Lid geworden op: 19 aug 2004, 11:35
Locatie: Almere, Nederland

Bericht door Hell-Fire »

Onklaargemaakte mauser met verklaring, mag je gewoon hebben in Nederland.
"Das gibt`s doch nicht, schnee im september, dass müssen Fallschirmjäger sein."
A German Officer on 17-09-`44

Tommy-Talk.com
n2
Lid
Berichten: 883
Lid geworden op: 01 mar 2005, 12:57

Bericht door n2 »

Helaas is de verklaring er niet meer bij:(
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Verklaring is volgens mij niet nodig. In het verleden werden namelijk gewoon onklaar gemaakte wapens in Nederland bij erkende wapenzaken zonder verklaring verstrekt. Vraag me ook af hoeveel mensen daadwerkelijk een verklaring bij hun wettelijk onklaar gemaakte wapen hebben.
Dean-
Lid
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 feb 2005, 14:37
Locatie: Noordwijk
Contacteer:

Bericht door Dean- »

Nico Roelofs schreef:Verklaring is volgens mij niet nodig. In het verleden werden namelijk gewoon onklaar gemaakte wapens in Nederland bij erkende wapenzaken zonder verklaring verstrekt. Vraag me ook af hoeveel mensen daadwerkelijk een verklaring bij hun wettelijk onklaar gemaakte wapen hebben.
misschien dat je bij iemand die wapens onklaar maakt hem kan laten nakijken en alsnog een verklaring krijgen/kopen
''Man hat uns zwar die welt genomen aber beim himmel hat man es nicht geschafft''
k98s
Lid
Berichten: 497
Lid geworden op: 13 apr 2005, 16:38

Bericht door k98s »

Je mag ze niet hebben mits je 18 of ouder bent. Heb het na gevraagd. Verklaring is niet nodig maar wel handig. Je hebt kans dat ze je hem anders af nemen om te controleren. Gewoon bij wapenshop laten na kijken. Koste je tientje ofzo denk ik.
Gebruikersavatar
robbie 23
Lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 19 apr 2005, 15:42
Locatie: turnhout

Bericht door robbie 23 »

hij moet op vier punten onklaargemaakt zijn namelijk:
- loop moet dicht zijn of gaten ingeboord zijn
- trekker moet vast zitten
- de grendel mag niet meer werken
- de lader mag ook niet meer werken

En volgens mij moet hij ook vastgehankert aan de muur zitten, dat je hem niet zomaar kan pakken bij een dreigende situatie.
Daarbij heb je geen papieren voor nodig. En officieel mag er niet meer in gehandeld worden....
n2
Lid
Berichten: 883
Lid geworden op: 01 mar 2005, 12:57

Bericht door n2 »

Ik heb net het ministerie gebeld en om uitleg gevraagd.

Je mag er wel 1 hebben maar dan moet hij doormidden zijn gezaagd, overdwars.

Doe je dit niet riskeer je ik dacht 3 maanden gevangenisstraf of en boete.
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

robbie 23 schreef:hij moet op vier punten onklaargemaakt zijn namelijk:
- loop moet dicht zijn of gaten ingeboord zijn
- trekker moet vast zitten
- de grendel mag niet meer werken
- de lader mag ook niet meer werken

En volgens mij moet hij ook vastgehankert aan de muur zitten, dat je hem niet zomaar kan pakken bij een dreigende situatie.
Daarbij heb je geen papieren voor nodig. En officieel mag er niet meer in gehandeld worden....
Wat een gedoe allemaal,als men de loop goed dicht maak,en de trekker vastmaakt,dan kun je het wapen toch nooit gebruiken? Waarom moet je hem dan nog vastzetten op de muur en mag de Grendel en lader dan ook niet meer werken?
Laatst gewijzigd door robin.h op 28 apr 2005, 15:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Gebruikersavatar
robbie 23
Lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 19 apr 2005, 15:42
Locatie: turnhout

Bericht door robbie 23 »

wie wilt er nu een doormidden gezaagde wapen...ik heb er wel van gehoord maar nog nooit gezien. Ik heb zelf ook verschillende onklaar gemaakte wapens..oa mauser en een lienfield. Ze zijn op 4 punten onklaargemaakt en heb ik paar jaar geleden op een beurs in Duiven gekocht....
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

n2 schreef:Ik heb net het ministerie gebeld en om uitleg gevraagd.

Je mag er wel 1 hebben maar dan moet hij doormidden zijn gezaagd, overdwars.

Doe je dit niet riskeer je ik dacht 3 maanden gevangenisstraf of en boete.
Dit geldt alleen bij (semi-)automatische en handpistolen. Wapens als een k98 en Enfield mag je gewoon in je bezit hebben als je 18 jaar of ouder bent en hij volgens de wet onklaar is gemaakt.


hij moet op vier punten onklaargemaakt zijn namelijk:
- loop moet dicht zijn of gaten ingeboord zijn
- trekker moet vast zitten
- de grendel mag niet meer werken
- de lader mag ook niet meer werken

En volgens mij moet hij ook vastgehankert aan de muur zitten, dat je hem niet zomaar kan pakken bij een dreigende situatie.
Er zijn meer punten waar hij aan moet voldoen:

De loop moet dicht zitten zoals jij al aangaf maar er moeten ook gaten in de loop zitten. Geloof dat het 2 of 3 gaten moeten zijn, waarvan 1 op een zichtbare plek.

