Zweeds jasje met SS emblemen

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
FELIX
Lid
Berichten: 980
Lid geworden op: 25 feb 2005, 14:51
Locatie: Nederland

Bericht door FELIX »

Darryl schreef:Dan heb ik al ingezaagd!

Alleen het stukje waar de foto's van Polen zaten mocht ik niet zien :? Vage boel!
Dan heb je het album al ingezien. :lol:
Groeten R.

Felix in columna sedet et cogitat: carpe diem.
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

killingspree schreef:stel nu !
darryl krijgt inzage of krijgt het boek
zijn jullie dan overtuigd ?
lijkt me sterk dat hij in die laatste paar weken nog gefoto grafeerd is geworden maar goed
zou leuk zijn\

gr niels
Als het een origineel foto album mocht zijn dan ben ik daar van overtuigt, maar zeer zeker niet van het jasje met bij behorend "verhaal" daar het voor mij duidelijk is dat er geen originele insignes op het jasje zitten.
Collector of uniforms of the enemy
peterb
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 01 mei 2005, 03:22
Locatie: Somewhere
Contacteer:

Bericht door peterb »

Het zou natuurlijk kunnen maar is wel heel errug sterk. Mijn visie is ook niet al te optimaal over het jasej omdat er maar een heel klein aantal jasjes uit Denemarken kwamen die idd door de Duitsers gedragen zijn. Het werd wel gedaan maar zeker niet bij de SS. Dat was ook een prestise kwestie van die gasten dat moest allemaal perfect zijn. En dan als Nederlandse vrijwilliger zou je eerder in een Nederlands jasje lopen dat om is gezet naar Duits want dat werd ook gedaan. Ik heb een keer een jasje gehad met Duitse stempels over een stempel van Peek & Cloppenburg.

Maar bij zulke verhalen is het altijd wel moeilijk. Ik ken ook een aantal Duitse veteranen die mij wat gegeven hebben maar wat ook nep bleek te zijn achteraf. Ze weten zel famper wat echt en fake is. Ze komen natuurlijk veel bij elkaar en op reunies dat daar ook wel het een en ander van de hand gaat.

Maar ik zou zeggen laat het een keer goed controleren. Misschien heb je goede duidelijke foto's van de insignes en het sticksle van hoe ze erop zijn gezet dan kan ik misschien iets voor je betekenen.
Gebruikersavatar
killingspree
Lid
Berichten: 1659
Lid geworden op: 21 nov 2004, 18:19
Locatie: None

Bericht door killingspree »

Het zou natuurlijk kunnen maar is wel heel errug sterk. Mijn visie is ook niet al te optimaal over het jasej omdat er maar een heel klein aantal jasjes uit Denemarken kwamen die idd door de Duitsers gedragen zijn. Het werd wel gedaan maar zeker niet bij de SS. Dat was ook een prestise kwestie van die gasten dat moest allemaal perfect zijn. En dan als Nederlandse vrijwilliger zou je eerder in een Nederlands jasje lopen dat om is gezet naar Duits want dat werd ook gedaan. Ik heb een keer een jasje gehad met Duitse stempels over een stempel van Peek & Cloppenburg.
ik denk dat jij het verhaan van darryl niet goed gelezen hebt peter.
WAAROM zou hij een zweeds jasje hebben. niet omdat hij fan is van zweeden en bij de nederlandse ss zit ! jou verhaal komt zo over dat hij gewoon voor een zweedsjasje heeft gekozen. hij is gevlucht en heeft in zweden een jasje op de kop getikt omdaar me de geallieerde mee proberen te bereiken. vervolgens is hij gesnaaid en met ss insignes terug gestuurd !

daar zit wel degelijk een verschil in met jou verhaal :D

niels
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

peterb schreef: Ik heb een keer een jasje gehad met Duitse stempels over een stempel van Peek & Cloppenburg.
Kan heel goed zijn, gezien P&C ook in Duitsland zat (o.a? in Hamburg) en daar volop uniformen produceerde.
peterb
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 01 mei 2005, 03:22
Locatie: Somewhere
Contacteer:

Bericht door peterb »

@ killingspree

ik heb het nu allemaal gelezen van voor tot eind en jullie waren al tot de conclusie gekomen dat het jasje niet klopt. Ik sluit me aan bij degene die zei dat het om een broodje aap verhaal gaat. Maar waarom hij het dan weggeeft voor niets en dat evrhaal er bij verteld(verzind) is een mooi raadsel. Ik heb de insignes nog eens goed bekeken en vergeleken met de mijne en in de boeken en helaas maar het zijn repro's.

