Jevgeni Chaldej, fotograaf van het Rode Leger 1941 - 1946

Forumonderdeel m.b.t. afbeeldingen uit de Tweede Wereldoorlog
Gebruikersavatar
Narcolepticus
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 okt 2004, 21:41
Locatie: Bel 156

Bericht door Narcolepticus »

Welja, zoals Stalin zelf zij:

De moedigste man in het Rode Leger is een lafaard. :)
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Net zoals in mijn onderschrift staat maar iets anders verwoord.

'It takes a brave man to be a coward in the Red Army.’

Ironclad
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Narcolepticus schreef:Welja, zoals Stalin zelf zij:

De moedigste man in het Rode Leger is een lafaard. :)
Andersom, er is een moedig man nodig om een lafaard te zijn in het Rode Leger :P
Anders zou heel het leger uit lafaards bestaan. Je kan veel van Stalin zeggen, maar zoiets zou hij volgens mij nooit zeggen.
Вместе мы непобедимы
Gebruikersavatar
Narcolepticus
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 okt 2004, 21:41
Locatie: Bel 156

Bericht door Narcolepticus »

Ach ja, je begrijpt wat ik bedoel he Georgi
Gebruikersavatar
thedutchdevilo
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 09 apr 2005, 23:08
Locatie: Groningen

Bericht door thedutchdevilo »

Ja ik had ook gelezen dat er bij de russische troepen controleurs meegingen,die de soldaten naar voren jaagden bij de aanval en hun afschoot als ze weigerden of zich overgaven.
There can be only one...!
Thijs
Lid
Berichten: 222
Lid geworden op: 10 jan 2005, 21:18
Locatie: Meise/Belgie

Bericht door Thijs »

ik vind hun scherpschutters wel heel interessant
Gebruikersavatar
Narcolepticus
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 okt 2004, 21:41
Locatie: Bel 156

Bericht door Narcolepticus »

thedutchdevilo schreef:Ja ik had ook gelezen dat er bij de russische troepen controleurs meegingen,die de soldaten naar voren jaagden bij de aanval en hun afschoot als ze weigerden of zich overgaven.
Die mannen liepen rukten achter de troepen op. Ze schoten dan, als er Russische troepen wilden terugtrekken, de personen die dit deden af. En van die dergelijke dingen.
Vinnie
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 apr 2005, 18:53

Re: Jevgeni Chaldej, fotograaf van het Rode Leger 1941 - 194

Bericht door Vinnie »

Ik moet een werkstuk maken voor school en ik kan bijna nergens informatie vinden over het Rode leger dus ik wou graag vragen of een van jullie mischien wat informatie heeft over het rode leger??
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Jevgeni Chaldej, fotograaf van het Rode Leger 1941 - 194

Bericht door Zhukov »

Vinnie schreef:Ik moet een werkstuk maken voor school en ik kan bijna nergens informatie vinden over het Rode leger dus ik wou graag vragen of een van jullie mischien wat informatie heeft over het rode leger??
Wat wil je weten?? :D
Вместе мы непобедимы
Vinnie
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 apr 2005, 18:53

Re: Jevgeni Chaldej, fotograaf van het Rode Leger 1941 - 194

Bericht door Vinnie »

Jah srry ik heb al antwoord gekregen op een andere forum site! maar evengoed bedankt;)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Bericht door asjemenou »

Er wordt nogal gespeculeerd dat de foto van de 3 Sovjet soldaten die de Sovjet vlag planten op het dak van de Rijksdag in scene zou zijn gezet. Als ik het intervieuw met Jevgeni Chaldej moet geloven ,diat hij had met 2 Duitse journalisten, is dit dus niet het geval. Jevgeni had wel een Sovjet vlag biij zich en heeft deze door een drietal Sovjet soldaten op het dak laten plaatsen. Op dat moment waren de gevechten rondom de Rijksdag nog in volle gang en stond de Rijksdag in brand. Hetzelfde heeft hij gedaan op de Brandenburger Tor en op de rijksadelaar van het vliegveld Tempelhof.
De bestorming van de Rijksdag is door de Sovjet cameraploeg wel gemist en is de volgende dag over gedaan ter wille van de Sovjet propaganda. Vele Russische soldaten hebben deze opname bijgewoond en zelfs in gefigureerd vandaar dat vandaag de dag nog vele veteranen beweren dat ze deel hebben genomen aan de bestorming van de Rijksdag.
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Inderdaad, wat ik ervan gehoord heb is dat hij die vlag er een dag eerder had opgezet, maar nog eens overdeed voor de camera's een dag later, terwijl de gevechten in Berlijn nog in volle gang waren.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Bericht door asjemenou »

Chaldej is zover ik het weet maar één keer op het dak van de Rijksdag geweest en dit was in de morgen van 2 mei 1945. Hij koos voor dit standpunt op het dak omdat hij de stad Berlijn op de achtergrond wilde hebben. Hij heeft in totaal 36 foto's van deze scene gemaakt.
Er zijn hem wel Sovjet soldaten voor geweest. Hij verteld in een interview dat het dak van de Rijksdag vol zat met rode linten en strikken. Reeds aangebracht door andere Sovjet soldaten die hem voor waren.
Op 3 mei 1945 vloog Chaldej terug naar Moskou om z'n films te ontwikkelen. Een maand later werd hij op het matje geroepen door z'n chef van het persbureau TASS.
Deze wees Chaldej op een detail van z'n foto. Één van de drie Sovjet soldaten die hij had gefotografeerd droeg zichtbaar om elke pols een horloge!!! Chaldej moest het horloge om de rechterpols van de Sovjet soldaat wegretoucheren want de wereld mocht niet zien dat er zich plunderaars bevonden in het glorierijke Sovjet leger.

Stalin had gezegd dat de eerste soldaat van het rode leger die de Sovjet vlag op het dak van de Rijksdag zou planten, Held van de Sovjet Unie zou worden. En zo gebeurde het ook, de drie Sovjet soldaten op de foto van Chaldej op het dak van de Rijksdag werden alle drie gedecoreerd tot Held van de Sovjet Unie.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie