Dagje uit in Westerbork

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

k98s schreef:Volgende bezoek van die school zou de katholieke of joodse kerk moeten zijn
Dat heet een synagoge.
k98s schreef:(triest genoeg: Bij ons op school zat een antiliaan die niet wist wat wo2 is)
Er zijn helaas genoeg Nederlandse jongeren die er ook geen bal van weten. Paar dagen terug op het radio 1 journaal een meisje die niet wist wie Anne Frank was.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Oberschütze
Lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 04 mei 2005, 15:12
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Bericht door Oberschütze »

Dat is idd in en in triest zoiets hoor je gewoon te weten ..
Das Feuer liebt mich!
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Boroskov schreef:Ja, dat heb ik gelezen, maar wat is de 'brede problematiek van het VMBO'?
De nadruk ligt teveel op versnippering (teveel vakken) en op praktijkvakken. Daardoor zijn vakken als geschiedenis, aardrijkskunde en maatschappijleer ondergeschoven bijvakken geworden die ieder jaar weer moeten vechten voor hun bestaan. Tel daarbij op de (te) grote groep leerlingen in het VMBO die niet meekunnen met de rest en daarbij voor onrust zorgen. Daardoor is het heel moeilijk om de kids de basis bij te brengen.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
k98s
Lid
Berichten: 497
Lid geworden op: 13 apr 2005, 16:38

Bericht door k98s »

k98s schreef:
Volgende bezoek van die school zou de katholieke of joodse kerk moeten zijn
* Kwam omdat ik eerst alleen Katholiek had staan en er nog wat bij had geplak

k98s schreef:
(triest genoeg: Bij ons op school zat een antiliaan die niet wist wat wo2 is)
* Er zullen zeker ook (helaas) nederlanders zijn die dit niet weten. Echter in mijn vrienden en kennisen kring wist iedereen het wel behalve dit meisje. Bedoel dit niet als vooroordeel (omdat ze antiliaan is) maar vond het echt raar dat iemand dit niet weet.
k98s
Lid
Berichten: 497
Lid geworden op: 13 apr 2005, 16:38

Bericht door k98s »

Harro schreef:
Boroskov schreef:Ja, dat heb ik gelezen, maar wat is de 'brede problematiek van het VMBO'?
De nadruk ligt teveel op versnippering (teveel vakken) en op praktijkvakken. Daardoor zijn vakken als geschiedenis, aardrijkskunde en maatschappijleer ondergeschoven bijvakken geworden die ieder jaar weer moeten vechten voor hun bestaan. Tel daarbij op de (te) grote groep leerlingen in het VMBO die niet meekunnen met de rest en daarbij voor onrust zorgen. Daardoor is het heel moeilijk om de kids de basis bij te brengen.
Wij hadden 1 uur maatschappij (echt veels te weinig!!!!!!! moest minstens 3 uur zijn en dan niet zo enorm uit boeken maar over gebeurtenissen) in de hele week en geen geschiedenis (lag eraan hoe je je vakkenpaket samenstelt)
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

K98s, we kunnen de Marokkaanse jongeren nu wel verplichten een kerk en een synagoge te bezoeken, maar hoeveel Nederlandse jongeren bezoeken weleens een moskee? Vrijwel niemand. Toch hoor ik daar nooit iemand over.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Dean-
Lid
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 feb 2005, 14:37
Locatie: Noordwijk
Contacteer:

Bericht door Dean- »

Harro schreef:K98s, we kunnen de Marokkaanse jongeren nu wel verplichten een kerk en een synagoge te bezoeken, maar hoeveel Nederlandse jongeren bezoeken weleens een moskee? Vrijwel niemand. Toch hoor ik daar nooit iemand over.

Dat zou wel goed zijn als Nederlandse jongeren dat bezoeken, maar dan ook meteen een kerk en synagoge, want bijna niemand van de jongeren komt daar meer.


(ikzelf ook niet)
''Man hat uns zwar die welt genomen aber beim himmel hat man es nicht geschafft''
k98s
Lid
Berichten: 497
Lid geworden op: 13 apr 2005, 16:38

Bericht door k98s »

Harro schreef:K98s, we kunnen de Marokkaanse jongeren nu wel verplichten een kerk en een synagoge te bezoeken, maar hoeveel Nederlandse jongeren bezoeken weleens een moskee? Vrijwel niemand. Toch hoor ik daar nooit iemand over.
Das wel waar. Dat zou ook moeten. Dit soort uitstapjes zat bij ons ook bij maatschappij, en ja, ben er geweest hoor!
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

k98s schreef:Wij hadden 1 uur maatschappij (echt veels te weinig!!!!!!! moest minstens 3 uur zijn en dan niet zo enorm uit boeken maar over gebeurtenissen) in de hele week en geen geschiedenis (lag eraan hoe je je vakkenpaket samenstelt)
Dat is precies wat ik bedoel. Op de meeste VMBO scholen vervalt geschiedenis na de onderbouw. Dat komt dus neer op slechts twee jaar geschiedenis en dan nog een zeer beperkt aantal uren per week. Met maatschappijleer is het nog treuriger.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
k98s
Lid
Berichten: 497
Lid geworden op: 13 apr 2005, 16:38

Bericht door k98s »

Enkele uitstapjes van toen:

Slachtfabriek
Moskee
Verdun
Parijs
Gerechtshof

en nog eea
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

Ik had laatst een gesprek met me oom en tante, maar mijn nichtje zit op de basisschool en ze hebben vakken als aardrijkskunde en engels ingeruild voor leer over de moslim.. Integratie komt van beide kanten nu :)
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Verdun, das in feite twee keer naar een slachtfabriek. :(

Wel goed dat jullie daar naartoe zijn gegaan trouwens. Maar ik kan mij voorstellen dat het gros van je klasgenoten dat ook helemaal niets zegt.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Boroskov
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 18 feb 2005, 12:23
Locatie: Vlaardingen

Bericht door Boroskov »

Is dit niet het geval in al het middelbare onderwijs? Toen ik nog op het VWO zat was het niet anders volgens mij. Maar je hebt inderdaad gelijk Harro!
Hic manebimus optime
k98s
Lid
Berichten: 497
Lid geworden op: 13 apr 2005, 16:38

Bericht door k98s »

Harro schreef:Verdun, das in feite twee keer naar een slachtfabriek. :(

Wel goed dat jullie daar naartoe zijn gegaan trouwens. Maar ik kan mij voorstellen dat het gros van je klasgenoten dat ook helemaal niets zegt.
Sterker nog, slechts de helft ofzo ging mee (want was niet verplicht). Misschien iets voor de overheid enkele plaatsen bezoeken verplicht bij maatschappij?!
Gebruikersavatar
www.ww-2.tk
Lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 01 mar 2005, 13:47
Locatie: groningen

Bericht door www.ww-2.tk »

Deze topic geeft toch wel aan dat het een erg groot probleem is.
Wat te doen aan het respectloze gedrag van deze jongeren? Ik denk dat er geen simpele oplossing is. Dit soort gedrag is een krachtig signaal hoe sommige jongeren denken over de nederlandse geschiedenis en misschien ook wel nederland in het algemeen.
350 Marokkaanse jongeren waarvan 50 zich niet wisten te gedragen? Dat is een mooi gemiddelde.
Mooi gemiddelde? Dit is 1 op 7 die zich 'niet weet te gedragen'. 1 op 7!, en dan te bedenken dat het meerendeel vrijwillig naar westerbork is gegaan.
Harro, als jij voor de klas staat, dan accepteer je toch geen leerlingen die er zo bijzitten als de jongeren op de foto?

Wat doe je als je in een kerk komt? Je doet je hoed of pet af. Wat doe je als je in een moskee komt? Je doet je schoenen uit.
Het noemen van een deportatie is natuurlijk ook repspectloos (zeker op 4 mei), maar wat te doen met dit probleem? Er werd al gezegd dat er een hoop opties zijn tussen niets doen en deporteren. Maar wat dan? Ik weet het niet, aangezien veel zaken als integreren in de praktijk niet echt lijken te werken. Ik denk dat de vraag is: welk gedrag wordt getolereerd en wat niet. Het blijft een zeer moeilijke zaak.
Plaats reactie