Simon Wiesenthal Centrum is twintig nazi-collaborateurs...

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Idd Harro; op een gegeven moment is de straf genoeg geweest..
Wanneer we vergeten hoe we moeten vergeven zijn we eigenlijk ons eigen doel voorbij gestreefd...
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Marcfire
Lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 24 dec 2003, 12:49

Bericht door Marcfire »

Ik ben zowiezo een groot bewonderaar van Wiesental en heb een aantal boeken van hem verslonden.

Zijn continue speurtocht om misdadigers voor het gerecht te krijgen (geen wraak maar gerechtigheid zoals een boek van hem heet) vind ik terecht en bewonderens waardig.

De misdaden van vele door hem gezochte misdadigers zijn dus van aard, dat destijds levenslang of doodstraf als vonnis had moeten dienen. Zodoende vind ik dat die personen nu alsnog het gevang in moeten om in iedergeval het laatste stuk van levenslang uit te dienen. Ongeacht hoe oud die persoon is, wat die nog allemaal gedaan heeft en hoe slecht de conditie ook. Iedereen die levenslang uitzit in de wereld en die ouder wordt en ziek, die wordt toch ook niet vrijgelaten daardoor.

Als de daad dus bewezen kan worden, dan moet de straf worden uitgezeten. Verjaring is een lastig thema hierin overigens, maar voor de zwaarste vergrijpen wordt daar van afgeweken volgens mij.
Gebruikersavatar
thedutchdevilo
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 09 apr 2005, 23:08
Locatie: Groningen

Bericht door thedutchdevilo »

He Marcfire....ik ben het helemaal met je eens.
Wiesenthal is inderdaad een uiterst intilegente man ,waarvan ik ook een ieder wil aanraden om zijn boeken te lezen.
Met name zijn eigen Dachau ervaringen zijn zeer intens beschreven en zeer lezenswaardig.
Ook vind ik dat voor sommige mensen geen verjaring mag gelden.
There can be only one...!
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

thedutchdevilo schreef:Ook vind ik dat voor sommige mensen geen verjaring mag gelden.
En waarom vind je dat? Ik wil je mening horen! :D
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Arjen schreef:Idd Harro; op een gegeven moment is de straf genoeg geweest..
Klopt, maar als ze nooit gestraft zijn en al 60 jaar ongestraft in vrijheid leven mag daar gezien de ernst van hun daden absoluut alsnog een straf op staan, ongeacht hun hoge leeftijd.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

Aan wat voor straffen denk je dan Harro?
Gebruikersavatar
thedutchdevilo
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 09 apr 2005, 23:08
Locatie: Groningen

Bericht door thedutchdevilo »

Nou Bob ik vind dat enkele mensen zich zo hebben laten gaan in de oorlog,dat ze ten alle tijden nog hun straf moeten hebben.
Ook als ze oud of ziek zijn,want daar hebben ze zelf ook niet op gelet ten tijde van hun misdaden.
There can be only one...!
Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Zitadelle »

Maar wat heb je daar nou aan? Gerechtigheid?

Kom nou toch! Net of het nog wat uitmaakt of een 95-jarige kerel nog 1 jaar in de cel zit... bovendien moet je ook in de gaten houden in welke omgeving zo'n persoon tot zulke daden overgaat. Wat vanuit ons oogpunt bezien beestachtig is, kunnen de daders in hun tijd als normaal hebben beschouwd...
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
Gebruikersavatar
thedutchdevilo
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 09 apr 2005, 23:08
Locatie: Groningen

Bericht door thedutchdevilo »

Wat vanuit ons oogpunt bezien beestachtig is, kunnen de daders in hun tijd als normaal hebben beschouwd...
Dat is toch geen redenatie.....
Er zijn ook vast wel heel veel seriemoordenaars die wat zij doen heel gewoon vinden,maar daarom is dat nog niet zo.....! :roll:
There can be only one...!
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Zitadelle schreef:Wat vanuit ons oogpunt bezien beestachtig is, kunnen de daders in hun tijd als normaal hebben beschouwd...
Dat gaat niet op. Dit zijn misdaden waarvoor ze in 1945 ook waren bestraft als justitie ze had gevonden. Destijds was het dus ook een misdaad. Bovendien gaat het om een misdaad tegen de mensheid. Het maakt werkelijk geen moer uit of de dader zijn gedrag toendertijd normaal vond.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

