Krantenartikel

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Gesloten
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Krantenartikel

Bericht door robin.h »

Heb het maar ff gescand voor jullie :)
Het is niet zo duidelijk maar ik kreeg het niet beter

Afbeelding
Afbeelding

Alstublief :lol:

Ps: Je moet de link in je browser zetten(of hoe dat ook heet)
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Spijtig dat ze deze website en forum niet hebben vermeldt.
Of heb ik dat ergens gemist in die reportage?

Adrian.
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Dat staat er inderdaad niet bij, 'ene Adrian uit Antwerpen'. :P
hehehe

Bjorn.
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Ze praten volgens mij ook alleen maar vaag over internet en "ene Adrian".

Die zal wel bekend worden nu :D
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

staat er wel bij, onderaan:

Soldaat van prentje rust in Brunssum
Twee bidprentjes uit 1940 zijn gaan leven voor verzamelaar Marcel Plagge uit Voerendaal. Na een oproep op deze pagina heeft hij leven en dood kunnen reconstrueren van de betreffende militairen.




Heel wat lezers zijn de redactie en Marcel Plagge te hulp geschoten om het mysterie rond de bidprentjes van twee gesneuvelde militairen te ontrafelen. Scholier Roel R. bijvoorbeeld, zelf verzamelaar van 'militaria'. Hij stuurt ons niet alleen meer informatie over allerlei relevante internetsites, maar heeft zelfs - weer met behulp van ene Adrian uit Antwerpen - de laatste rustplaats van Georg Wagner achterhaald. De twee verwijzen de redactie naar speciale internetpagina's voor verzamelaars van 'oorlogsspul'. Daar staat letterlijk te lezen: 'Georg Wagner ruht auf der Kriegsgräberstätte in Ysselsteyn (Niederlande). Endgrablage: Block BZ, Reihe 3, Grab 15'. Wagner heeft in het leger de rang gehad van 'gefreiter', hier een korporaal. Hij wordt vermist sinds 17 mei 1940. Hoe hij precies is gesneuveld, is nog steeds een vraag. Voor de zekerheid doen we nog even navraag in Ysselsteyn en inderdaad, Wagner ligt er begraven op de Duitse militaire begraafplaats.



Ook Winand Janssen reageert op de oproep van Voerendaler Marcel Plagge. Janssen heeft informatie over de tweede gesneuvelde militair: Andries Arets. ,,Zijn naam kwam ik tegen in het boek 'Een dag oorlog in Zuid-Limburg 1940' over ondermeer de strijd bij het Julianakanaal op 10 mei 1940. Soldaat Arets stond onder bevel van 1ste luitenant Van Hulten. Zij moesten de brug bij Illikhoven verdedigen en eventueel opblazen. Ter verdediging van de brug waren drie kleine betonkazematten gebouwd: één zo'n 1000 meter ten zuiden van de brug, de twee andere op respectievelijk 600 en 1200 meter ten noorden daarvan. In deze laatste bevond soldaat Arets zich op die betreffende tiende mei. De bemanning van deze bunker moest voor het hardnekkig verzet tijdens de beschieting door de Duitsers een verschrikkelijk hoge tol betalen. Samen met drie andere soldaten is Arets hier gesneuveld.



Janssen maakt de Spoorloos-lezers deelgenoot van een - in genoemd oorlogsboek opgenomen - verslag van ooggetuige sergeant Beks. ,,{hellip}Ik stond halverwege op de dijk toen we plotseling een voltreffer kregen op onze kazemat van de Duitse 8,8 kanonnen. Ik hoorde gillen en zag de soldaat Arets (gesneuveld) naar buiten komen, zwaar gewond aan zijn rechter been. Hij zei nog: 'Jongens, het is nu afgelopen. Vlucht maar'. Toen zakte hij ineen. Ik sprong direct op en dook de kazemat in. De soldaat Sijstermans kwam me vrijwillig na. We hebben de zwaargewonde Arets uit de ingang gehaald. Binnen was het een geweldige ravage en ik kon niets zien van het stof. Ik riep mijn jongens bij de naam, maar kreeg geen antwoord. Voorin bij de ingang vond ik soldaat Tillmans. Hij was achterover geslagen en lag op de luchtpomp, de rechterkant van zijn gezicht weggeslagen. U kunt zich bedenken, wat er in mij omging. Vervolgens bukte ik me en nam de soldaat Belle (gesneuveld) in mijn armen. Ook hij was zwaar gewond aan het hoofd. Ik was nog van plan naar de korporaal De Lange (gesneuveld) te kijken. Ik legde Belle voorzichtig neer en terwijl ik mij bukte hoorde ik een geweldige slag. De kazemat kreeg een tweede voltreffer. Ik gaf opdracht aan de rest van mijn groep om terug te trekken{hellip}''



Op het oorlogsmonument bij de brug bij het Julianakanaal in Roosteren staat ook de naam van Arets. De vroegere eigenaar van de sigarenhandel op de hoek Dorpstraat/Grachtstraat in Brunssum liet zijn vrouw, twee dochters en een zoon achter.



Plagge heeft op zijn thuisadres ook nog 'zeker dertig telefoontjes' gehad van collega-verzamelaars en mensen met meer informatie over vooral soldaat Arets, onder wie diens dochter. ,,De verhalen achter de bidprentjes, maken mijn verzameling weer een stukje completer'', aldus de Voerendaler. ,,Mijn dank is groot.''



Een dag oorlog in Zuid-Limburg 1940 door majoor E. H. Brongers. Uitgave en druk Hollandia B.V.1973. ISBN: 9060458184.



Internetsites voor oorlogsverzamelaars: forum.wo2.nl en http://www.volksbund.de
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Ik denk wel dat Adrian en Roel straks beroemd worden, de mensen wijzen hun zo na van ''Is dat diegene uit het Limburgs Dagblad?'', ''Jaja, dat is 'em, kom mee, ik vraag een handtekening''. :P

Nu weten we ook gelijk de reden als Roel en Adrian een tijdje niet meer op het Forum zijn; ze zijn bedolven onder het FANMAIL. :D :)

Sorry, ik mag niet zo flauw doen, ik weet 't../ :P
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Jaja,lach er maar mee. :cry: :)
Laatst gewijzigd door Glenn Janssens op 30 dec 2003, 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Ja nu zie ik het ook staan!

Reclame voor het forum!!
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Ik had met het meisje van de krant afgesproken dat het forum duidelijk vermeld zou worden, mijn naam hoefde er niet in,

maarja, dat stukje met die scholier roel rijks klonk waarschijnlijk leuker ofzo, van mij was het nie nodig geweest
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Ze deden het hoogstwaarschijnlijk uit ''opvulling''.
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Nouja,ben je toch al weer beroemd geworden :lol: :wink:
Wel leuk dat ze ook de link van het forum erbij hadden gezet.

Robin
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Ja, das weer een beetje goede reclame voor het Forum en uiteindelijk voor de hele WO-2 Website.

Bjorn.
Gesloten