Ook de slagpin moet verwijderd zijn.
Gebruikersavatar
robbie 23
Lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 19 apr 2005, 15:42
Locatie: turnhout

Bericht door robbie 23 »

Nico Roelofs schreef: Er zijn meer punten waar hij aan moet voldoen:

De loop moet dicht zitten zoals jij al aangaf maar er moeten ook gaten in de loop zitten. Geloof dat het 2 of 3 gaten moeten zijn, waarvan 1 op een zichtbare plek.

Ook de slagpin moet verwijderd zijn.
dat zeg ik :P

slagpin moet eruit maar trekker mag niet werken!

en van die 3 gaten kan je gelijk in hebben...
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Hier hoe het precies zit. Dit heb ik uit een ander topic gehaald. Dit heeft Wilco Vermeer daar geplaatst. Dit is hoe het precies moet volgens de wet.

Aanwijzingen met betrekking tot het voor gebruik ongeschikt maken van de onder a tot en met d genoemde wapens:

- de daarvoor in aanmerking komende onderdelen dienen eerst onbruikbaar te worden gemaakt en vervolgens gemonteerd en elektrisch vastgelast te worden; een en ander is afhankelijk van type wapen en toegepast afvuursysteem;
- de elektrische lassen diene op schone en vetvrije oppervlakken te worden gelegd en van deugdelijke kwaliteit te zijn;
- de bewerkingen dienen cumulatief te worden uitgevoerd.


Beschrijving 1
Basculerende hagelgeweren met uitwendige hanen

1. Twee gaten boren in elke loop met een diameter van ten minste 8 mm, waarvan één gat uitmondt in de kamer van de loop en één gat op maximaal 150 mm van de achterkant van de loop.
2. De kamer van elke loop ten dele versperren met een elektrische las.
3. De onderdelen van de sloten vastlassen op de slotplaten.
4. Zowel de slagpinnen als de schroeven die de slagpinnen borgen in de bascule, elektrisch vastlassen.
5. De voorste of achterste loophaak en de grendelstift inkorten.
6. Na het grendelen het restant loophaak en het restant grendelstift elektrisch vastlassen aan de bascule.
7. In de loopmondingen nauw passende stalen pennen (cilinders) ter lengte van minste 30 mm elektrisch vastlassen.


Beschrijving 2
Basculerende hagelgeweren met inwendige hanen

1. Twee gaten boren in elke loop met een diameter van ten minste 8 mm, waarvan één gat uitmondt in de kamer van de loop en één gat op maximaal 150 mm van de achterkant van de loop.
2. De kamer van elke loop ten dele versperren met een elektrische las.
3. De slagpingaten in de bascule vergroten tot een diameter van ten minste 10 mm.
4. De slagpinpunt verwijderen.
5. De spanhefboom, de loophaak en de grendelstift inkorten.
6. De lopen en de diverse onderdelen van het grendel-, span- en afvuurmechanisme elektrisch vastlassen aan de bascule.
7. In de loopmondingen nauw passende stalen pennen (cilinders) ter lengte van minste 30 mm elektrisch vastlassen.


Beschrijving 3
Enkelschots grendelgeweren

1. Een nagenoeg kamervullende stalen pen elektrisch vastlassen in de kamer van de loop. Eventueel de voorkant van de grendel inkorten om deze te sluiten.
2. Een nauw passende stalen pen, ter lengte van tenminste 30 mm, elektrisch vastlassen in de loopmonding.
3. Twee gaten met een diameter van ten minste 10 mm boren in de onderkant van de loop, waarvan één omstreeks 50 mm voor de kamer en één halverwege de loop.
4. Een gat van ten minste 10 mm boren in de onderkant van het huis en de loop ter hoogte van de schroefdraadverbinding huis/loop.
5. Twee gaten met een diameter van ten minste 10 mm boren in de onderkant van het huis, doorlopend tot in de grendel.
6. De trekkerspannok verwijderen.
7. De opening in het huis voor het doorlaten van de trekker-spannok, de twee geboorde gaten in het huis/grendel en het geboorde gat in het huis/loop met elektrische lassen geheel opvullen.


Beschrijving 4
Meerschots grendelgeweren (repeterende vuurwapens)

1. Een nagenoeg kamervullende, stalen pen elektrisch vastlassen in de kamer van de loop.
2. Een nauw passende stalen pen, ter lengte van tenminste 30 mm, elektrisch vastlassen in de loopmonding.
3. Twee gaten met een diameter van ten minste 10 mm boren in de onderkant van de loop, waarvan één omstreeks 50 mm voor de kamer en één halverwege de loop.
4. de loop elektrisch vastlassen aan het huis, hetzij ter plaatse van de achterkant van de loop en het inwendige van het huis, hetzij door middel van een te boren gat met een diameter van minimaal 10 mm in het huis en de loop ter plaatse van de schroefdraad. In het eerstgenoemde geval de voorkant van de grendel inkorten om deze te kunnen sluiten.
5. De grendel/afsluiter elektrisch vastlassen aan het huis over de gehele lengte, aan beide langszijden van de magazijnopening.
Laatst gewijzigd door Nico Roelofs op 28 apr 2005, 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie