Simon Wiesenthal Centrum is twintig nazi-collaborateurs...

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Harro schreef:We hebben het in deze thread simpelweg over twintig mensen, verdacht van misdaden tegen hun medemens en opgespoord door het Simon Wiesenthal Centrum.
Je leest alleen dat ze mensen verraden hebben?
Simon Wiesenthal Centrum is twintig nazi-collaborateurs op het spoor
WARSCHAU - Het Simon Wiesenthal Centrum is twintig verdachten op het spoor die in de Tweede Wereldoorlog joden zouden hebben vermoord of verraden. De tips zijn het resultaat van Operatie Laatste Kans, die vorige zomer van start ging. Het centrum liet toen weten tienduizend euro te schenken aan mensen die informatie verschaffen die leidt tot een gerechtelijk onderzoek naar nazi-collaborateurs. De verdachten zijn negentien Polen en een jood, van wie de nationaliteit niet werd gemeld.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Harro schreef:Je leest alleen dat ze mensen verraden hebben?
Nee ik lees natuurlijk ook dat ze verdacht worden van het vermoorden van mensen. Maar een duitse soldaat die een nederlander neer schiet met zijn mp44 heeft ook een moord gepleegd, worden zij ook allemaal vervolgd?

Uit de informatie gegeven in dit krantenartikel kan ik niet afleiden dat deze moorden zo anders zijn dat het hier om een oorlogsmisdaad gaat..

Michel.
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Miesjel schreef:Ik blijf bij mijn mening.
Ik vind het natuurlijk verschrikkelijk dat deze 'verraders' hun medemensen verraden hadden gaan, ookal wisten ze niet wat er ging gebeuren, ze wisten dat deze joden, verzetsmensen, etc. gestraft zouden worden voor het anders zijn dan de massa op dat moment. Maar ik vind dat deze mensen vandaag de dag niet meer vervolgd horen te worden voor dat wat ze ruim 60 jaar geleden gedaan hebben.
Het krantebericht spreekt van 19 Poolse verdachten. Ik denk dat in dat land, een anti-semitisch land met anti-joodse wetten van voor de Duitse inval, waar vanaf 1939 de Duitse Einsatzkommandos met steun van Poolse handlangers openlijk huishielden, de vergassingsvrachtwagens openlijk gebruikt werden en de vernietigingskampen voor grote delen van de bevolking zichtbaar waren, je niet zondermeer kunt stellen dat deze verraders niet wisten wat er met hun slachtoffers ging gebeuren. Bovendien spreekt het artikel niet alleen van verraders maar ook over verdachten van moord.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Miesjel schreef:Nee ik lees natuurlijk ook dat ze verdacht worden van het vermoorden van mensen. Maar een duitse soldaat die een nederlander neer schiet met zijn mp44 heeft ook een moord gepleegd, worden zij ook allemaal vervolgd?
Doet dat ertoe? Wil je mensen waarvan hun misdaden tegen hun medemens mogelijk bewezen kunnen worden vrijuit laten gaan omdat er nog rondlopen wiens schuld niet bewezen kan worden? Dat is hetzelfde als stellen dat je alle oplichters maar moet laten lopen omdat er genoeg oplichters zijn die nooit voor de rechter komen :roll:
http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?p=115916#115916Uit de informatie gegeven in dit krantenartikel kan ik niet afleiden dat deze moorden zo anders zijn dat het hier om een oorlogsmisdaad gaat..
Het gaat om misdaden tegen de mensheid. Het vermoorden en verraden van joden in Polen tijdens WO2. Ik denk dat de mensen eens op moeten houden met het trekken van kromme vergelijkingen met de situatie in Nederland tijdens de oorlog. Je kunt dit namelijk niet vergelijken.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Ik zeg ook niet dat het niet zo is, ik zeg alleen dat ik uit het krantenartikeltje niet op kan maken dat het hiet om oorlogsmisdadigers gaat.
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Ik kan het er wel uit opmaken: het artikel spreekt van 19 Polen en een jood, verdacht van het vermoorden of verraden van joden tijdens WO2.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Harro schreef:Ik kan het er wel uit opmaken: het artikel spreekt van 19 Polen en een jood, verdacht van het vermoorden of verraden van joden tijdens WO2.
Ik kan begrijpen dat het vermoorden van ongewapende joden een oorlogsmisdaad is, maar het verraden van joden was toch geen oorlogsmisdaad?
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Gezien de genoemde verdenking van moord maakt dat niet uit, nog los van de context van de Poolse locatie van de vermeende misdaden zoals ik hierboven al schreef. Je kunt moeilijk stellen dat het verraden van joden in Polen geen oorlogsmisdaad was enkel omdat ze het in dit artikel niet expliciet zo noemen. De omstandigheden in Polen tussen 1939 en 1945 zijn te duidelijk.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Er staat 'vermoord of verraden', dus niet alle 20 verdachten worden verdacht van moord, en in het artikel wordt niet gezegd dat ook de twintigste verdacht uit Polen afkomstig is.

Je beoordeelt echter wel alle 20 verdachten alsof ze Poolse moordenaars zijn.
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Zoals ik al schreef: je moet Polen niet vergelijken met de situatie in West-Europa. In Nederland kon je een jood verraden. Dat was een misdaad maar de kans was zeer klein dat je als Nederlander wist van de moordpartijen in het oosten en daarom wist wat een jood tewachten stond. In Polen in WO2 was het lot van de joden zo overduidelijk. Door de openlijke activiteiten van de Einsatzkommandos, de massa executies, de vergassingsvrachtwagens, de duidelijk zichtbare kampen en de openlijke steun die de Duitsers kregen bij deze activiteiten, wist een Pool heel goed wat een jood die hij verraade te wachten stond en in die omstandigheid is het verraden van een jood een veel ernstiger misdrijf, ookal betekende verraad door een Nederlander of een Pool voor een joods slachtoffer uiteindelijk hetzelfde lot.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Hauptmann
Lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 29 aug 2004, 18:51
Contacteer:

Bericht door Hauptmann »

Ik neem aan dat ook hier gewoon rechters gaan beoordelen of mensen schuldig zijn. En daarbij wegen ze alles af en kijken ze individueel naar personen.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
KätheHelfrich
Lid
Berichten: 469
Lid geworden op: 17 aug 2004, 10:57
Contacteer:

Bericht door KätheHelfrich »

Dank je voor de link, kende ik niet, ga ik eens op m'n gemak bekijken.
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl
Het WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Overigens: niet dat ik tegen het vervolgens van oorlogs misdadigers ben, maar ik vraag me af of die mensen zich niet al 60 jaar heel erg druk maken over wat ze gedaan hebben. Sommigen hebben heel erg veel spijt van wat hij gedaan heeft. Ik neem aan dat dit voor de meeste oorlogsmisdadigers zo is. Sommigen zullen misschien ontkennen tegen zichzelf wat ze gedaan hebben, maar ik neem aan dat iedereen beseft wat ie zelf misdaan heeft op eenbepaald niveau...

Anyway...die mensen zijn waarschijnlijk in de 90 dus veel mensen zullen ze niet meer kwaad doen lijkt me zo.
Laatst gewijzigd door Arjen op 01 mei 2005, 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Wat heeft D. er nu mee temaken? Die is helemaal geen oorlogsmisdadiger.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Plaats reactie