rassenhaat

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
voor school

rassenhaat

Bericht door voor school »

wat was de aanleiding tot rassenhaat tijdens WO2?
En wat waren de gevolgen?
Gebruikersavatar
Cicero
Lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 17 apr 2005, 12:38
Locatie: Katwijk (ZH)

Bericht door Cicero »

Dit is wel een erg grote vraag om zomaar te beantwoorden.
Voor dit antwoord kun je helemaal terugkijken naar Jezus en de haat van de Joden tegen de christenen.
Maar ook naar de Middeleeuwen toen de Joden begonnen te emigreren naar Noord-west Europa en ze vooral werkten in het bankwezen en de juwelenhandel.
De Joden werden zo heel rijk en de rest bleef relatief arm. Dus kwam er haat tegen Joden. Hitler was weer een van de velen die die haat aanwakkerde met zijn propaganda. Dit weet hij weer aan dat het de schuld van de Joden was dat Duitsland WO I had verloren. (dolkstootlegende)
Ook na zwarte donderdag op 29 oktober 1929 (beurscrach) werden velen werkloos in Duitsland. Men dacht dat de Joden nog steeds rijk waren en dat ze niets met het kapitaal deden om anderen te helpen.

Om echt een goed antwoord te krijgen moet je vele boeken lezen over de tijd van Jezus tot de Tweede Wereldoorlog.
Ik zou de vraag wat inkorten tot iets als: Waarom haatte Hilter de Joden zo erg dat hij anderen ook ging overtuigen van zijn haat?

Maar dan moet je zijn propaganda en WO I onderzoeken en Hitlers leven. ed.
Ik weet zo snel niet een goede vraag die niet te veel onderzoek vergt.
miss kan je zelf wat verzinnen? :)
In a war it's not about who's right, only who's left!
Gebruikersavatar
John Rambo
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 14 sep 2004, 15:45
Locatie: Apeldoorn

Bericht door John Rambo »

ik zal ook nog even een balletje opgooien.

Ik denk dat in de tijd van de economische crisissen er een zondebok werd gezocht. Hitler vond deze in de vorm van de Joden en andere buitenlanders.
Daarnaast denk ik ook dat in die tijden van economische achteruit gang meer en meer mensen hun toevlucht zochten in occulte, tot de fantasie sprekenden, dingen. Om de werkelijkheid te ontsnappen. Dat occutle gebeuren bracht misschien Hitler bij het Germaanse. Bij de Germaanse strijdkracht en het Germaanse ideaal.

Deze dingen in combinatie zijn misschien een oorzaak geweest voor de rassenhaat waar jij op doelt.
Gebruikersavatar
mamartijn
Lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 27 okt 2004, 21:22
Locatie: nijverdal

Bericht door mamartijn »

Die zondebok werd inderdaad gevonden in de Joden, maar daar bleef het natuurlijk niet bij. Eigenlijk iedereen die niet tot het Duitse Arische Ras behoorde stond op de 'vijandige lijst'. Tot gehandicapten en homo's aan toe.... aldus geschiede.... Een mooie tip is de BBC Documantaire: Nazi's a Warning From History......

Groeten Martijn
Gebruikersavatar
Cicero
Lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 17 apr 2005, 12:38
Locatie: Katwijk (ZH)

Bericht door Cicero »

zeker hele goeie serie. Ik heb hem op Dvd!
Dat van die Joden en zigeuners ed wist ik ook al, maar om dat nu de hele tijd te gaan typen. Hitler was trouwens ook 1/8 jood. Zijn tante ofzoiets.
Daarom was ook ingesteld dat je alleen als jood gold als 2 van je grootouders joden waren. minder en eerder was je ook 1/8 of minder jood en dat kon natuurlijk niet met Hitler ook als 1/8 jood.
(Leuk weetje)
In a war it's not about who's right, only who's left!
Gebruikersavatar
mamartijn
Lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 27 okt 2004, 21:22
Locatie: nijverdal

Bericht door mamartijn »

Het schijnt dat ss generaal Heydrich (kijk eens naar de film Consiracy) ook voor een deel jood was, maar dat wordt verder nergens opgehelderd... weet iemand dit?
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Heydrich een generaal?
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Heydrich een Jood???

Heb ik nog nooit gehoord...
Вместе мы непобедимы
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Is een fabeltje. Net als het een fabeltje is dat Hitler 1/8 jood was. Mensen geloven dit graag omdat het natuurlijk een dubieus verhaal is. Maar onzin blijft het.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Cicero schreef:Daarom was ook ingesteld dat je alleen als jood gold als 2 van je grootouders joden waren. minder en eerder was je ook 1/8 of minder jood en dat kon natuurlijk niet met Hitler ook als 1/8 jood.
(Leuk weetje)
Nee. Met twee joodse grootouders was je een half-jood.

Nurnberger wetten (1935):

-jood (totale jood) = drie of vier grootouders waren joods
-jood (totale jood) = kruizing in de eerste graad maar praktiserend jood
-jood (totale jood) = kruizing in de eerste graad, getrouwd met een jood
-kruizing in de eerste graad (half-jood) = twee grootouders waren joods
-kruizing in de tweede graad (kwart-jood) = één grootouder was joods
-ariër = van Duits bloed of daaraan verbonden, zonder joodse afstamming.
mamartijn schreef:Die zondebok werd inderdaad gevonden in de Joden, maar daar bleef het natuurlijk niet bij. Eigenlijk iedereen die niet tot het Duitse Arische Ras behoorde stond op de 'vijandige lijst'. Tot gehandicapten en homo's aan toe
Waren zouden homo's en gehandicapten niet tot het arische ras behoren? Ariër betekende volgens de Nurnberger wetten niets anders dan "van Duits bloed zonder joodse invloeden". Heel veel homoseksuelen en gehandicapten voldeden gewoon aan die criteria. Ze hadden volgens de nazi's een tegennatuurlijke ziekte (de homo's) of waren nutteloos in het arbeidsproces en daarom te duur (de geestelijk gehandicapten). De opmerking dat iedereen die "niet tot het arische ras" behoorde op de "vijandige lijst" stond is dus te kort door de bocht. Italianen waren ook geen ariërs (mediteraan) en de Japanners al helemaal niet. Ook hun afkeer tegen communisten, jehova's getuigen en politieke tegenstanders heeft niets met hun rassenwaan temaken.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Samara
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 apr 2005, 21:01
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door Samara »

Ik geloof dat ik ergens heb gelezen dat Hitler de joden zo haatte omdat degene die hem niet tot de kunstacademie toeliet een jood was. Kan dit misschien kloppen?
Destiny decides who we meet in life
Gast

Bericht door Gast »

Wat waren de gevolgen van rassenhaat?
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

De Endlösung
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gast

Bericht door Gast »

Wat is de Endlösung?
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

De eindoplossing op de vraag wat er met de 'niet-gewensten' moest gebeuren...zeg maar de uitroeiing van die bevolkingsgroepen.
Plaats reactie