Ik vind het best, als je dus alle NSB'ers, Nazi's en andere foutlingen uit de oorlog wil laten opsluiten, ben jij dus bereid om je belastingbijdrage per maand met 500% te verhogen om meer gevangenissen te bouwen, meer personeel daarvoor op te leiden. Ach kom op zeg, zo'n proces tegen zo iemand duurd alleen al jaren, dan is ie allang dood.. Waste of time!
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

779 schreef:Ik vind het best, als je dus alle NSB'ers, Nazi's en andere foutlingen uit de oorlog wil laten opsluiten
:? We hadden het toch over oorlogsmidadigers? Waar haal je opeens "NSB'ers, Nazi's en andere foutelingen" vandaan? Het gaat om mensen die zich schuldig maakten aan misdaden tegen hun medemens. Alle leden van twee politieke partijen onder die noemer scharen is kort door de bocht.
779 schreef:, ben jij dus bereid om je belastingbijdrage per maand met 500% te verhogen om meer gevangenissen te bouwen, meer personeel daarvoor op te leiden.
Betalen wij belasting per maand??? Waar heb je het over? 500 procent, kun je dat onderbouwen? Het gaat om het berechten van twintig opgespoorde misdadigers. Hoeveel gevangenissen wil je daarvoor bouwen?
779 schreef:Ach kom op zeg, zo'n proces tegen zo iemand duurd alleen al jaren, dan is ie allang dood.. Waste of time!
Nope, want het gaat om het principe dat ernstige misdaden nooit verjaren. Immers, waar leg je dan de grens?
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

Ja NSB'ers hebben toch meegeholpen om Joden te verraadden? Zij wisten dan ook wat er mee ging gebeuren... Ik ben gewoon tegen het opsluiten van dit soort ongein.. dat geld kan beter ergens anders in geinvesteerd worden, in de zorg ofzo. Zullen die nazi's trouwens wel toerekeningsvatbaar verklaard worden? Want je bent nl. behoorlijk ziek als je zoveel doden op je geweten hebt.... PBC onderzoek van zoveel jaar :S
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

779 schreef:Ja NSB'ers hebben toch meegeholpen om Joden te verraadden? Zij wisten dan ook wat er mee ging gebeuren...
779, je verkoopt lariekoek. Het is onzin te stellen dat NSB'ers als groep joden verraadden en het is al helemaal absurd te stellen dat de gemiddelde NSB'er wist wat de joden tewachten stond. We hebben het in deze thread simpelweg over twintig mensen, verdacht van misdaden tegen hun medemens en opgespoord door het Simon Wiesenthal Centrum.
Simon Wiesenthal Centrum is twintig nazi-collaborateurs op het spoor
WARSCHAU - Het Simon Wiesenthal Centrum is twintig verdachten op het spoor die in de Tweede Wereldoorlog joden zouden hebben vermoord of verraden. De tips zijn het resultaat van Operatie Laatste Kans, die vorige zomer van start ging. Het centrum liet toen weten tienduizend euro te schenken aan mensen die informatie verschaffen die leidt tot een gerechtelijk onderzoek naar nazi-collaborateurs. De verdachten zijn negentien Polen en een jood, van wie de nationaliteit niet werd gemeld.
Niet "alle NSB'ers", geen Nederlanders.
779 schreef:Ik ben gewoon tegen het opsluiten van dit soort ongein.. dat geld kan beter ergens anders in geinvesteerd worden, in de zorg ofzo.
Dat mag je vinden, maar haal er dan niet allerlei zaken bij die los staan van deze discussie.
779 schreef:Zullen die nazi's trouwens wel toerekeningsvatbaar verklaard worden? Want je bent nl. behoorlijk ziek als je zoveel doden op je geweten hebt.... PBC onderzoek van zoveel jaar :S
Gelul.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Harro, je hebt het er de hele tijd over dat deze 20 mensen oorlogsmisdadigers zijn, maar in het krantenberichtje kan ik alleen maar terugvinden dat ze mensen verraden hebben..
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Plaats reactie