succes allen..
Op zoek naar T5 reserve chute.......
Gebruikersavatar
killingspree
Lid
Berichten: 1659
Lid geworden op: 21 nov 2004, 18:19
Locatie: None

Bericht door killingspree »

hee peter

ja das echt lullig zoiets !
beetje iemand gelukkig zitten maken met een dooie vogel :D

nou ja scheelt dat het gekregen is

gr van niels
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Bericht door Darryl »

Nou ik ben naar die veteraan Egbert toegeweest. En het was idd een broodje aap verhaal. Hij heeft het jasje + het verhaal ongeveer een halfjaar geleden gekregen van een andere veteraan.
Hij heeft het verhaal aan mij verteld, met zijn naam erin.

Omdat hij spijt heeft en het ook wel zielig voor mij vond, heb ik als troost 2 boeken gekregen; Het Einde Van Het 3e Rijk en De Bevrijding.

Over die zeltbahn.
Heeft hij ook gekregen, blijkt dezelfde te zijn als die Nico op zolder vond.

Het fotoboek:
Dat is WEL van hem zelf, er zitten 32 foto's in. Er zitten foto's in die genomen zijn in Nederland, Duitsland, Rusland, de SS opleiding, en van Polen. (de reden dat ik die foto's eerst niet mocht zien was, omdat er op die foto's veel lijken zijn te zien)

Dan nu zijn echte verhaal:
Hij ging in 1941 bij de Nederlandse SS, hij heeft gevochten in Rusland en werd daar geraakt in 1945 door een granaat en raakte zijn been, oog enz kwijt.

Het enige van wat hij nog heeft van zijn tijd bij de SS is zijn fotoalbum, en dat doet hij jammer genoeg niet weg :|
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

En toen....................................................................................... kwam er een hele grote olifant en die blies het "verhaal" uit :wink: :lol: .
Collector of uniforms of the enemy
Gebruikersavatar
Tex
Lid
Berichten: 898
Lid geworden op: 21 sep 2004, 18:58
Locatie: groningen
Contacteer:

Bericht door Tex »

haha, lekkere veteraan is dat
Verdien door te dienen! Wijze woorden van een wijs man!
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Bericht door Darryl »

Mooyman schreef:En toen....................................................................................... kwam er een hele grote olifant en die blies het "verhaal" uit :wink: :lol: .
Haha precies ja! :lol:
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
FELIX
Lid
Berichten: 980
Lid geworden op: 25 feb 2005, 14:51
Locatie: Nederland

Bericht door FELIX »

Hahaha, wel lullig van die veteraan, waarom nou?? :evil:
Groeten R.

Felix in columna sedet et cogitat: carpe diem.
Gebruikersavatar
willysproject
Lid
Berichten: 716
Lid geworden op: 24 feb 2005, 23:20

Bericht door willysproject »

johan willaert schreef:
Frankie Loosveld schreef: Zever!!..... Gezever!!
Spijtig voor wie het niet graag hoort, maar van heel dit verhaal geloof ik geen snars!!

Johan
:roll: :roll:

"Buy the item not the story...."

Vertaald: "Alles is kopie tot het tegendeel bewezen is..."
FELIX
Lid
Berichten: 980
Lid geworden op: 25 feb 2005, 14:51
Locatie: Nederland

Bericht door FELIX »

willysproject schreef:
johan willaert schreef:
Frankie Loosveld schreef: Zever!!..... Gezever!!
Spijtig voor wie het niet graag hoort, maar van heel dit verhaal geloof ik geen snars!!

Johan
:roll: :roll:

"Buy the item not the story...."

Vertaald: "Alles is kopie tot het tegendeel bewezen is..."
Precies :)
Groeten R.

Felix in columna sedet et cogitat: carpe diem.
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Bericht door Darryl »

willysproject schreef:
johan willaert schreef:
Frankie Loosveld schreef: Zever!!..... Gezever!!
Spijtig voor wie het niet graag hoort, maar van heel dit verhaal geloof ik geen snars!!

Johan
:roll: :roll:

"Buy the item not the story...."

Vertaald: "Alles is kopie tot het tegendeel bewezen is..."
Klopt.
Dan heb ik nog geluk gehad dat ik het gratis heb gekregen :)
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Plaats reactie